Tv-tip: de drie ingrediënten die van ‘Love & Death’ opnieuw een goede David E. Kelley-reeks moeten maken

© National

De Texaanse huisvrouw Candy Montgomery begon een affaire met Allan Gore, de echtgenoot van haar vriendin Betty. In de ochtend van vrijdag 13 juni 1980 passeerde Candy – die de affaire maanden daarvoor al had beëindigd – langs Betty’s huis in Wylie, een nette buitenwijk van Dallas, om een zwempak op te halen voor Betty en Allans oudste dochter. Betty confronteerde Candy met de affaire. Later die avond werd Betty’s lichaam aangetroffen in een plas bloed in haar keuken met 41 bijlwonden. De moord en het proces dat daarop volgde, dienen als basis voor Love & Death, waarin Elizabeth Olsen de met bijl zwaaiende huisvrouw speelt. De reeks komt uit de koker van David E. Kelley, de Amerikaan die in de jaren negentig al scoorde met rechtbankdrama’s als Chicago Hope, The Practice en Ally McBeal. Dankzij recente hitreeksen als Big Little Lies en The Undoing staat hij tegenwoordig bekend als de man die de rijke elite en hun kleine kantjes toont. Drie ingrediënten van een goede Kelley.

1: Verfilm een boek

Met The Undoing en Big Little Lies adapteerde Kelley een sappige pageturner tot een succesvolle genreoefening voor tv. Love & Death put dan weer inspiratie uit Evidence of Love: A True Story of Passion and Death in the Suburbs van misdaadschrijver Jim Atkinson en Joe Bob Briggs (het redneckalterego van onderzoeksjournalist John Bloom) en een verzameling artikels over de zaak-Montgomery. De reeks valt dus onder het genre true crime, maar regisseur en uitvoerend producent Lesli Linka Glatter (Homeland, Mad Men) omschrijft ze in Entertainment Weekly eerder als een ‘Amerikaanse tragedie’.

2: Creëer sterke vrouwelijke personages

De alomtegenwoordige angsten van de neurotische advocate Ally McBeal droegen in de jaren negentig al bij aan de debatten over de positie van vrouwen en vrouwenrechten in de VS. Kelleys recente reeksen zijn op veel vlakken een verlengstuk van die discussie. Ze verbeelden de ellende van vrouwen die ogenschijnlijk alles hebben, maar nog steeds worden geplaagd door dezelfde kwesties als in de vorige eeuw: ontrouwe vrienden, onhandelbare kinderen en soms gewelddadige echtgenoten.

3: Zorg voor diepgaande thema’s

‘Ik heb rechten gestudeerd’, zegt Kelley. ‘Ik ben altijd al gefascineerd geweest door justitie, ondanks de talloze gebreken. Ik hou ervan om vanuit het juridische apparaat personages en hun gedrag in de samenleving te onderzoeken.’ Kelley-shows worden gekenmerkt door uitstekend uitgewerkte personages die het beste en het slechtste in de mens verkennen en je doen nadenken over je eigen morele kompas, empathie en ethische waarden. Met Love & Death voegt hij daar de donkere keerzijde van de Amerikaanse droom aan toe. ‘Het gaat over een jonge vrouw die op haar twintigste trouwde en alles goed heeft gedaan’, zegt Glatter. ‘Ze heeft kinderen. Ze heeft een gezin. Maar ze heeft ook een diepe leegte in haar psyche en ze maakt een heel verkeerde keuze om die leegte op te vullen.’

Vanaf vrijdag 28.04, Streamz

https://www.youtube.com/watch?v=Z778sJGKB3E

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content