Woestijnvis moet zich aanpassen aan adverteerders van VT4 en VIJFtv
Productiehuis Woestijnvis kreeg van SBS België, het moederhuis, te horen dat het zijn programma’s moet afstemmen op de adverteerders van VT4 en VIJFtv.
Woestijnvis zal zijn programma’s moeten afstemmen op de adverteerders van VT4 en VIJFtv. Dat is te horen bij moederhuis SBS België tijdens de presentatie van de langetermijnplanning aan de reclamemarkt. Beide zenders kunnen voor het eerste kwartaal alvast mooie groeicijfers voorleggen.
Jonger publiek
Adverteerders zijn op zoek naar een jong publiek, terwijl de programma’s die Woestijnvis in het verleden maakte vaak iets oudere kijkers aantrokken. “Een programma op een commerciële zender kent ook een heel eigen dynamiek,” zegt Thierry Tacheny, ceo van SBS België, “met een spanningsboog die is opgebouwd rond de reclamebreaks.”
VT4 en VIJFtv beseffen dat de reclamemarkt onder druk staat, onder meer door de digitale televisie die het eenvoudig maakt om reclameblokken door te spoelen. “We zijn op zoek naar manieren om reclame aantrekkelijker te maken”, aldus Tacheny. “De spots moeten worden ingebed in een geheel dat aangenaam is om te bekijken.”
‘Tv moet duurder’
Daarnaast zoekt SBS naar alternatieve bronnen van inkomsten, onder meer bij de distributeurs. “Tv is te goedkoop in Vlaanderen”, zegt de ceo, die Belgacom en Telenet met de vinger wijst. “Een videorecorder kostte vroeger 1.000 euro, vandaag wordt hij gratis aangeboden in de vorm van een digicorder. De distributeurs moeten hun prijs optrekken en de zenders beter vergoeden.”
Over de programmatie werd woensdag weinig nieuwe info gelost. Zeker is alvast dat VT4 vanaf september een dagelijkse actuashow krijgt, met Tom Lenaerts, Sofie Lemaire, Gilles De Coster en Christophe Deborsu. In de vooravond blijft ‘Komen Eten’ de sterkhouder en in het late blok wordt op ‘De Slimste Mens’ gerekend.
Goeie kijkcijfers VT4 en VIJFtv
In het voorjaar scoorden beide zenders alvast goed. VIJFtv ging er in primetime bij de doelgroep, vrouwen tussen 20 en 49, met 27 procent op vooruit. Ook VT4 boekte een mooie winst, die volgens de zender voornamelijk ten koste van vtm ging.
Tacheny maakt zich zelf een beetje zorgen over de concurrent. “Het is onze bedoeling de totale markt voor tv-advertenties te vergroten, niet om budgetten van vtm af te snoepen. Onze extra kijkers willen we vooral bij de openbare omroep gaan halen.”
Uit een studie die SBS liet uitvoeren blijkt alvast dat 60 procent van de VRT-adepten bereid is de switch te maken naar VT4 en VIJFtv. (Belga/DB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier