Jamaica en West-Vlaanderen spanden de kroon op de eerste dag van de Lokerse Feesten. ’t Hof Van Commerce reanimeerde de Vlaamse hiphop, Selah Sue bleek een deel van haar pluimen verloren en Damian “Jr Gong” Marley paradeerde in de voetsporen van zijn vader.
DA GIG: ’t Hof Van Commerce, 20u00
IN EEN ZIN: Oost-Vlaanderen werd ingeblikt door de raps van Buzze en Kowlier.
HOOGTEPUNTEN: ‘Dikkenekke’, ‘Kom Mor Ip’, ‘Stuntmann’.
BESTE QUOTE: “Ik ben e dikkenekke. Kzien mezelvn zo geirne dak m’n eigen gat lekke.”
EN U? Schakelde om naar hiphopmodus, spuwde West-Vlaamse woorden uit en belemmerde zonder gêne het zicht van omstanders met uw paraplu.
Nu ’t Hof Van Commerce na een hiaat van zeven jaar uit hun graf is herrezen, heeft ’s lands nederhop zijn steunpilaren terug. Het gouden trio liet de ene oneliner na de andere los op de Grote Kaai, geruggensteund door frivole synths en stuitende beats. Drie vierde van de West-Vlaamse populatie had kennelijk zijn vlag gepland in het Lokerse grondgebied: allemáál schreeuwden ze hun west-vloamse stembanden aan diggelen. Zelfs bij het zand tussen de kasseien begon het te kriebelen.
Voor degenen bij wie het woordspel van Kowlier en Buzze vraagtekens opriep, was ’t Hof Van Commerce even moeilijk te kraken als een sudoku van het hoogste niveau. Maar het kon nog erger: het Limburgse vocabularium van DJ 4T4 werd met nog meer fronsende wenkbrauwen beantwoord. Het drieluik ‘Stuntmann’, ‘Kom Mor Ip’ en ‘Wupperbol’ draaide uit tot een remedie tegen een midlifecrisis. Mannen gooiden hun ledematen te geef, vrouwen hadden minstens vier vierkante meter dansruimte nodig. “’t Hof Van Commerce rokt de natie zonder totetrekkerie.”
DA GIG: Selah Sue, 21u15
IN EEN ZIN: Er leek dan toch sleet te zitten op het succes van Selah Sue.
HOOGTEPUNTEN: ‘Crazy Vibes’, ‘This World’, ‘Crazy Sufferin’ Style’
BESTE QUOTE: “Iemand een suggestie?”, vraagt Selah Sue. Waarop een man in het publiek: “Een zak pickleschips, alstublieft.”
EN U? Wilde die raggamuffin wel eens proeven. Helaas, u verkoos de hamburgerstand klaarblijkelijk boven Selah Sue.
Het luguber decor van Sin City streek neer op de Grote Kaai wanneer Selah Sue in zwart gewaad de bühne betrad. Geteisterd door stemproblemen en tegenstribbelende weersomstandigheden, leek het de voorbode van een donkere avond. Selah Sue haperde, stuiterde en stuurde het anders zo gedreven ‘Black Part Love’ zonder enige geestdrift de binnenstad in. Melancholie en pathos kruisten elkaar een eerste maal in ‘This World’, waar een verschroeiende baslijn een versnelling hoger probeerde te schakelen. Sanne Putseys kraakte en kon het moorden tempo niet aan.
Ofwel rustte er een vloek boven de Grote Kaai, ofwel was Selah Sue een deel van haar pluimen verloren. De soul in haar stem was op raadselachtige manier verdwenen, waardoor ‘Fyah Fyah’ en ‘Break’ werden overrompeld door uw gepalaver. Het jazzy ‘Fade Away’ liet een eerste keer in de toekomstplannen van de zangeres kijken en een bombastisch ‘Peace Of Mind’ haalde – éindelijk! – de passie van Selah Sue terug aan het licht. Aanvankelijk oogde de zonsondergang In Lokeren aanlokkelijker dan de Sanne Putseys’ rijstebrij, maar ze wist dan toch de bakens te verzetten.
Selah Sue kronkelde via mediocre uitspattingen naar een uitweg. Het gezucht sloeg om naar euforie toen de akoestische gitaartonen van ‘Raggamuffin’ de Grote Kaai uit zijn zomerslaap ontwaakten. ‘Crazy Vibes’ en ‘Crazy Sufferin’ Style’ vervolledigden de blitzkrieg waarmee de zangeres alsnog een zure nasmaak wegwerkte. Selah Sue – die in Lokeren een punt zette achter haar zomertournee – greep vanavond naast een medaille, laat staan een Olympisch diploma. Gun haar een siësta van een jaar. En een nieuwe plaat, dat ook.
DA GIG: Damian Marley, 23u00
IN EEN ZIN: De overrompeling van Jamaica.
HOOGTEPUNTEN: ‘Make It Bun Dem’, ‘Welcome To Jamrock’, ‘Could You Be Loved’
BESTE QUOTE: “Stop eens met duwen, dit is dure stuff, hoor.” Drugs! Drugs!
EN U? Werd als niet-roker passief stoned.
Van zodra Damien “Jr Gong” Marley zijn voetstappen in de planken drukte, brak er gedonder los in de menigte. Geflankeerd door een geoliede machine paradeerde de jongste telg van Bob Marley in de schaduw van zijn vader. Junior Gong raasde door zijn oeuvre en bracht de Grote Kaai een eerste maal in hogere sferen door ‘Make It Bun Dem’ – een samenwerking tussen Marley en Skrillex – af te vuren. De drilboren werden thuisgelaten en omgeruild voor een dartele reggaecompositie. Zoals het hoort.
Damian Marley sleepte zijn dreadlocks als een sluier voort, daar waar naast hem een levende vlagenmast naar alle hoeken van de bühne zwierf. De zwoele klanken van ‘Hey Girl’ en het bouncy ‘Land Of Promise’ leidden een uitputtingsslag in, die met ‘Get Up, Stand Up’ naar een eerste apotheose werd gebracht. U, al tierend, stuwde de decibels naar een hoger niveau en zweefde op een wazige wietwolk. U ontnam de buurtbewoners van hun nachtrust.
De reggaeband reeg alle zinderende baslijnen en hakkelend riffs aan elkaar, terwijl Damian “Jr Gong” Marley op zijn beurt hoge ogen gooide met zijn uitmuntende zang. ‘Road To Zion’ en ‘Welcome To Jamrock’ bekroonden de heerschappij van de Jamaicaan, maar wanneer Marley in de jukebox van zijn vader grabbelde, en ‘Could You Be Loved’ optrommelde, barste de Grote Kaai pas volledig uit zijn voegen. Superbe.
Elmo Lê van
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier