De boost van Joost

24/10/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Tot voor kort kon je alleen op uitnodiging binnen bij Joost, de nieuwste internetsensatie die de manier waarop we tv bekijken helemaal moet omgooien. Maar nu is de website 'open for business'. Wij gingen al eens testen.

Marketingjongens die een nieuwe technologie moeten aanprijzen, zitten zelden om een boude uitspraak verlegen. Maar als de bedenkers van Joost zeggen dat ze 'de wereld zullen veranderen', is het moeilijk om dat als grootheidswaanzin af te doen: ze hebben het immers al twee keer eerder gedaan. Joost is het geesteskind van de Deen Janus Friis en de Zweed Niklas Zennström, het duo achter KazaA en Skype. KazaA was een van de eerste peer-to-peer-systemen, een netwerk waarbij je via het internet zonder een centrale server bestanden kunt uitwisselen. Muziekliefhebbers aller landen onthaalden het systeem als een godgeschenk om songs en albums heen en weer te sturen, tot het ten onder ging aan een reeks processen vanwege de platenmaatschappijen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners