Nee, Hans Teeuwen is niet plots actief in de Duitse porno-industrie
Wie scherpe maatschappijkritiek hoopt te vinden in Hans Teeuwens eerste fictiereeks, scrolt beter door diens Instagrampagina. Jackson & Malone, waarin de cabaretier samen met Kevin Janssens de hoofdrol speelt, is een whodunit over vermoorde nonnen. ‘Het christendom is al genoeg gebasht.’
‘De rol heeft nog heel lang in mijn lichaam gezeten’, zegt Hans Teeuwen, frutselend aan een papiertje. ‘Ik ben heel beweeglijk en Jackson is héél gefocust.’ Dat Teeuwen – de man die gedurende ons gesprek met appels zal gooien, chocolademuntjes in de ogen zal steken en in alle mogelijke posities in de zetel zal zitten – voor zijn eerste hoofdrol in een fictiereeks wekenlang in de huid kroop van de stijve detective Jackson, mag u gerust een van de grotere uitdagingen van zijn carrière noemen. Bovendien is Jackson & Malone de eerste reeks die hij zelf heeft bedacht.
‘Ik heb heel weinig kijk op waarom ik dingen schrijf. Plots heb ik energie en dan bedenk ik iets.’ Meestal is dat een soloshow (‘Uit luiheid’, zegt hij. ‘Veel minder gedoe.’), maar dit keer werd het een absurde zesdelige whodunit over de bizarre moorden op bejaarden in het dorpje Spulne. Teeuwen is bedenker, coscenarist (met Max Porcelijn en Jonathan van het Reve) en speelt samen met Kevin Janssens (Malone) een agentenduo van de dienst Extreme Misdaadbestrijding. ‘Ik wilde alle clichés van een Amerikaanse western: de wapens, het geweldmonopolie, de koelheid. Eigenlijk alles wat níét Nederlands is, maar dan in een Nederlandse context.’ Het acteren en de dikke snor die hij moest laten groeien, nam hij erbij.
Hans Teeuwen: Zonder gekheid: die snor was het allerzwaarste aan de reeks. Ik kon er maar niet van blijven. Iedereen die niet bij de serie betrokken was, leek te denken: jeetje mina, heeft de midlifecrisis alsnog toegeslagen? Heeft hij zijn toevlucht genomen tot de Duitse porno-industrie?
‘Iedereen die niet bij de serie betrokken was, leek te denken: jeetje mina, heeft de midlifecrisis alsnog toegeslagen?’
Als het aan jou had gelegen, had je naar verluidt niet meegespeeld.
Teeuwen: Dat is dus weer die luiheid. Ik werk liever niet. Ik had het idee om als schrijver af en toe op de set op te dagen en een beetje rond te lopen en dan weer naar huis te gaan of naar de spa of zo. Maar om publicitaire redenen wilden ze natuurlijk graag dat ik meespeelde. Doodsbenauwd was ik. Maar achteraf ben ik wel tevreden. Paniek kan je verlammen, maar soms kan het je ook iets laten doen waarvan je vooraf niet wist dat je het kon.
Voor iemand die zogenaamd lui is, ben je toch best productief?
Teeuwen: Als je alles op een rijtje zet, wel. Maar hoe komt het dan dat ik in mijn herinneringen de afgelopen jaren toch heel vaak op de bank zat te niksen? Ik ben lui, hoor. Er zijn mensen die werken echt heel leuk vinden of zich móéten bezighouden omdat ze anders gek worden, maar ik ben niet zo. Ik kan perfect maandenlang thuiszitten.
Het staat je ambitie in ieder geval niet in de weg. Als referenties voor Jackson & Malone noem je Quentin Tarantino, Twin Peaks en The Big Lebowski.
Teeuwen: Klopt. De humor mocht wat subtieler zijn. Wat ik leuk vind aan de gebroeders Coen is dat ik vaak pas achteraf merk hoe idioot bepaalde scènes in The Big Lebowski eigenlijk waren. En dan bekijk ik de film opnieuw en geniet ik er nog meer van. Dat heb ik ook geprobeerd bij Jackson & Malone. Dat Jackson in de kerk het woord richt tot de gemeente en plots een wapen trekt, is zó belachelijk.
Ik moet toegeven: het is niet wat ik in gedachten had bij een Hans Teeuwen-reeks.
Teeuwen: Ja, niemand blijkbaar. Maar het heeft sowieso weinig zin om je bezig te houden met de verwachtingen van anderen. Bovendien: wat zou dan wel Hans Teeuwen zijn?
‘Een reeks vol moppen schrijven? Ik ben veel ambitieuzer dan dat.’
De meeste cabaretiers die series schrijven, vuren meer moppen af.
Teeuwen: Nee hoor, ik ben veel ambitieuzer. (lacht) En veel dialogen of absurditeiten zijn dan weer typisch mij.
Het feit dat veel scènes zich afspelen in een klooster, bijvoorbeeld? De kerk van Spulne is een verdachte instelling.
Teeuwen: Dat was voor mij helemaal geen thema. Die kapelaan speelt een cruciale rol, maar doet verder geen vlieg kwaad. Ik wilde geen enkel politiek statement maken of kritiek uiten of wat dan ook. Het christendom is al genoeg gebasht. Er zijn bigger fish to fry.
○ ○ ○
De maatschappijkritiek houdt Teeuwen voor Instagram. Daar kantte hij zich al tegen de coronapas en ‘ideologen die de kunst kapotmaken’ en steekt hij de draak met zowat alles wat onder de noemer ‘woke’ valt. Vandaag zet hij zijn platform voornamelijk in om te vechten tegen wat hij de ‘virulente aanwezigheid van antisemitisme’ noemt. In maart kwam het tot een kookpunt toen hij in een filmpje de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema parodieerde, nadat de opening van het Holocaustmuseum onderbroken was door pro-Palestijnse demonstraties. Naast hem lag een luchtdrukpistool, een verwijzing naar Halsema’s zoon die in 2019 betrapt werd met de onklaar gemaakte revolver van haar ex-man. In een tweede filmpje kloppen zes agenten bij Teeuwen aan om het luchtdrukpistool in beslag te nemen, op verdenking van verboden wapenbezit. Teeuwen werd niet vervolgd.
Teeuwen: Ik vond het een leuk filmpje. Alleen jammer dat mijn boodschap door alle hetze ondergesneeuwd raakte.
Had je geen schrik dat je op dat moment nog meer olie op het vuur gooide?
Teeuwen: Welk vuur? Iedere wapendeskundige ziet dat dat geen vuurwapen was, maar een luchtdrukpistool. Het was duidelijk satire. Achteraf heb ik nog één filmpje gemaakt waarin ik zei dat Halsema het luchtdrukwapen mocht houden als aandenken aan die blamage bij de opening van het museum.
Online verdedig je vurig de Israëlische zaak. Recent spotte je nog met talkshowgasten die de oorlog in Gaza een genocide noemen. Waarom profileer je je op die manier?
Teeuwen: Omdat er heel veel onzin verspreid wordt over Israël. Er is zo’n discrepantie tussen wat er in de pers verteld wordt en wat er daadwerkelijk aan de hand is. Douglas Murray is een vriend van mij en hij is kort na 7 oktober naar Israël vertrokken om zelf te zien wat voor bloedbad zich daar had voltrokken. Hoe gruwelijk het was en hoe buitengewoon ingewikkeld de oorlog is die Israël daar moet voeren. Veel van dat zogenaamde antizionisme is niets anders dan ordinair antisemitisme. Het komt telkens uit dezelfde extreemlinkse, extreemrechtse en radicaal-islamitische hoek. Ik was verbijsterd dat na de slachting op 7 oktober de woede zich meteen op Israël richtte. Waar bleef de ‘fuck Hamas’? Als je echt het beste voorhebt met de Palestijnen, dan moet je beseffen dat het bewind van Hamas de oorzaak is van hun ellende. En dat vrede geen schijn van kans heeft zolang Hamas daar aan de macht is.
‘Sommige mensen zeggen dat ze me niet meer grappig vinden. Dan denk ik: nee, jullie zijn het gewoon niet meer met me eens.’
De kritiek op Israël gaat over het hoge aantal burgerslachtoffers. Al meer dan 42.000 Palestijnen lieten het leven, twee derde van hen zijn vrouwen en kinderen. Bovendien worden ziekenhuizen herhaaldelijk geviseerd. Hoe verdedig je dat?
Teeuwen: Oorlog is gruwelijk. Ieder onschuldig slachtoffer is een tragedie. Maar hoe ga je om met een vijand als Hamas? Een vijand die er alles aan doet om het aantal burgerslachtoffers aan eigen kant zo hoog mogelijk te laten oplopen om de druk op Israël te verhogen? Het is onzin om te denken dat de Israëli’s ziekenhuizen bombarderen om zieke mensen te doden. Ze doen dat omdat Hamas daar zijn commandocentra bouwt. Waar blijft de verontwaardiging daarover?
De kritiek op je Instagramvideo’s is hard.
Teeuwen: Ja, uit diezelfde voorspelbare hoek. Instagram is zo’n soft medium. Mensen willen er enkel verjaardagsfilmpjes naar elkaar sturen. Op andere platformen was er wel veel bijval.
Ben je niet bang dat je publiek zo van je vervreemdt?
Teeuwen: Als je geen risico meer durft te nemen als satiricus en enkel wilt behagen, dan moet je er gewoon mee ophouden. Wat zijn je waarden dan nog? Sommige mensen zeggen dat ze me niet meer grappig vinden. Dan denk ik: nee, jullie zijn het gewoon niet meer met me eens.
Jackson & Malone
Vanaf 21.11 op Streamz.
Hans Teeuwen
Geboren in 1976 in Budel, Nederland.
Wint in 1991 met Roland Smeenk het caberetfestival Cameretten.
Debuteert een jaar later als soloartiest, nadat Smeenk omkomt bij een auto-ongeluk.
Maakt sindsdien furore met zijn cabaretvoorstellingen.
Stond in 2022 voor het laatst op de planken met zijn twaalfde voorstelling Nou lekker dan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier