Liefde is… samen schurken kidnappen (althans in de remake van ‘Mr. & Mrs. Smith’)

© David Lee/Prime Video

De remake van Mr. & Mrs. Smith is nu al de verrassing van het voorjaar. Met dank aan het schrappen van de Brangelina-factor en een aandoenlijke scheet.

‘Internettrollen stelden zich de vraag: “Wie heeft er behoefte aan ­deze show?” We konden het hen niet ­kwalijk nemen.’

Showrunner Francesca Sloane was zich ervan bewust dat ze in de eeuw van de remake de wind van ­voren zou krijgen toen ze aankondigde dat ze samen met Donald Glover Mr. & Mrs. Smith zou herwerken. Zo bewust dat ze een maand voor de reeks op ­Amazon Prime verscheen ter ­verdediging een open brief schreef waarin ze ­fijntjes vermeldde dat ze óók dacht dat Glover een grapje maakte toen hij het idee pitchte. Dat is ­begrijpelijk: de actie­komedie uit 2005 staat in het ­collectieve ­geheugen gegrift omdat de twee knapste mensen van Hollywood, Brad Pitt en Angelina Jolie, op set de basis legden voor het power­koppel van de noughties: ­Brangelina. Niet omdat het zo’n verfijnde blockbuster is. Extra reden tot bezorgdheid: Phoebe Waller-Bridge (Fleabag) zou aanvankelijk mee aan de schrijftafel zitten én Mrs. Smith vertolken, maar haakte af. Ook Mr. & Mrs. Smith werd zo een van de shows waarvoor ze twintig miljoen dollar per jaar kreeg van Amazon, maar niet maakte. ‘Creatieve meningsverschillen’, klonk het achteraf.


De ongerustheid blijkt onterecht. Mr. & Mrs. Smith is geen remake, maar een trefzekere heruitvinding. Het is vaker romcom dan Mission: Impossible. En bij momenten ook wat ­Marriage Story. Het is ook Donald Glover ten voeten uit, die met het eigen­zinnige Atlanta, waaraan ­Sloane ook meeschreef, eerder al de ­fragiele grens tussen drama en ­komedie bewandelde.


De reeks bekijkt net zoals haar brontekst het spionagethema door een ­romantische bril, maar keert de ­premisse om. Terwijl Pitt en Jolie een gehuwd paar speelden dat geen idee had van elkaars spionnenwerk, stelt deze serie de vraag wat er gebeurt als je twee spionnen laat samenwerken in een gedwongen huwelijk ­(spoiler: de ­relatie blijft niet platonisch). John ­(Donald Glover) en Jane (Maya ­Erskine, bekend van cultserie Pen15) ­werden elk on­afhankelijk gerekruteerd voor het ­private spionage­bedrijf ‘the ­company’. Via het sollicitatiegesprek met hun nogal bemoeizuchtige toekomstige baas ‘Mr. HiHi’ komen we snel ­achter de ­eerste ingrediënten van het Smiths-­huwelijk. Zij is gereserveerd. Hij is ­competitief. Zij werd geweigerd door de CIA om dat ze anti­sociale ­neigingen had. Hij vermoordde al veertien ­mensen, waarvan één per on­geluk. Ze houden allebei van Koreaanse ­barbecue. Niet noodzakelijk het recept voor een geslaagd huwelijk, maar het werkt.


Vooraleer het klinkt alsof John en Jane alleen maar samen in bed ­duiken: iedere aflevering telt genoeg explosies, levensgevaarlijke stunts en spectaculaire gevechten om te kunnen doorgaan voor een entertainende en snedige actieserie. Glover en Sloane tonen zich als grote connaisseurs van het spionagegenre, maar vinden het nog plezanter om de conventies ervan op zijn kop te zetten. John trackt een doelwit met zijn gsm, maar vergeet die op te ­laden. De Smiths kidnappen een mega­schurk, maar die durft niet van een muurtje te springen. In geen ­enkele aflevering wordt het bovendien echt duidelijk wat het nut van hun ­geheime missie is en of ze daar de wereld mee helpen. Wat te betwijfelen valt.

Zij is gereserveerd. Hij is competitief. Ze houden allebei van Koreaanse barbecue. Niet noodzakelijk het recept voor een geslaagd huwelijk, maar het werkt.


De actie blijft evenwel een voorwendsel om de relatie(crisis) in al haar facetten te tonen. Vandaar ook de ­weinig subtiele afleveringstitels die ­evolueren van First Date en First ­Vacation naar Couples Therapy. Mr. & Mrs. Smith is op zijn sterkst als het de onweerstaanbare chemie uitspeelt tussen Glover en Erskine, die met veel diepgang en een ontegensprekelijk ­komisch talent overeind blijft naast het overdonderende charisma van haar tegenspeler. Toegegeven, ze zijn geen Brangelina, maar dat was ook nooit de bedoeling. ‘Dat is een spel dat we niet konden winnen. Dus probeerden we het ook niet, ook al vind ik ons vele malen hotter’, vertelde Glover aan Vanity Fair.


Hot zijn betekent voor Glover dan ook niet perfectie. Een hot huwelijk heeft vertrouwen, begrip en … scheten. Zonder te veel weg te geven: de serie telt een van de schattigste scènes over flatulentie in de televisie­geschiedenis, en eentje die we ­Angelina Jolie inder­daad niet snel hadden zien doen. ­Erskine daarentegen wilde naar ­verluidt niets liever: ‘Francesca zegt ­altijd: “Dat was het moment dat ik wist dat ze Jane was”’, aldus Glover in ­Vanity Fair. ‘Want ze wilde niet schattig zijn, ze wilde scheten laten.’


De Brangelina-factor achter­wege laten, was het beste dat Mr. & Mrs. Smith kon doen. Het case-of-the-week­format waarmee de serie aftrapt, trans­formeert zo langzaamaan naar een ­realistische romantische dramedy over een interraciaal huwelijk tussen twee ­getormenteerde loners met ­botsende hechtingsstijlen die tegen beter weten in hun intelligentie misbruiken om hun partner pijn te doen. Terwijl Jolie en Pitts huwelijk een tweede ­leven krijgt wanneer ze samen hun leven op het spel kunnen zetten, weten ­deze ­moderne Smiths wel beter: werk en ­privé hou je beter gescheiden.

Mr. & Mrs. Smith

Nu op Amazon Prime.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content