Tv-tip: ‘Too Much’, de comeback van ‘Girls’-bedenker Lena Dunham

Beeld uit 'Too Much'

Lena Dunham is terug, met een reeks over een New Yorkse dertiger die een dipje heeft. Haar langdurige relatie liep spaak. Haar ex vroeg een knappe modeblogger ten huwelijk met een parkiet. En haar chef bij het productiehuis waar ze werkt, verwijt haar dat ze te weinig slayt. Slechts één ding brengt troost: liefdesverhalen die plaatsvinden in pastoraal Engeland. ‘De romantiek’, zucht ze. ‘De eer. En niemand heeft seks met een influencer in het werk van Jane Austen.’

Too Much bevat alle elementen van een zomerzachte romcom. Wat volgt, kunt u dan ook in grote lijnen voorspellen: ­Jessica (Megan Stalter uit Hacks) krijgt een werk­aanbod in Londen, ziet haar Britse-jonkvrouwendroom in duigen vallen bij het aanzicht van haar krakkemikkige arbeiderswoning en vindt troost in de armen van een zwalpende muzikant met bindingsangst (een ongewassen Will Sharpe). Die premisse klinkt als dertien in een dozijn. Ware het niet dat Lena Dunham melodramatische millennials dissecteren tot een kunst heeft weten te verheffen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Met Girls vatte Dunham de jaren 10 samen, belandde ze op de Time 100 Most Influential-lijst, won ze twee Golden Globes en lanceerde ze de carrière van Adam Driver. Bovenal introduceerde ze met haar personage Hannah Horvath een radicaal ander, ongepolijst vrouwbeeld in de populaire cultuur: eentje waarbij lichamen mogen afwijken van de norm en vriendinnen slecht, cringe en ambitieus tegelijk mogen zijn. Voor wie ver genoeg van het internet bleef, eindigt het verhaal daar. Wie wel online was, zag Dunham zowat elk kwartaal gecanceld worden. (Haar ­Wikipedia-pagina telt tien alinea’s controversies. Dan weet je dat het menens is.) De voornaamste verwijten: Girls was te wit, ze maakte een film met een bedenkelijke visie op autisme en één keer dacht ze in haar autobiografie iets te hardop – doch vrij onschuldig – na over de genitaliën van haar peuterzusje toen ze kind was. Lang verhaal.

Alleen: sinds de coronacrisis kreeg Girls een tweede leven op HBO, TikTok en rewatch-podcasts. Nu veel millennials zelf de dertig voorbij zijn, lijken ze met meer empathie naar hun eigen stuntelige twintigerjaren te kunnen kijken. En naar Dunham, die nu voor een tweede keer ­gelauwerd wordt als een van de sterkste autobiografische auteurs van gen Y. Dat ook Too Much uit haar eigen leven gegrepen is, kan dus in haar voordeel spelen: nadat Dunham uit elkaar ging met popproducer Jack Antonoff, verhuisde ze zélf naar het VK en trouwde ze met muzikant Luis ­Felber, die uiteindelijk meeschreef aan de romcom. ‘Ik wilde zien wat er zou gebeuren als je een luide, gecompliceerde Joodse vrouw loslaat op een stad vol emotioneel onderdrukte mensen’, vertelde ze op het Tribeca filmfestival. ‘Op je dertigste ben je door alle emotionele bagage bovendien een beetje als Godzilla. Alsof je met iedere verkeerde stap een hele stad kunt platwalsen met je grote, domme voet.’ Zoek dekking, en bingen maar.

Too Much

Vanaf donderdag 10.07 op Netflix

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content