Mr. Worldwide komt voor het eerst sinds 2013 naar België. Met dank aan TikTok, waar Pitbull weer omarmd wordt.
Het begon met Milli
Voor wie niet op sociale media zit: een concert van Pitbull heeft een nogal specifieke dresscode. Als het Sportpaleis zaterdag de deuren opent, is de kans reëel dat u er een horde fans ziet in een zwart kostuum, met een pilotenbril op, een getekend snorretje boven de lippen en iets wat we niet beter kunnen omschrijven dan een kale pruik. Ofwel: een horde miniklonen van Mr. Worldwide. Volgens The Independent was de Britse Milli (@milzzjo) de eerste die zich twee jaar geleden verkleedde als de rapper voor een dansje op zijn nummer Fireball. ‘Pitbull is mijn go-to feestmuziek’, verklaarde ze. ‘En zijn look is zijn handelsmerk.’ Sindsdien volgden fans wereldwijd haar voorbeeld. Ziet er even vreemd uit als het klinkt.
Pitbull is een beetje een levenscoach
Pitbull vervult op sociale media de functie van een losgeslagen scheurkalender, met leuzen die goed klinken maar bedenkelijk advies geven. Er is Pitbulls visie op perfectie (‘Bestaat niet. Kijk naar “imperfectie”. Als je het woord opsplitst, staat er eigenlijk: I’m perfection.’). Er is zijn visie op tijd (‘Life is not a waste of time/ time is not a waste of life / So let’s not waste any time / get wasted and have the time of our lives.’). Maar de meeste slagkracht heeft nog steeds zijn catchphrase ‘dale’ (spreek uit: dah-leh), die ‘laten we gaan’ betekent, maar volgens aanhangers ook slaat op vooruitgaan in het leven zonder achterom te kijken. Om maar te zeggen: Pitbulls leer is open voor interpretatie.
Er is een football-stadion naar hem vernoemd
Hij heeft het copyright op zijn kreet ‘eyo’ gekocht en verkoopt inmiddels zélf kale pruiken: Pitbull is net zozeer een zakenman als een entertainer. Dat bewijs ook zijn aankoop van vorige zomer: het football-stadion van Florida International University, dat de komende vijf jaar de naam ‘Pitbull Stadium’ draagt. Voor een slordige zes miljoen dollar mag hij het stadion tien dagen per jaar kosteloos gebruiken, mogen met Pitbull verwante artiesten er optreden, verkoopt hij er zijn eigen wodkamerk en mag hij zich de eerste artiest noemen naar wie een football-stadion is vernoemd. Daarnaast schrijft hij ook een ‘FIU anthem’. Wordt een banger.
Hij symboliseert naïef escapisme
Give Me Everything. Timber. Time of Our Lives. Alle drie hebben ze meer dan 1,6 miljard streams op Spotify en wekken ze beelden op van een hedonistisch feest in een club waar de vloer plakt van de gemorste zoete cocktails. Pitbull is de koning van de zogenaamde recessiepop, een genre uit de late jaren 2000, escapistische dancemuziek uit de late jaren 2000. ‘This is for everybody going through tough times. Believe me, been there, done that’, is wellicht zijn bekendste citaat. Ook zonder bankencrisis kunnen we wel enkele redenen bedenken waarom we die schouderklop nodig hebben. Dale!
Pitbull
Op 14.06 in het Sportpaleis, Antwerpen.