Hoe Michelangelo Antonioni zijn camera liet overnemen door een geest

10/07/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 18/07/18 om 10:00
Uit Knack Focus van 11/07/18

In de reeks Money Shot belichten we de hele zomer lang scènes die op uw netvlies gebrand staan. Deze week: de geest in de camera uit Professione: reporter (1975).

Het shot

In het voorlaatste shot van Michelangelo Antonioni's existentialistische mijmering Professione: reporter schrijven vakmanschap en visie samen een woordeloos gedicht. Het bijzondere eraan is niet zozeer de lengte (iets van een zeven minuten) of de miraculeuze ontsnapping van de camera door de tralies van Jack Nicholsons motelkamer. Wat echt verbijstert, is dat de ziel van Nicholson, nadat hij buiten beeld vermoord is, bezit neemt van de lens. Het is zijn geest, eindelijk bevrijd, die naar ...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners