Waarom veertigers naar One Direction beginnen te luisteren

© REUTERS

Schrik niet wanneer u zich op uw 42e plots weer aangetrokken voelt tot de de ultratop 40. Er bestaat immers zoiets als een ‘muzikale midlife crisis’, zo blijkt uit recent onderzoek.

De streamingdienst Spotify heeft ontdekt dat veel gebruikers op hun 42e plots een tijdelijke ommekeer van muzieksmaak doormaken. In plaats van hun playlists vol met “die gast die we op Les Nuits Bota hebben bezig gezien” en muziek uit hun jeugd, beginnen ze recente pophits te streamen. Rihanna, One Direction, Ariana Grande: geen popfenomeen is veilig voor deze veertigers met muzikale midelifecrisis.

“Tijdens onze tienerjaren vallen we heel erg terug op wat de hitlijsten ons voorschrijven, maar hoe ouder we worden, hoe meer onze muzieksmaak gaat veranderen”, aldus Spotify op hun Insights blog.

Volgens het bedrijf, dat beroep deed op onderzoek van Ajay Kalia, bereiken we muzikale volwassenheid op ons 35e, terwijl we op 42-jarige leeftijd plots weer beroep doen op de populaire charts. Nutteloos en onbetrouwbaar onderzoek mag u denken, maar Kalia is niet voor niets de manager van Spotify’s “taste profiles” product, dat mensen probeert te begrijpen op basis van hun luistergewoonten. Spotify (en anderen) voelen namelijk heel goed aan dat de toekomst niet enkel ligt in het onbeperkt aanbieden van de muziek waar mensen naar willen luisteren: maar net in de muziek aanbieden, nog voor mensen weten dat ze naar die muziek zullen willen luisteren.

Schrik dus niet als u over afzienbare tijd een nummer van een voor u voorheen onbekende popsensatie onder uw recommendations verschijnt en troost u: een playlist vol Taylor doet u nog altijd minder belachelijk lijken dan door uw dorp karren in een patserig rode TT.

We don’t know about you, but we’d embrace that 42!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content