Theater: Te afstandelijke Medea

Theater: Te afstandelijke Medea

Ze valt net iets te gretig flauw en volgt vervolgens geniepig met open ogen hoe haar minnaar haar weer overeind tracht te krijgen terwijl ze zelf zo slap mogelijk tegen hem (én tegen haar echtgenoot) hangt. Het geslepen roofdier dat sluimert in elke vrouw staat centraal in Fernwehs Medea-bewerking Foklat, alles in orde.



Theater: Familiedrama in de Arme-Rijkenbuurt

Theater: Familiedrama in de Arme-Rijkenbuurt

In Ivo van Hoves 'Antigone' is Juliette Binoche de ideale Antigone. Frêle, een kindvrouwtje haast, en toch zet zij een vrouw neer met een superbe logica. Goedaardig koppig, een feministe avant la lettre.1 reacties


Theater in de Sneeuw van Silbersee en LOD

Theater in de Sneeuw van Silbersee en LOD

Inne Goris dompelt ons in Sneeuw onder in een landschap dat betoverend is door de geluiden die het voortbrengt én door de wezens die het verbergt. Dit levert theater op dat bijna beter in een museum zou spelen. En dat is een compliment.










Theater: Als An Pierlé zingt, zweef je tussen droom en werkelijkheid

Theater: Als An Pierlé zingt, zweef je tussen droom en werkelijkheid

Voor wie het nog niet weet, Zonzo Compagnie is een van de spannendste muziektheatergezelschappen van de Lage Landen en bekrachtigt dit statuut met een wondermooie trip door 'Slumberland', An Pierlé en Fulco Ottervanger zingen, Nathalie Teirlinck vangt hen (en het publiek) in wonderlijk wazige filmbeelden.







Dans: Golden Hands

Dans: Golden Hands

Anne Teresa De Keersmaeker neemt nog eens een horde. Ze herkent Shakespeare's 'As You Like It' in Brian Eno's popsong 'Golden Hours' een drijft haar dansers (én haar publiek) tot het uiterste van hun kunnen in 'Golden Hours (As You Like it)'.


Theater: Oog in oog

Theater: Oog in oog

Anderhalf uur lang zit je oog in oog met personages die kwebbelen over hoe ze hun leven willen beteren maar nauwelijks verder raken dan erover praten. Ivanov is pure Tsjechov op een pure manier geënsceneerd door Piet Arfeuille bij Theater Malpertuis.


Theater: Burlesk maar braaf

Theater: Burlesk maar braaf

De Bende van de Prins serveert in 'Tocht' een luchtige versie van de Theseusmythe. Dat levert een leuke voorstelling op die geen moment verveelt maar wél kansen laat liggen om meer dan leuk te zijn.





Theater: Van donderhoofd tot trekvogel

Theater: Van donderhoofd tot trekvogel

Knies' hoofd zit zo vol dat het elk moment kan ontploffen. Gelukkig valt er net een trekvogel uit de lucht, met raad en een luisterend oor. Bronks' 'Grote hoofden, kleine hartjes' is jeugdtheater van het zuiverste en schoonste soort, voor iedereen vanaf zeven jaar.



Theater Zuidpool centrale gast TAZ 2015

Theater Zuidpool centrale gast TAZ 2015

Dit jaar is Theater Zuidpool - met Jorgen Cassier, Sofie Decleir en Koen van Kaam - centrale gast van TAZ (Theater Aan Zee). Tien jaar geleden gaven zij, als artistiek leiders, Zuidpool een nieuw gezicht.


Theater: Walsen met de miserie

Theater: Walsen met de miserie

De Roovers vieren hun twintigjarig bestaan met een voorstelling 'grand cru'. Naast het volledige gezelschap, staan ook enkele jonge honden op de scène en last but not least maestro Mauro Pawlowski die het hart van Alsemkomt hartverscheurend schoon laat kloppen.


Theater: Een sensuele klaagzang

Theater: Een sensuele klaagzang

Bart Meuleman laat Fien Maris als een bijna-volleerde prostituee over de scène kronkelen en bezorgt je een poëtische, literair exquise en visueel betoverende bordeeluitstap met 'Sirene' in het Toneelhuis.



Geef Humorologie een nieuwe naam

Geef Humorologie een nieuwe naam

In 2015 viert het festival dat namen als Kommil Foo, Wim Helsen en Wouter Deprez mee groot maakte zijn dertigste editie. Dat wordt een verjaardagsfeestje waarop terug- én vooruitgeblikt wordt.



Theater: Iedereen cowboy

Theater: Iedereen cowboy

Laika en Bonte Hond voeren twee cowboys, twee stokpaarden en een 'lonely musician' op om de liefde tussen twee broers en de boterzachte ziel achter een steenhard imago te tonen en te vieren in 'Cowboys huilen niet'.


Theater: Guy Cassiers en Tim Van Steenbergen like to move it move it

Theater: Guy Cassiers en Tim Van Steenbergen like to move it move it

Als levende houtskoolprenten die de dwarse kronkels en pijnlijke dalen van het leven guitig, helder en zwierig verbeelden. Zo oogt, voelt en klinkt Guy Cassiers' enscenering van Toon Tellegens Het vertrek van de mier, meesterlijk vormgegeven door Tim Van Steenbergen.


Theater over het moment waarop het niet meer gaat

Theater over het moment waarop het niet meer gaat

'Zo gaat het', denkt Freek Vielen berustend wanneer hij bloedende lijken op het journaal ziet of zijn eigen bloedend hart voelt nadat zijn vriendin het uitmaakte. Kurt Vonneguts cultroman Slaughterhouse-Five inspireerde deze reactie en Vielen legt in het weerbarstige, jazzy So it goes uit waarom.





Theater: 't Is maar om te lachen

Theater: 't Is maar om te lachen

Abattoir Fermé trakteert met 'Colossus' op vier uur bonte, grappige beelden die holderdebolderend toewerken naar een einde dat je een krop in de keel ramt.


Maria Stuart: Vorstelijke feministes avant la lettre

Maria Stuart: Vorstelijke feministes avant la lettre

Een stuk over killer queens met ijzersterke acteerprestaties van Halina Reijn en Chris Nietvelt als Maria Stuart en Elizabeth I. Ook een pluim voor Matteo Simoni, die de gluiperige verleider Mortimer met verve vertolkt.



Opera: Uitmuntend maar zonder franje

Opera: Uitmuntend maar zonder franje

Een meer dan geslaagde productie, deze Don Giovanni. De Munt bewijst alweer dat het zijn geld meer dan waard is. Dat het zelfs met een beschamend budget producties van wereldniveau kan bouwen.


Johan Simons verbindt zich aan 'Theater Rotterdam'

Johan Simons verbindt zich aan 'Theater Rotterdam'

Maandag 1 december 2014 ontving Johan Simons de Prins Bernhard Cultuurprijs in Amsterdam. Hij krijgt de prijs voor zijn grote verdiensten voor de theaterkunst in binnen- en buitenland. Meteen kondigde hij aan zich te zullen inzetten voor 'Theater Rotterdam'.





Dans: Lachen tot de leegte liefde wordt

Dans: Lachen tot de leegte liefde wordt

Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe - samen Voetvolk - onderzoeken in AH/HA de lach en ontdekken de motor van de samenleving in een voorstelling die je opzuigt als de mooist mogelijke zonsondergang.



Theater: Mich Walschaerts in het nachtblauw

Theater: Mich Walschaerts in het nachtblauw

Onder de maan wrijft Mich Walschaerts de sterren uit zijn ogen en ziet hoe zijn gezinnetje in sleur dreigt te verdrinken. Sleur én ontrouw. Tijd om zijn hart al zingend te (ver)luchten en te sterken in Duizend Man Sterk


Dans: Verre van vulkanisch

Dans: Verre van vulkanisch

Liz Kinoshita onderzoekt in 'Volcano' de geplogenheden van de musical én de jachtigheid van de westerse mens. Het resultaat is 'Volcano', niet vulkanisch maar wel een warm, energiek gedanst portret van het pogen (en het falen).


Theater: De mayonaise plekt maar p(l)akt niet

Theater: De mayonaise plekt maar p(l)akt niet

Vijf kornuiten van het KIP en Theater Antigone kijken in 'De slimme de domme de gladde en de dode' over hun volwassen geworden schouder naar hun jonge jaren en doen dat rouwend, kokhalzend, zuipend, vretend, huilend én gierend. Met te onstuimig rock-'n-roll-theater als resultaat.



Dans: Much Love

Dans: Much Love

Jan Decorte doet het opnieuw: de helft van het publiek tegen zich in het harnas jagen, terwijl de andere helft geniet van de onbevangen ode aan de liefde die Decorte en de zijnen dansen en uitspreken in 'Much Dance'.


Theater: Hier bakt Janne

Theater: Hier bakt Janne

Janne Desmet kon niet zwijgen over de inbraak in haar huis en besloot dan maar om er ook op de planken over te praten, met 'Hier waak ik' tot gevolg. Een wervelende solo waar Desmet toont veel en vlot te kunnen vertellen maar nog niet altijd het juiste vertelritme en de origineelste vertelvorm vindt.


Gevaarlijke vrouwen aan de macht in NTGent

Gevaarlijke vrouwen aan de macht in NTGent

Bernard Dewulf herschreef Euripides' Elektra voor NTGent en Het Nationale Toneel, Julie Van den Berghe regisseert en Chris Thys houdt de productie als moeder Klytaemnestra overeind samen met het best bewaarde geheim van NTGent: Lien Wildemeersch. Zij vertolkt Elektra op een onwaarschijnlijk straffe manier die deze mythische figuur een actuele zindering en noodzaak geeft.


Theater: Kleinood in wording?

Theater: Kleinood in wording?

Compagnie Cecilia's De soldaat-facteur en Rachel hangt aan elkaar van de moed en de goesting van de makers om dit stuk te maken. Het resultaat is mooi, eventjes magisch maar beklijft nog te weinig.


Theater: Marx zonder masker

Theater: Marx zonder masker

Willem de Wolf las over het tragische gezinsleven van Karl Marx en puurt daar 'The Marx Sisters' uit, toneel dat bulkt van de filosofische wijsheden en de existentiële twijfels. De twee dochters van Marx - zwalpend tussen leven en zelfmoord - worden vertolkt door Natali Broods en Sara De Roo, zwalpend tussen acteren en zijn.


Theater: Was Leni Riefenstahl naïef of doortrapt?

Theater: Was Leni Riefenstahl naïef of doortrapt?

In 'Leni en Susan' (Braakland/ZheBilding) spelen Chris Lomme en Simone Milsdochter een legendarische ontmoeting: deze tussen Leni Riefenstahl en Susan Sontag. Auteur en regisseur Stijn Devillé is de ceremoniemeester van dienst.


Performance: New York als spiegel van de ziel

Performance: New York als spiegel van de ziel

Pieter Ampe trok naar New York, liep er door de straten, keek er naar de mensen, werd bekeken en voelde hoe de stad zuurstof gaf aan zijn hart en ziel. Die ervaring deelt hij met zijn publiek tijdens de performance 'So you can feel'.



Dans: Exuberant briljant

Dans: Exuberant briljant

Een vijfsterrenvoorstelling van KVS en Les Ballets C de La B. Een traktatie waarin de composities van Händel, Vivaldi, Gluck, Monteverdi, Bach getransformeerd worden tot Afrikaanse ritmes en expressies: een hemels genoegen voor oog en oor.


'Ik kom graag ergens anders thuis' (Dirk Roofthooft)

'Ik kom graag ergens anders thuis' (Dirk Roofthooft)

Op 16 oktober 2004 blaast Dirk Roofthooft de volledige Rotterdamse Schouwburg van zijn sokken met de monoloog Bezonken Rood, een bewerking van Jeroen Brouwers' gelijknamige roman, in een regie van Guy Cassiers. Tien jaar later reist het stuk nog steeds door Europa. Aan de vooravond van de jubileumreeks in Toneelhuis blikt Roofthooft terug en vooruit.


Theater met een grote, geestige, gortige T

Theater met een grote, geestige, gortige T

De mensen die je het liefste ziet, weten je het hardst te kwetsen. Op die wetenschap stoelde Tracy Letts een tragikomisch familiedrama dat Toneelhuis, KVS en NTGent met vereende krachten ensceneren. Ze droppen een verbaal vuurwerk spuwende topcast op een aardedonkere scène én scoren.



Theater: Voorbij het (kinder)misbruik

Theater: Voorbij het (kinder)misbruik

Remy Jacobs werd als kind en jongere misbruikt door de plaatselijke priester. Pas nu - op 45-jarige leeftijd - komt hij met zijn verhaal naar buiten. Niet via de media, maar via het theater. En of 'Als ik de liefde niet heb' treft.


Danstheater:Vader op den dool

Danstheater:Vader op den dool

Peeping Tom wil met 'Vader' de fleur (en soms het gebrek eraan), de waanzin en de melancholie van het ouder worden portretteren. Het Brusselse collectief rijgt als vanouds de straffe beelden aan elkaar maar die vormen eerder een wat stuurloze dan een ijzersterke voorstelling.


Opera 'Shell Shock': Adem drinken, bloed likken en pijn zien

Opera 'Shell Shock': Adem drinken, bloed likken en pijn zien

They did it. Het ongewone trio bestaande uit componist Nicholas Lens, librettist Nick Cave en choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui levert met Shell Shock in De Munt een muzikaal machtige en visueel soms te overladen krachttoer af die geen seconde verveelt en elke seconde om vrede tiert.


Theater: Louterende trip naar een van de mooiste landen ter wereld

Theater: Louterende trip naar een van de mooiste landen ter wereld

Tom Struyf brengt verslag uit van een louterende reis nadat hij het gevoel had te leven in een groot bad vol zwart water. Another Great Year for Fishing is een intrigerende en bij momenten zelfs grappige ode aan vertraging, verstilling en klein geluk dat groots aanvoelt.




Vergeetputtheater

Vergeetputtheater

Nic Balthazar schrijft en regisseur 'Neeland' en had dat beter anders gedaan, motiveert Guido Lauwaert.



Theater op drift

Theater op drift

Hoe zou Virginia Woolf zich gevoeld hebben enkele uren voor ze het water in stapte en de verdrinkingsdood langzaam tegemoet wandelde? Die vraag beantwoorden Sara De Bosschere, Jan-Joris Lamers en Peter Verburgt in 'Ik in het blauw'. Zonder écht gerepeteerd te hebben...


Theater: Kunst is shit?

Theater: Kunst is shit?

Waarom kost een spierwit schilderij stukken van mensen? En waarom is iemand bereid daar zo veel voor te betalen? Is die mens ziek? TG STAN en Dood Paard antwoorden heerlijk hilarisch én gevat in 'Kunst'.


Theater: 'Doe maar voort!'

Theater: 'Doe maar voort!'

Fabuleus reikt het publiek in 'Liefdesverklaring' nogal letterlijk de hand en knuffelt het op een even virtuoze, uitbundige als ongemakkelijke manier. En het publiek tierde dat het goed


Theater: Fragiel requiem

Theater: Fragiel requiem

Johan Leysen brengt een kwetsbaar eerbetoon aan zijn overleden vader met het in melancholisch maanlicht en dito muziek badende 'Trauerzeit'.


Theater: Oppervlakkige (circus)bruid in de morgen

Theater: Oppervlakkige (circus)bruid in de morgen

De jonge regisseur Maren E. Bjørseth debuteert bij Toneelgroep Amsterdam met een oppervlakkige enscenering van Hugo Claus' 'Een bruid in de morgen' in een circusdecor. Gelukkig redden de acteurs de circusmeubels tijdens de monologen.1 reacties


Theater: Death Valley 2.0

Theater: Death Valley 2.0

In een wit tafellakenlandschap voltrekt Tristero in 'I Know' een 'ritueel der onwelriekende (on)sterfelijkheid'. Uit de kleinste gleuven waait het fijnste stof en een tafelblad lijkt zelfs tot as te vergaan terwijl u toegesproken wordt door een 122-jarige.


Performance: Strike!

Performance: Strike!

'Dragging The Bone' is een knotsgekke trip door Miet Warlops wondere wereld waarin ze al zwierend met deeg en gipsen benen tracht de humor en de verbeelding van de verpulveringsdood te redden.


Theater: Versplinterde woede

Theater: Versplinterde woede

Mokhallad Rasem kanaliseert in 'Closed Curtains' (Theater Malpertuis) de woede over het opsluiten van onschuldige mensen in een strak stuk waar de vonken van af spatten dankzij een meesterlijke spelersduo dat alle registers van die woede bespeelt


Theater: Eenzame guerillastrijder

Theater: Eenzame guerillastrijder

Theater Zuidpool toont in 'Al te luide eenzaamheid' de schoonheid van een door wanhoop overvallen papierpletter die te goed beseft dat de industriële vooruitgang ook mentale achteruitgang betekent. En dus begraaft hij zich in zijn papier


Historisch theater

Historisch theater

Guido Lauwaert - 'Wie deze voorstelling niet gezien heeft, mist een historische voorstelling', aldus Guido Lauwaert over 'The Fountainhead' van Toneelgroep Amsterdam.





Theater: Groeten uit 't gevang

Theater: Groeten uit 't gevang

Els Van Steenberghe - Peter De Graef toont in de tragikomische en muzikale monoloog 'Rudy' al zingend, fluisterend, vloekend en simpelweg vertellend hoe de hedendaagse mens een gevange is van het kapitalisme.



Theater: Ode aan de staaflamp

Theater: Ode aan de staaflamp

Guido Lauwaert - 'Of Paul had er niet moeten zijn' is een voorstelling die in duisternis begint en in duisternis eindigt. Heel goed, bespaart een hoop elektriciteit. Het oor van de toeschouwer krijgt meer dan het oog. Al zijn de momenten dat er iets te zien valt subtiel, fragiel en subliem.1 reacties



Theater: Superfans...

Theater: Superfans...

Els Van Steenberghe - Klaarkomen aan de ontbijttafel omdat je het boek van jouw idool leest? Het kan. Drie mensen zijn zo zot van hun idool dat ze vergeten zichzelf en elkaar graag te zien in Hof van Eedes 'Het Weiss-effect'. Het Antwerpse collectief portretteert die vlucht in de idolatrie op een even hilarische als schrijnende wijze.



Abke Haring wint Theo d'Or voor rol in 'Hamlet vs Hamlet'

Abke Haring wint Theo d'Or voor rol in 'Hamlet vs Hamlet'

Els Van Steenberghe - Abke Haring won gisterenavond tijdens het Gala van het Nederlands theater de Theo d'Or - prijs voor beste vrouwelijke dragende rol - voor haar rol van Hamlet in 'Hamlet vs Hamlet' in regie van Guy Cassiers door Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam.