Facebookmarketing 'Straight Outta Compton' gebeurde op basis van huidskleur

17/03/16 om 13:51 - Bijgewerkt om 13:50

Om de film Straight Outta Compton aan te prijzen bij zowel Afro-Amerikanen als bij blanken, werkte Universal Pictures samen met Facebook aan een marketingcampagne op basis van huidskleur: zwarten kregen een andere trailer via Facebook te zien dan blanken.

Facebookmarketing 'Straight Outta Compton' gebeurde op basis van huidskleur

© Universal Pictures

Universal Pictures en het multiculturele team van Facebook staken de koppen bij elkaar om de marketingcampagne rond Straight Outta Compton, een biopic uit 2015 over de hiphopgroep N.W.A. met onder meer Dr. Dre en Ice Cube, zowel bij Afro-Amerikanen als bij blanken te doen aanslaan. Het resultaat: een aangepaste Facebook-trailer per huidskleur.

De gedachtegang van de makers: blanke Amerikanen zijn over het algemeen minder goed op de hoogte van de muzikale carrière van Dr. Dre en Ice Cube bij N.W.A. (ze associëren Dr. Dre eerder met Beats-koptelefoons en Ice Cube met filmrollen). Bijgevolg werd de film bij blanken ingeluid als de muzikale opkomst van de twee hiphoppers, en kwam de naam van de hiphopgroep niet ter sprake in de trailer. De teaser voor Afro-Amerikanen, bij wie de groep wél bekend zou staan als een pionierend hiphopcollectief uit Compton, werd daarentegen geopend met het logo van N.W.A., een aparte aankondiging voor Ice Cube en Dr. Dre werd daarbij niet nodig geacht.

Geslaagde campagne

Mogelijk hebben die aangepaste trailers hun vruchten afgeworpen, want de film zorgde voor een grote doorbraak in de VS - hij bracht er meer dan 160 miljoen dollar op. 'Ik wist dat de film een succes zou worden bij het Afro-Amerikaanse publiek, maar dat hij zodanig wijdverspreid zou zijn, had ik niet verwacht', zei Doug Neil, Executive Vice-President van digitale marketing bij Universal Pictures. Hij draagt het kassucces deels op aan de speciale campagne in samenwerking met Facebook.

Straight Outta Compton kon ook in Europa rekenen op een winst van meer dan 40 miljoen dollar.

Omdat de trailers in kwestie samen met de Facebookcampagne verdwenen zijn, ziehier de officiële teaser van de N.W.A.-film:

(JG)

Onze partners