Ruben Nollet

Feedback of vragen?

Contacteer de auteur. Laat je naam, het betreffende artikel en jouw vraag na.

Ana De Armas vertolkt Marilyn Monroe: ‘Als je de filmster wegdenkt, was ze ook maar een meisje zoals ik’
‘Blonde’ van Andrew Dominik is geen geile sekskomedie: ‘Het gaat over Marilyn Monroes trauma’
Deze film over drugs in Colombia zet 'Narcos' een neus: 'Escobar verheerlijken? Ziekelijk'
'Ik was het circus moe': het laatste Knack Focus-interview met Jonathan Demme
DARLING RICKI
Three times a lady Negen Oscarnominaties, en niet bepaald van de minste (Beste Film, Beste Regie, Beste Vrouwelijke Hoofd- én Bijrol, Beste Scenario...), 'The Hours' heeft zijn afspraak niet gemist. Laat de discussie over wat nu eigenlijk het best is, de film of het boek - de gelijknamige succesroman van Michael Cunningham kreeg onder meer de Pulitzerprijs - dus maar beginnen. In 'The Hours' draait alles rond de Britse schrijfster Virginia Woolf. De film omvat drie parallel vertelde verhalen die rechtstreeks in verband staan met elkaar. In het eerste maken we de laatste dagen mee van Woolf zelf, tot ze zich gedreven door wanhoop en depressie in een rivier gooit. De tweede episode speelt zich af in de vroege jaren vijftig en gaat over een gedeprimeerde huisvrouw, Laura, die in de ban komt van Woolfs boek 'Mrs. Dalloway' en een ingrijpende beslissing neemt. En in de derde aflevering maken we kennis met een moderne vrouw, Clarissa, die in wezen een hedendaagse versie is van Mrs. Dalloway zelf. De kracht van de film zit niet enkel in David Hares knappe scenario of de subtiele regie van 'Billy Elliot'-regisseur Stephen Daldry, maar zeker ook in de ronduit verbluffende acteerprestaties. Nicole Kidman (bijna onherkenbaar verscholen achter een valse neus) kruipt in de huid van Virginia Woolf, Julianne Moore speelt Laura uit het tweede verhaal en Meryl Streep is Clarissa. Gesprek met de 'drie leading ladies' van het moment, die samen dit jaar niet minder dan vier nominaties kregen.