Rock Werchter – Dag 4: The Gaslight Anthem (****): Rock met oren en poten aan

© Koen Keppens

(20u30, The Barn) Tijdens het laatste concert van hun tournee, rockten de Amerikanen zoals The Boss himself het graag heeft: vettig, rechttoe rechtaan en met veel zin voor humor.


PLUS: De achterneven van mister Springsteen, zo kan je The Gaslight Anthem het best omschrijven. Het vijftal komt uit New Jersey, net als The Boss, en deelt zijn liefde voor good old fashioned powerrock. Hun vierde passage op Rock Werchter werd dan ook een parade van open gedraaide gitaren, hartverscheurende verhalen en eerbetonen aan hun helden.

Het startschot was amper gegeven en daar was ‘The ’59 Sound’ al, een nummer dat zo vastberaden vooruit rolt, dat het lijkt alsof enkel een stroompanne het zou kunnen stoppen. ‘Mulholland Drive’ deed de zaal opveren bij zijn ijzersterk refrein en de gitaarintro van ‘Even Cowgirls Get The Blues’ van een heerlijke voorbode van een betere ode aan de kalverliefde.

Tussendoor nam de groep ook de tijd om hun voorbeelden gepast te eren. Zo was er de cover van het anti-Reagannummer ‘Bonzo goes to Bitburg’ van The Ramones, maar vooral de ‘Teenage Wasteland’-finale stak erboven uit. Guitig als kleine kinderen, vierden de vijf volwassen het einde van hun tournee, alsof het de eerste keer dat ze op een podium stonden.

Frontman Brian Fallon was er trouwens gebrand op om iedereen aan te lachen te krijgen en haalde daarvoor zijn beste moppendoos boven. Te onthouden: dat vandaag een belangrijke dag is in Amerika (vanwege de verjaardag van de drummer Benny) en de reden waarom hij tijdens optredens een zonnebril draagt (twee jaar geleden zag hij, op Rock Werchter, Bright Eyes spelen en die frontman droeg ook een zonnebril en op die manier kan hij ongestoord naar andersmans lief kijken).

MIN: Je in het vaarwater van Springsteen begeven heeft één groot nadeel: niemand is beter dan The Boss, dat is één van de laatste zekerheden in een steeds sneller veranderende muziekwereld. Vooral in de tragere nummers waren de gelijkenissen te opvallend om te negeren. Een nummer ‘Howl’ had te weinig in zich om zo’n vergelijking te doorstaan en ging ten onder. De strofes van ‘Too Much Blood’ kampten met hetzelfde probleem. Er zat te weinig vlees aan om de Springsteenhonger tegemoet te komen.

HOOGTEPUNTEN: ‘The ’59 Sound’, ‘Even Cowgirls Get The Blues’ en ‘Teenage Wasteland

QUOTE: (na de negatieve reactie van het publiek op de naam 30 Seconds To Mars) “I guess it’s like talking politics over dinner. Imagine you’re talking politics with Dracula. “Hey Dracula, who are you going to vote for? Well, I’m going to vote Gore. Gore, because I’m Dracula.”

SETLIST: Handwritten / The ’59 Sound / BIloxi Parish / “45” / Cowgirls / Bonzo Goes To Bitburg (Ramones cover) / Howl / The Queen Of Lower Chelsea / 1930 / Keepsake / Mulholland Drive / American Slang / Here Comes My Man / Dance / Too Much Blood / Backseats / Teenage Wasteland (The Who cover)

Xavier Vuylsteke de Laps

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content