Band van de Dag #34: De La Soul
De La Soul verricht sinds eind jaren ’80 pionierswerk in het alternatieve hiphopcircuit. Ter ere van de 25ste verjaardag van debuutalbum ‘3 Feet High and Rising’ is de volledige catalogus tijdelijk gratis te downloaden.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De La Soul verricht sinds eind jaren ’80 pionierswerk in het alternatieve hiphopcircuit. De band staat vooral bekend om hun eclectische samples, eigenzinnige teksten en hun bijdragen aan de ontwikkeling van de jazz-rap en alternatieve hiphop-subgenres.
Het trio, bestaande uit Kelvin Mercer (Posdnuos), David Jude Jolicoeur (Trugoy the Dove/Dave) en Vincent Mason (P.A. Pasemaster Mase/Maseo) werd ontdekt door producer Prince Paul. Onder meer beïnvloed door mede-New Yorkers Stetsasonic koos De La Soul resoluut voor een positieve aanpak met hun goedaardige, Afrocentrische teksten. Zo werden ze al snel prominente leden van de Native Tongues-collectief, naast andere grootheden als A Tribe Called Quest, Queen Latifah en the Jungle Brothers.
Debuutalbum ‘3 Feet High and Rising’ werd bij z’n release in ’89 geprezen als de toekomst van hiphop. De kleurrijke, neo-psychedelische collage van samples en stijlen, gecombineerd met de slimme, humoristische teksten van het trio maakten het tot een uniek werk in de geschiedenis van het muziekgenre. Het album kon rekenen op zowel lovende recensies als indrukwekkende verkoopcijfers. Tot op vandaag is het nog steeds hun best verkochte album.
Op hitsingle “Me Myself and I” rekent De La Soul met droge humor af met hun ongevraagd hippie-imago. Met deze party anthem krijgen ze nog steeds de grootste zuurpruim aan het dansen. Ook “The Magic Number”, “Buddy”, en “Eye Know” werden succesvolle singles.
De La Soul – Me Myself and I (1989)
In de jaren ’90 had De La Soul het moeilijk om hun commercieel momentum verder te zetten. Hun alternatieve rap kwam in de schaduw van de aanzienlijk agressievere gangsta rap te staan. Op hun beruchte tweede album deed De La Soul net iets te veel moeite om het hippie-imago van zich af te werpen. De plaat kreeg de titel ‘De La Soul Is Dead’ mee en op de albumcover zien we verwelkte madeliefjes in een kapotte bloempot. De koerswijziging verbaasden critici en fans: noch de beoordelingen, noch de hitlijsten waren het album goedgezind. Ook al was ‘De La Soul Is Dead’ minder samenhangend en boeiend dan hun voorganger, de muziek blijft vaak fascineren, ondanks de gebreken.
De La Soul – A Roller Skating Jam Named “Saturdays” (1991)
De La Soul werkte hard aan opvolger ‘Buhloone Mindstate’, hun laatste album dat geproducet werd door Prince Paul. Het resultaat was harder en funkier dan de twee vorige platen, zonder te zwichten voor gangsta rap. Ondanks de sterke reviews werd het geen commercieel succes. Het vierde album ‘Stakes Is High’ was hetzelfde lot bezegeld: positieve recensies, slechte verkoopcijfers.
Na de eeuwwisseling ging het niveau van De La Soul naar beneden, met slechts hier en daar een goeie single. In mei vorig jaar liet het trio nog van zich horen met een nieuwe videoclip. Single “Get Away”, met een sample uit de intro van de tweede disc van ‘Wu-Tang Forever’, moest een nieuw begin zijn voor de New Yorkers. Een nieuw album stond gepland voor de herfst, maar zover is het niet gekomen. Nu hopen ze de langspeler ‘You’re Welcome’ nog voor de zomer te kunnen uitbrengen.
De La Soul – Get Away (Ft. The Spirit Of Wu-Tang) (2013)
Naar aanleiding van de 25ste verjaardag van debuut ‘3 Feet High and Rising’ (en tegelijk ook een klein beetje als valentijnscadeau) biedt de groep hun volledige catalogus aan op hun website. En hoeveel moet dat kosten? Nougatbollen. Fans kunnen zich vanaf 17 uur (Belgische tijd) reppen naar de website van de band. De gratis actie zal 25 uren duren. (PS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier