Bruzz: Gloednieuw Brussels mediamerk gaat woensdag van start
Bruzz, het nieuwe Brusselse mediamerk voor print, online, tv en radio, gaat woensdag van start. Bruzz vervangt FM Brussel, TV Brussel, Brussel Deze Week, Agenda en brusselnieuws.be en is voortaan één merk op meerdere platformen.
“Met onze baseline ‘You Are The City’ richt Bruzz zich tot iedereen die gebruik maakt van onze hoofdstad. We willen dé referentie zijn voor Brussel, onafhankelijk, betrokken en passioneel”, zegt algemeen hoofdredacteur Jeroen Roppe.
Jo Mariens, sinds augustus 2015 de algemene directeur van Bruzz, kwam dinsdag aan het begin van de persconferentie over de lancering van Bruzz nog even terug op de woelige periode die de Vlaams-Brusselse Media vorig jaar meemaakten. Op 1 januari 2015 werden de drie vzw’s van FM Brussel, TV Brussel en Brussel Deze Week gefuseerd in Vlaams-Brusselse Media.
Begin juni 2015 kondigde de vzw Vlaams-Brusselse Media drastische hervormingsplannen aan, die onder meer het ontslag van Brussel Deze Week-hoofdredacteur Anne Brumagne en het opdoeken van radiozender FM Brussel inhielden. Maar na hevig protest besloot de politiek om FM Brussel te behouden en onder druk van het personeel toenmalig ceo Michel Tubbax te ontslaan. Een werkgroep onder leiding van Jeroen Roppe kreeg tot 15 oktober de tijd om een nieuwe strategie uit te werken en dat resulteerde in een duidelijk afgelijnd toekomstplan.
Het nieuwe Brusselse mediamerk Bruzz moet het met minder mensen en minder middelen doen. Tussen 2014 en 2015 vertrokken 6 mensen die niet werden vervangen. Dat wordt opgelost door voortaan efficiënter te werken vanuit één gecentraliseerde, digitale redactie die content aanbiedt voor alle platformen.
Voorts wil Bruzz uitgebreid samenwerken met het middenveld, zoals culturele organisaties in Brussel, en met andere media, waaronder de VRT. “We gaan meer kunnen doen met minder mensen. Daar zorgt de centrale redactie voor en ook samenwerken met andere media helpt daarbij”, aldus Mariens.
‘Digital first’
De centrale redactie is het hart van Bruzz. Actua, uitgaan, debat en sport zijn de belangrijkste domeinen. “Digital first is daarbij belangrijk”, zegt Roppe. “Alles moet snel en volledig online staan. En verder leveren we de content dan aan radio, tv, print en de sociale media aan. Onze gebruikers zijn ontzettend belangrijk. De mensen die we willen bereiken, zijn belangrijker dan onze eigen platformen.”
De vier belangrijkste doelgroepen zijn Nederlandse Brusselaars, expats, pendelaars en anderstalige Brusselaars.
“Big City” is een format waar Roppe veel van verwacht. “Daar staan de vragen van alle onze gebruikers over Brussel centraal. We hopen dat we veel vragen krijgen van onze gebruikers.”
De krant en het agenda-magazine blijven voorlopig apart bestaan. “We willen de komende maanden wel verder evolueren naar één stadsmagazine. Tegen januari 2017 komt er dan één krant met het uitneembare magazine er midden in”, aldus Roppe.
VRT
Er komt op weekdagen een uitgebreide programmering op televisie. Op zaterdag is er “De Week van Bruzz” en op zondag “Bruzz International”.
Het Brusselse mediamerk zet zijn samenwerking met de VRT voort. “We hebben een overeenkomst met de openbare omroep om alle Brusselse content van de VRT over te nemen”, aldus Roppe. De vernieuwde radiozender zendt vanaf woensdag om 7 uur uit. De radiostudio is ook te zien op televisie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier