‘The Life of a Showgirl’: Taylor Swift geeft een masterclass in marketing

The Life of a Showgirl is het twaalfde album van Taylor Swift

De uitrol van The Life of a Showgirl, Swifts twaalfde album, in vier stappen.

STAP 1: Draag oranje tijdens je tournee

Op 12 augustus om 12 over 12 kondigde Taylor Swift haar twaalfde album aan. Dat kwam niet uit het niets. Swift maalt al sinds het Europese luik van de Eras Tour op The Life of a Showgirl. Tussen de shows door vloog ze naar Stockholm om nummers te schrijven met haar coproducenten Shellback en Max Martin, met wie ze haar meest poppy platen (Red, 1989, Reputation) maakte. Dat gaf haar ruwweg anderhalf jaar om haar easter eggs te verstoppen, het kruimelspoor aan tips voor Swifties om te volgen. De voornaamste hint naar deze nieuwe era was de kleur oranje, die u aantrof in haar podiumoutfits en de oranje deur op de laatste avond van de Eras Tour. Voor de diehards was er ook een tip met een playlist en een heel gedoe rond het getal 12. Voor niet-ingewijde Swifties: Taylor heeft iets met getallen.

STAP 2: Kom op de podcast van je lief

Eén dag later verscheen een nieuwe aflevering van New Heights, de podcast van haar lief, Americanfootballspeler Travis Kelce, en zijn broer Jason. Daarin kreeg Taylor twee uur lang de tijd om te praten over haar obsessie met zuurdesem, haar relatie met Kelce én de nieuwe plaat. Zo erkende ze dat The Tortured Poets Department, die bestond uit 16 tracks en een extra album met 15 tracks, te lang was en dat Showgirl daarentegen een werk van ‘focus en discipline’ is. ‘De lat erg hoog leggen is iets wat ik al langer wilde doen’, zei ze. Nu Swift reguliere interviews bijna volledig weert, neemt ze met de podcast haar verhaal opnieuw volledig zelf in ­handen. Het werkt: met 1,3 miljoen live­kijkers voor een podcast brak Swift een wereldrecord.

STAP 3: Verloof je vervolgens met dat lief

Your English teacher and your gym teacher are getting married. Exact twee weken na haar albumaankondiging breekt Swift het internet met de aankondiging van haar verloving met Kelce. Kwaliteitskranten als The Guardian zenden pushmeldingen uit. Donald Trump wenst hen het beste toe. Online spreekt men van de ‘royal wedding’ voor Amerikanen. Zelf Beertje Paddingston heeft het op X over het huwelijk van de eeuw. Swift gebruikt de oudste move uit het pr-handboek: dat van het powerkoppel. Na de messy Brangelina-scheiding hadden we daar kennelijk nood aan.

STAP 4: Breng een onredelijke collectie vinyls uit

Deze stap is intussen vintage Taylor. Sinds 12 augustus kondigde Swift negen verschillende vinyls aan, met acht verschillende coverbeelden, inclusief een digitale versie met een behind-the-scenes-video. ‘Spilzuchtig’, noemde Billie Eilish die praktijk ooit. Voor Swift is het pure strategie: haar laatste platen verkochten telkens één miljoen exemplaren in de eerste week. Die winning streak wil ze, en zal ze, niet verliezen.

The Life of a Showgirl

Uit op 03.10 via Republic Records.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise