Tv-tip: De grootste verdienste van ‘The Creator’ is niet de inhoud, maar de beelden, die het vrij voorspelbare verhaal en de acteurs overklassen
Nee, dit is niet de artificiële intelligentie die tegenwoordig de krantenkoppen domineert. In The Creator geen vriendelijke virtuele assistenten, maar zeer geavanceerde machines zoals u die kent uit Blade Runner, The Matrix, The Terminator of District 9 – en toch weer niet.
Hier laat de intelligente software een kernwapen ontploffen in downtown LA. Gevolg: de VS en hun bondgenoten banden AI. Het supercontinent Nieuw-Azië is er net helemaal voor gewonnen.
Wanneer we Joshua Taylor (John David Washington) leren kennen, leeft hij echter een idyllisch leventje met zijn zwangere vrouw Maya (Gemma Chan) ergens aan de Nieuw-Aziatische kust. Hun geluk wordt verstoord wanneer ze met raketten bestookt worden door het gigantische vliegende oorlogstuig USS Nomad. Een bom treft de boot waarop Maya tracht te ontkomen. Het blijkt ook dat Joshua meer wist van de aanval en misschien niet helemaal was wie hij liet uitschijnen.
Vijf jaar later ruimt Joshua nucleair puin in LA. Hij wordt benaderd voor een nieuwe undercoveropdracht, met de wortel van een video waaruit moet blijken dat Maya nog in leven is. Het doel van de nieuwe missie: ‘Alpha O’ uitschakelen, een nieuw AI-superwapen dat Nomad zou kunnen vernietigen en zo de machtsbalans volledig doen kantelen. Wat hij niet had verwacht: Alpha O blijkt een kind te zijn (vertolkt door Madeleine Yuna Voyles), dat ‘Alphie’ genoemd wordt.
The Creator is de nieuwe film van Gareth Edwards, de Engelse regisseur die onder meer een van de betere Star Wars-films (Rogue One) en een degelijke Godzilla op zijn cv heeft staan. Hij wil duidelijk dieper graven dan de technologische angsten uit gelijkaardige films. Zijn film wil ook een aanklacht formuleren tegen Amerikaans kolonialisme. Dat lukt ook, zij het slechts deels. De grootste verdienste van The Creator is niet de inhoud, maar de beelden, die het vrij voorspelbare verhaal en de acteurs overklassen. Er werd op locatie gefilmd in acht Aziatische landen met een naar Hollywood-maatstaven ongewoon goedkope camera, maar het resultaat ziet er ongewoon spectaculair uit. (Daarin schuilt misschien wel het meest revolutionaire aspect van The Creator: in plaats van een film te monteren rond afgewerkte special effects, de gangbare praktijk in Tinseltown, monteerde Edwards special effects rond een afgewerkte film.)
The Creator, dat teleurstelde aan de kassa, is een hutsepot van sf-clichés, alsof het scenario werd gepend door ChatGPT. Maar dan nog laat het drie keer duurdere films, met name die met superhelden, een poepje ruiken. En shout-out naar Edwards voor die nachtelijke raid op de tonen van Radiohead.
Vanaf woensdag 17.01, Disney+
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier