Mogelijk hebt u net de Netflix-miniserie Sirens achter de kiezen, waarin Julianne Moore met zo veel zin voor nuance een manipulatieve societyvrouw speelt dat je je aanvankelijke antipathie toch geen vijf afleveringen volhoudt. Voor een nieuwe beproeving van uw vooroordelen kunt u kijken naar de nieuwe Apple-film Echo Valley, opnieuw met Moore in een moreel ambigue hoofdrol. De kwestie die u op uw bord krijgt: hoe lang bent u bereid het moederinstinct te verdedigen vooraleer toe te geven dat het de grens met het ongeoorloofde – om niet te zeggen de misdaad – heeft overschreden?
Moores personage Kate is een eenzelvige paardenhoudster in Pennsylvania die rouwt om het verlies van haar partner. Bij haar ex (Kyle MacLachlan) durft ze wel eens meer geld te vragen dan nodig wanneer ze het dak van haar boerderij wil laten herstellen. Een plantrekker, kun je zeggen. Op een avond staat haar dochter Claire (Sydney Sweeney uit Euphoria en The White Lotus) aan de deur. De twee zijn van elkaar vervreemd geraakt door Claires drugsverslaving en bedrog. Wanneer Claire vertelt dat ze haar vriend heeft doodgeslagen, zet Kate meteen een doofpotoperatie in gang. Uiteraard dient er zich binnen de kortste keren een ongure man aan (Domhnall Gleeson) die weet hoe de vork in de steel zit, en moeder en dochter komt bedreigen.
Regisseur Michael Pearce bouwde ervaring op in complexe familiedrama’s met zijn debuut Beast (over een jonge vrouw die zich loswrikt uit de versmachtende grip van haar moeder) en Encounter (waarin een paranoïde vader zijn zoontjes van een buitenaardse dreiging probeert te vrijwaren). Deze keer riep Pearce de hulp in van schrijver Brad Ingelsby, die Mare of Easttown op zijn palmares heeft staan. Mooie adelbrieven zijn dat, die het beste doen hopen voor deze psychologische thriller waarin ook best wat actie zit. Zo moest Julianne Moore, 64 lentes jong, leren duiken. ‘Ze duwen je diep onder water en dan mag je daar beginnen te acteren’, vertelde ze aan Vanity Fair. ‘Niet gemakkelijk, hoor.’ Van Sydney Sweeney werd dan weer verwacht dat ze op een dravend paard kon zitten alsof ze nooit iets anders had gedaan. Maar het spectaculairst vond regisseur Pearce een scène waarin moeder en dochter elkaar in de haren moesten vliegen. ‘Toen Sydney tegen Julianne schreeuwde, dacht ik dat haar trommelvlies zou scheuren.’ Duim op de volumeknop en kijken maar.
Echo Valley
Vanaf vrijdag 13.06 op Apple TV+