Joel & Ethan Coen
...

Van Preston Sturges' Sullivan's Travels over Blake Edwards' The Party tot Robert Altmans The Player: Hollywood was wel vaker het mikpunt van geïnspireerde spot, en van minzame misantropen als Joel en Ethan Coen mag sowieso een scheut scherpe satire worden verwacht. Hun nieuwste komedie speelt zich af in het Tinseltown van de jaren vijftig, waar fixer Eddie Mannix (Josh Brolin), die schandalen uit de pers houdt in opdracht van de filmstudio's, op zoek moet naar Baird Whitlock (George Clooney), de ster van een peplumfilm die ontvoerd wordt door een bende. Denk aan Barton Fink met een dosis slapstick of The Big Lebowski in fiftiesjasje, met naast Brolin en Clooney ook Tilda Swinton, Ralph Fiennes, Scarlett Johansson, Channing Tatum en Jonah Hill als paradijsvogels uit het glorieuze Hollywood van weleer. Hail Coens!De Taiwanese slow cinema-meester Hou Hsiao-hsien die zich aan het martial arts-genre waagt? Het klinkt even onwaarschijnlijk als 'Club Brugge wordt kampioen'. En toch: The Assassin blijkt de perfecte kruising tussen HHH's verstilde, poëtische stijl en de traditie van Oosterse vechtfilms, inclusief sierlijk door de lucht tollende krijgs­kunstenaars. Laat u in het gezelschap van een mysterieuze huurmoordenares meevoeren naar het China van de zevende eeuw, waar Hou u trakteert op prachtige tableaus en gestileerde actie op de tonen van tsjirpende krekels, ruisende bomen en wiegende gordijnen. It's martial arts, Jim. But only as Hou Hsiao-hsien knows it. Een bende gangsters en enkele corrupte flikken worden door de Russische maffia gechanteerd om een onmogelijke roofoverval uit te voeren, waarop... blah, blah, fucking blah. De voorgekauwde pitch geeft niet meteen goesting om de bioscoop binnen te vallen, maar John Hillcoat, die eerder The Proposition en The Road maakte, is een regisseur die zo'n heistthriller wel eens in de slip­stream van Heat zou kunnen parkeren. Bovendien wist men met Casey Affleck, Woody Harrelson, Chiwetel Ojiofor en Kate Winslet aardig wat bekwaam volk te verzamelen, en is de cameraman van dienst onze eigen Nicolas Karakatsanis. Uw geld of uw leven!Disfunctionele relaties en zelfdestructieve obsessies - check er Little Odessa, The Yards, We Own the Night, Two Lovers en The Immigrant maar op na - hebben James Gray altijd al gefascineerd, bij voorkeur met New York als dreigend decor. Deze keer duikt hij echter de jungle van Brazilië binnen in het kielzog van de Britse ontdekkingsreiziger Percy Fawcett. Die verdween in 1925 spoorloos in het Amazonewoud, waar hij, op basis van vage bewijzen, op zoek was naar een verdwenen stad en beschaving die hij 'Z' had gedoopt. Oorspronkelijk zou Fawcett worden vertolkt door Brad Pitt, maar die haakte in 2010 af en nam de rol van producent op zich. Daarna klopte Gray aan bij 'Son of Anarchy' Charlie Hunnam en bij Robert Pattinson, die de rol van Fawcetts expeditiegenoot op zich neemt. Zet je tropenhoed op voor een queeste naar the heart of darkness en El Dorado, en ent je in met Werner Herzogs kolerieke jungletrips Aguirre, der Zorn Gottes en Fitzcarraldo en een vleugje waanzin à la Apocalypse Now.Sinds zijn boedhistische uitje Kundun (1997) loopt Martin Scorsese rond met plannen om de historische roman Silence van de Japanse schrijver Shusaku Endo te verfilmen, maar projecten als Shutter Island, Hugo en The Wolf of Wall Street kregen voorrang. Vorig jaar toog Marty dan toch richting Taiwan, weliswaar niet met de oorspronkelijk gecaste Daniel Day-Lewis, Benicio Del Toro en Gael Garcia Bernal, maar met Andrew Garfield, Adam Driver en Liam Neeson als de Por­tugese jezuïeten die in de 17e eeuw naar Japan trekken om het woord Gods te verkondigen, maar er op weerstand en vervolging stoten. Verwacht van Scorsese - die zelf ooit priester wilde worden - het nodige cathartische geweld, zelfdestructieve gedrag en nog meer katholieke complexen. You talking to me? You talking to me? Then who the hell are you talking to, God?Belgica van Felix Van Groeningen, Home van Fien Troch, Tonic Immobility van Nathalie Teirlinck, Souvenir van Bavo Defurne, Kebab Royal van Peter Brosens en Jessica Woodworth... Ja, sire, 2016 belooft een grand cru voor de Belgische film te worden, en dan is er ook nog nieuw werk van onze internationaal meest gelauwerde filmambassadeurs Luc en Jean-Pierre Dardenne. De Waalse broers trekken comme d'habitude naar hun grauwe geboorteturf Seraing, waar ze hun camera richten op Jenny (Frans talent Adèle Haenel), een jonge dokteres die gebukt gaat onder schuldgevoelens nadat ze heeft verzuimd een jong meisje te onderzoeken dat kort daarna dood wordt aangetroffen. Waarop ze zelf een onderzoek begint. Afspraak straks in Cannes voor een derde Gouden Palm? On verra. Als de term 'naargeestig' op één auteur van toepassing is, dan wel op J.G. Ballard (1930-2009), die eerder zijn kinky verminkingsfantasie Crash verfilmd zag worden door David Cronenberg en Empire of the Sun, zijn boek met jeugd­herinneringen door Steven Spielberg. Dit keer is het de beurt aan Brits talent Ben Wheatley (Kill List) om Ballards beklemmende, door eros, thanatos, massamedia en hightech bestierde wereld te verkennen, in dit geval een luxueus flatgebouw waar de bewoners er bizarre gewoontes op nahouden. Sociale satire met een serieuze hoek af, met Tom Hiddleston, Jeremy Irons, Sienna Miller en Elisabeth Moss in de psychologisch geperverteerde hoofdrollen. Na The Bourne Supremacy en The Bourne Ultimatum mag Paul Greengrass voor de derde keer achter superspion Jason Bourne aanzitten. Die wordt in de vijfde episode van de franchise voor de vierde keer vertolkt door Matt Damon, die zich een weg door Berlijn, Londen, Washington D.C., Las Vegas en de Canarische Eilanden baant en beukt. Naar de definitieve titel of een synopsis is het voorlopig raden. Wel bekend is dat naast Damon ook Alicia Vikander, Vincent Cassel en Tommy Lee Jones meedoen, dat het om een sequel op The Bourne Ultimatum gaat en dat Jeremy Renner, die in het vierde deel, The Bourne Legacy, mocht invallen, in velden noch wegen te bespeuren is.