Van de Oscargenomineerde I am not your Negro tot de comedyserie Barry: dit is er deze week op uw tv
Volg de gids en u weet weer wat te kijken van zaterdag 24 tot vrijdag 30 maart 2018.
DE MOL (vanaf zondag 25/3, 20.00, Vier)
Maar liefst 10.131 Vlamingen zagen het wel zitten om de nieuwe Davey of Eline te worden, maar helaas voor hen selecteerden Gilles De Coster en zijn team slechts tien gelukkige speurneuzen voor het zesde seizoen van De Mol. De presentator trok drie weken naar Mexico met onder meer een 33-jarige priester, een vrouwelijke marineofficier en een financial recruiter met Iraanse roots. Onder hen: een saboteur die met de productie onder één hoedje speelt.
Nieuw dit jaar is de transfer van maandag- naar zondagavond, de hoogmis van de tv-week. ‘Dat was een beslissing van de zender’, verklaart De Coster. ‘Voor ons blijft de opdracht dezelfde: een zo goed mogelijk programma maken. Al vind ik dat De Mol zeker zijn plekje op zondagavond verdient. Dat is dé gezinsavond bij uitstek en uiteindelijk proberen we een familieprogramma te maken.’
Waarom trokken jullie naar Mexico?
Gilles De Coster: Onze opnameperiode is in het najaar, dus moet je wel buiten Europa gaan om mooi weer te hebben. Daarnaast moet het land divers genoeg zijn, want we willen niet elke aflevering dezelfde landschappen in beeld brengen. Mexico heeft een rijke cultuur waarop we veel opdrachten konden baseren, en dus zit het land echt verweven in het programma. Iedereen dacht dat we dit jaar naar Azië zouden trekken, nadat we eerder in Zuid-Amerika en Afrika waren beland, maar we doen al eens graag het omgekeerde van wat er verwacht wordt. (knipoogt)
Het aantal inschrijvingen stijgt elk jaar. Krijgen jullie alles rond?
De Coster: Het waren er inderdaad veel, ja. Voor de eerste serie hadden we er 3000, vorig jaar bijna 6500 en met meer dan 10.000 nu gaat het serieus in stijgende lijn. Dat doet ons veel plezier, maar het is ook veel werk. Trouwens: chapeau aan iedereen die de vragenlijst heeft doorworsteld, want daar ben je algauw drie kwartier mee bezig. Maar we hebben ze alle 10.000 bekeken.
Sommige kandidaten, zoals Cathy en Annelies, kregen het in eerdere seizoenen zwaar te verduren op sociale media. Hebben jullie de nieuwe lichting daarop voorbereid?
De Coster: Niet meteen. Iedereen die zich voor De Mol inschrijft, is zich ervan bewust dat hij of zij in een druk bekeken tv-programma te zien zal zijn. Ik vind dat Cathy en Annelies daar heel volwassen mee zijn omgegaan. Bovendien waren die reacties volledig onterecht: Annelies was heel sterk omdat ze snel boenk op de juiste verdachte zat. Cathy was zo mogelijk nog straffer en heeft zelfs een groot deel van haar geld weggeschonken aan een goed doel. Die bittere opmerkingen zijn een jammer neveneffect van de sociale media. Tegelijk zie je dat kijkers heel betrokken zijn en delen mensen hun theorieën met elkaar. Het positieve effect van sociale media is dus gelukkig vele malen groter.
I AM NOT YOUR NEGRO (zondag 25/3, 22.25, Canvas)
De belangrijkste docu die u deze week kunt bekijken is gebaseerd op een nagelaten manuscript van de Amerikaanse schrijver en activist James Baldwin. In Remember This House haalde die herinneringen op aan zijn goede vrienden Medgar Evers, Martin Luther King en Malcolm X, drie andere activisten, die stuk voor stuk vermoord werden. I Am Not Your Negro kan dus niet anders dan vertellen over vier grote mannen die elk op hun manier dezelfde strijd vochten. Het indrukwekkendst, want het minst bekend, zijn de fragmenten waarin de briljante Baldwin zelf aan het woord komt. I Am Not Your Negro werd in 2017 voor een Oscar genomineerd. De voice-over is van Samuel L. Jackson, want Morgan Freeman was op vakantie. Regisseur Raoul Peck is ooit nog minister van Cultuur geweest in Haïti, dus waar wacht Sven Gatz eigenlijk nog op?
BARRY (zondag 25/3 op Play More)
Een uitgebluste huurmoordenaar trekt naar LA om de minnaar van een gangstervrouw om te leggen en vindt in the city of angels een nieuwe roeping: het theater. Dat is in een zin waar Barry om draait, een frisse nieuwe comedyserie van en met (stem)acteur en komiek Bill Hader (South Park, Saturday Night Live, Superbad). Geen lachband, wel veel donkere grappen en onnozele grollen over het acteurswereldje in en om Hollywood. Extra troef: de leraar/goeroe van Barry’s acteerklas wordt gespeeld door Henry Winkler, die volgende week in dit blad uitgebreid komt uitleggen hoe het leven na The Fonz eruitziet. Wij kunnen nu al kwijt dat hij op zijn 72e nog geen gram aan cool heeft ingeboet. Wel nooit geweten dat hij zulke korte beentjes had.
BEASTS OF THE SOUTHERN WILD (zaterdag 24/3, 22.35, Canvas)
Dit cajunsprookje van indieregisseur Benh Zeitlin was een van de verrassingen van het filmjaar 2012, goed voor vier Oscarnominaties. Een daarvan was voor revelatie Quvenzhané Wallis, die de zesjarige Hushpuppy speelt, een Afro-Amerikaans meisje dat met haar vader in de Bathtub woont, een anarchistische gemeenschap in de bayou van Louisiana die door orkaan Katrina opgeslokt dreigt te worden. Een vief geschilderde fabel over de mystieke band tussen mens en natuur en de liefde voor je roots.
ONE STRANGE ROCK (maandag 26/3 op National Geographic)
Will Smith in een film van Darren Aronofsky? Met dat brokje info in het achterhoofd klinkt One Strange Rock nog uitzinniger dan Mother!, en uitzinnigheid is precies wat deze docureeks belooft. One Strange Rock toont u in tien afleveringen waarom het leven op de planeet Aarde is wat het is, en roept daarvoor de hulp in van de enige personen die hier ooit zijn weggeweest: astronauten. Zij zullen u vertellen over de unieke omstandigheden die ervoor gezorgd hebben dat net deze bol barst van het leven en, de milieuactivist in Aronofsky kennende, zullen ze ook meegeven dat we maar beter onze stinkende best kunnen doen om dat zo te houden. Tagline: ‘We’re all on this together.’ Geen speld tussen te krijgen.
SILICON VALLEY – SEIZOEN 5 (zondag 25/3 op Play More)
Uw favoriete sociaal onvaardige en lichtjes duistere nerds strijden in het vijfde seizoen van Silicon Valley voor een nieuw en volledig vrij internet. Duiten heeft Pied Piper, het bedrijf van Richard, Jared, Gilfoy en Dinesh, nu genoeg. Dus: exit videochatapps die kinderrechten schonden, enter vijftig nieuwe werknemers. En hun honden. Innovatieve bedrijfscultuur en zo, weet u wel. De bekroonde satire van Mike Judge (Beavis and Butt-head, King of the Hill) op de technologische goudkoorts in start-upland moet het wel stellen zonder T.J. Miller als stoner/durfkapitalist Erlich Bachman, die achterbleef in een Tibetaans opiumhol. Miller had problemen met ‘de cyclische aard’ van de serie, hing de klojo uit op de set en werd, nog voor hij werd beschuldigd van seksueel geweld in zijn studententijd, door HBO gedeletet. Niet getreurd: Jian-Yang 2.0 neemt Bachmans incubator over, en misschien zelfs meer dan dat.
ENDEAVOUR – SEIZOEN 5 (vrijdag 30/3, 20.35, Eén)
In Endeavour komt u erachter hoe Endeavour Morse zich opwerkte tot de nukkige, grijze inspector die we kennen van de populaire ITV-serie uit de jaren tachtig en negentig. Dit vijfde seizoen van de prequel speelt zich af in 1968: de Rolling Stones zijn op de radio en de jonge Morse (Shaun Evans) schopt het tot detective sergeant. Behalve naar de opera gaan en kruiswoordraadsels oplossen zit hij vooral moordenaars achterna. Hij heeft meteen de handen vol: er werd een ijzeren staak in het hoofd van een bokser gehamerd en een vleesmes door het oog van een historicus gepriemd. En wat heeft de veiling van een Fabergé-ei met dit alles te maken? Endeavour, erg succesvol aan de andere kant van het Kanaal, is weinig verrassend maar wel onschadelijk kijkvoer voor fans van de alom geliefde Britse speurder en van detectiveverhalen in het algemeen.
RECRUITING FOR JIHAD (dinsdag 27/3, 22.55, NPO 2)
‘Wil je nog een laatste milkshake bij McDonald’s?’ vraagt Ubaydullah Hussain aan Peter, een tot de islam bekeerde Noor die op het punt staat naar Syrië af te reizen. Filmmaker Adel Khan Farooq volgde drie jaar lang de bekende Noorse moslimextremist en IS-ronselaar die net als hij van Pakistaanse afkomst is. Dat levert een unieke documentaire op, waarbij ook de persvrijheid ter sprake komt: op een bepaald moment nam de Noorse overheid het materiaal van Khan Farooq in beslag, het begin van een juridisch gevecht dat tot voor het Hooggerechtshof leidde. Verschillende van de mensen die Hussain rekruteerde, werden later overigens gelinkt aan terrorisme en IS-executies.
CLEOPATRA (zaterdag 24/3, 20.40, CAZ)
‘Elizabeth Taylor is de eerste Cleopatra die de Nijl afvaart tot in Las Vegas’, zo formuleerde een criticus het destijds. Om maar te zeggen dat dit meer dan vier uur durende theatrale Hollywoodspektakel zo groots was opgevat dat het ongewild ook camp werd. De plechtstatige dialogen helpen daar al evenmin bij. Naast Taylor herkent u Rex Harrison als Julius Caesar en Richard Burton als Marcus Antonius. Prachtige, decadente filmkunst in knallende kleuren.
ENEMY (vrijdag 30/3, 21.15, Canvas)
Jake Gyllenhaal komt zichzelf tegen in Enemy. Slecht nieuws voor hem, goed nieuws voor de filmminnaar in u. Tenzij u bang bent van spinnen.
Adam Bell (Gyllenhaal) is een geschiedenisprof in Toronto. In zijn sober ingerichte flat ontvangt hij af en toe zijn vriendinnetje Mary (Mélanie Laurent), maar veel vonken spatten er van die relatie niet af. In feite is het met Adams leven zoals met de totalitaire regimes waarover hij les geeft: een patroon dat zichzelf routineus herhaalt, met weinig ruimte voor zingeving of individualiteit.
Tot Adam op een dag van een collega een filmtip krijgt. Wanneer hij die nauwelijks geïnteresseerd ’s avonds bekijkt, ziet hij even een acteur die wel heel hard op hemzelf lijkt: Anthony Claire (óók Gyllenhaal dus). Adam raakt geobsedeerd door zijn ogenschijnlijke dubbelganger, en dat mindert er niet op wanneer hij thuis een oude foto vindt met iemand die zeer goed op hem lijkt, met de hand van een vrouw op zijn schouder.
Uiteindelijk regelt hij een ontmoeting met Anthony. Hij kan alleen maar vaststellen dat ze inderdaad als twee druppels water op elkaar lijken, tot hun stem en tics toe. Karakterieel zijn de verschillen des te groter: zo schuchter en uitgeblust als Adam is, zo zelfverzekerd en dominant is Anthony, tot vertwijfeling van diens hoogzwangere vrouw Helen (Sarah Gadon). En dan is er nog die naakte vrouw die spinnen onder haar hakken verplettert.
Zijn Adam en Anthony twee kanten van dezelfde persoon? Zijn ze vijandige dubbelgangers die elkaar even fel aantrekken als afstoten? De hele film houdt Denis Villeneuve, de regisseur van Sicario en Blade Runner 2049, u in het ongewisse over hoe het nu precies zit tussen Adam en Anthony. De stadsbeelden waarin hij dat alles vat – van de brutalistische architectuur op Adams campus tot de skyline van Toronto in de smog – versterken de constante dreiging nog.
Enemy is een adaptatie van De man in duplo van Nobelprijswinnaar José Saramago, maar daarin was geen spoor van spinnen. Behalve de naakte spinnenverpletteraarster ziet u in Enemy ook nog een kunstwerk van Louise Bourgeois en lijkt een vrouw als bij toverslag in een gigantische tarantula veranderd. Volgens scenarist Javier Gullón zijn dat geen gratuite mindfucks, maar aanwijzingen in een lynchiaans raadsel over vrouwelijkheid en een man die met zichzelf in het reine probeert te komen. ‘Chaos is orde die nog ontcijferd moet worden’, zoals de film het boek citeert.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier