Film Ana De Armas vertolkt Marilyn Monroe: ‘Als je de filmster wegdenkt, was ze ook maar een meisje zoals ik’
Film Film 'Ik was het circus moe': het laatste Knack Focus-interview met Jonathan Demme Jonathan Demme, maker van onder meer Silence of the Lambs, is op 73-jarige leeftijd overleden. Knack Focus sprak hem in 2008, toen hij net zijn terugkeer naar de fictie had gemaakt. En toen Obama net de Amerikaanse verkiezingen had gewonnen. 'Ik ben gek op het nieuwe multiculturele Amerika.'
Magazine Magazine DARLING RICKI Jonathan Demme, bekend van The Silence of the Lambs (1991) en Philadelphia (1993), probeert met de tragikomedie Ricki and the Flash vooral niemand voor het hoofd te stoten.
Magazine Magazine DE SCHANDE VAN SCHALIEGAS Grote namen op de affiche, een onderwerp met hoge actualiteitswaarde en een commerciële ziel: het volstond voor Promised Land niet om onze bioscopen te halen.
Magazine Magazine MISS WYOMING EN DE GEKETENDE MORMOON Als opvolger van zijn roemruchte politieke documentaires The Fog of War en Standard Operating Procedure koos Errol Morris een onwaarschijnlijk verhaal over liefde en obsessie. En gekloonde honden.
Magazine Magazine GELUK, HOOP EN LIEFDE VOLGENS JANE AUSTEN In zijn Jane Austenverfilming vat Ang Lee knap het stijve elitaire Engeland van de vroege negentiende eeuw. Maar Emma Thompsons script verdient zeker evenveel lof.
Magazine Magazine DE LITTEKENS VAN PEARL HARBOR In 1953 scoorde Hollywoodstudio Columbia acht Oscars en de grootste hit uit zijn bestaan met de bioscoopversie van een schandaalroman die 'onverfilmbaar' werd geacht. Om de 60e verjaardag te vieren, komt From Here to Eternity uit op blu-ray.
Magazine Magazine UNEASY RIDER 'The Teenage Apocalypse Trilogy', zo noemde Gregg Araki de drie extravagante films die hij in de jaren negentig draaide. Twee daarvan komen nu opnieuw uit op dvd.
Magazine Magazine GIN, ZEESLAG EN EEN POTJE GOLF Midden jaren vijftig schonk ook het bejubelde duo Michael Powell en Emeric Pressburger zijn bijdrage aan de toevloed van Britse oorlogsfilms. The Battle of the River Plate voer echter een licht andere koers dan de concurrentie.
Magazine Magazine VROUWE JUSTITIA: NIET BLIND, WEL DWAAS Het idee dat mensen soms ten onrechte achter de tralies belanden, is geen openbaring. Maar wat de drie jongelui uit West of Memphis overkwam, spant toch de kroon.
Magazine Magazine 2009TOP 5 1 Let the Right One In (Tomas Alfredson) Zoals alle goede genrefilms is dit Zweedse vampierverhaal zoveel meer. Geweldig gespeeld door de twee jonge hoofdacteurs, en bijzonder sfeervol en adembenemend om naar te kijken. Ik houd mijn hart vast voor de remake die de heropgestarte Hammer Studios voorbereiden (met Cloverfield-regisseur Matt Reeves aan het roer).
Magazine Magazine Three times a lady Negen Oscarnominaties, en niet bepaald van de minste (Beste Film, Beste Regie, Beste Vrouwelijke Hoofd- én Bijrol, Beste Scenario...), 'The Hours' heeft zijn afspraak niet gemist. Laat de discussie over wat nu eigenlijk het best is, de film of het boek - de gelijknamige succesroman van Michael Cunningham kreeg onder meer de Pulitzerprijs - dus maar beginnen. In 'The Hours' draait alles rond de Britse schrijfster Virginia Woolf. De film omvat drie parallel vertelde verhalen die rechtstreeks in verband staan met elkaar. In het eerste maken we de laatste dagen mee van Woolf zelf, tot ze zich gedreven door wanhoop en depressie in een rivier gooit. De tweede episode speelt zich af in de vroege jaren vijftig en gaat over een gedeprimeerde huisvrouw, Laura, die in de ban komt van Woolfs boek 'Mrs. Dalloway' en een ingrijpende beslissing neemt. En in de derde aflevering maken we kennis met een moderne vrouw, Clarissa, die in wezen een hedendaagse versie is van Mrs. Dalloway zelf. De kracht van de film zit niet enkel in David Hares knappe scenario of de subtiele regie van 'Billy Elliot'-regisseur Stephen Daldry, maar zeker ook in de ronduit verbluffende acteerprestaties. Nicole Kidman (bijna onherkenbaar verscholen achter een valse neus) kruipt in de huid van Virginia Woolf, Julianne Moore speelt Laura uit het tweede verhaal en Meryl Streep is Clarissa. Gesprek met de 'drie leading ladies' van het moment, die samen dit jaar niet minder dan vier nominaties kregen.
Magazine Magazine 'Ik heb geen ambities meer' Hoewel hij anderhalf jaar lang zei dat het hem niet interesseerde, kruipt Anthony Hopkins nu toch voor de derde keer in de ijskoude huid van Hannibal Lecter. Principes zijn aan de 64-jarige acteur niet besteed. 'Ik neem niets ernstig. Ook de filmbusiness niet.'
Magazine Magazine 'Het gaat me veel te traag' Vijf jaar na zijn opgemerkte regiedebuut 'Gattaca' keert de Nieuw-Zeelandse cineast Andrew Niccol eindelijk terug naar de schermen met 'S1m0ne', het burleske verhaal van een virtuele wereldster.
Magazine Magazine De bevrijding van de psyche De Mexicaanse cineast Guillermo Del Toro heeft nog maar een handvol films op zijn actief staan, maar hij is al gereputeerd in het horrormilieu. Met de flamboyante blockbuster 'Blade 2' wordt nu het grote publiek geconfronteerd met zijn talent.
Magazine Magazine 'De hel is een wereld zonder vrouwen' Irréversible, zowat de enige film in de Officiële Competitie van Cannes die de gemoederen wat wist op te hitsen, werd bij de prijsuitreiking compleet genegeerd. Maar niet getreurd, Gaspar Noé haalt zijn gram wel in de bioscoop.
Magazine Magazine De professionals Cannes is niet alleen een filmfestival vol glitter en glamour. Voor duizenden mensen is het twee weken keihard werken, met weinig slaap en veel stress. Een blik in het mierennest.
Magazine Magazine 'Het geheim? Diep van vrouwen houden' Als er in een Amerikaanse film een slijmbal, een gluiperd of een ander onsympathiek personage neergezet moet worden, dan kent elke producent één adres. Dat van James Woods.
Magazine Magazine 'Het publiek amuseren is niet genoeg' 'Acteren moet een religie zijn. Dat is het voor mij niet. Ik ben een regisseur. Daar krijg ik mijn kicks van.' Zijn rol in Costa-Gavras' politieke film 'Amen.' zou dus wel eens zijn laatste kunnen zijn. Tenzij Spielberg hem ooit nog eens zou opbellen. Maar daar gelooft Mathieu Kassovitz zelf niet meer in.
Magazine Magazine 'De Kerk is stom gebleven' Na een stilte van 5 jaar laat de politieke filmmaker Costa-Gavras nog eens van zich horen. En hoe. In 'Amen.' neemt hij één van de machtigste instituten ter wereld op de korrel: het Vaticaan.
Magazine Magazine 'Film is geen nieuws' Elk jaar verkoopt de entertainment-industrie een resem jonge acteursgezichten als 'de Toekomst van Hollywood'. Na 'Pearl Harbor' lijkt Josh Hartnett ook in Ridley Scotts 'Black Hawk Down' die belofte waar te maken.
Magazine Magazine '11 september haalde het beste uit de Amerikanen' Met 'The Last Castle' en 'Spy Game' verschijnt Robert Redford plots twee keer in drie weken in de Belgische bioscopen. Maar het echte onderwerp van ons gesprek situeert zich ver buiten de filmwereld: de toestand van Amerika vandaag.
Magazine Magazine Tijd voor een boeiende geschiedenis Longitude. Vier weken lang, vanaf dinsdag 3/7 23.1