![](https://img.static-rmg.be/a/view/q75/w962/h503/4036765/5243955-jpg.jpg)
Elle King heeft iets van een serveuse in een truckerscafé. Begrijp daar vooral uit dat ze tegen een stootje kan. De 27-jarige zangeres is zo zwaar getatoeëerd dat haar armen zich laten lezen als een stripverhaal, waarin ‘Dirty Deeds’ centraal staan. Grote bek, klein hartje, dachten we even. Maar van haar rootsy Americana hadden we toch niet terug.
What’ the fuss?
Ze groeide op in Ohio als dochter van een acteur en een voormalig fotomodel en ontpopte zich al snel als een muzikale allesvreter. Als tienermeisje deed Elle King zich zowel te goed aan hardrock als bluegrass en op haar vorig jaar verschenen debuut-cd ‘Love Stuff’ bewandelde ze een middenweg tussen Peggy Lee en Dolly Parton. Dat leverde haar niet alleen twee Grammynominaties op, maar ook een Amerikaanse toptienhit met de single ‘Ex’s & Oh’s’
Toch niet beter de toog opgezocht?
Dan zou u helaas op de verkeerde plek hebben gestaan, net wanneer er iets leuks te ontdekken viel. De volslanke King, die bij de bevolkingsdienst van Brooklyn als Tanner Schneider staat ingeschreven, begeleidde zich afwisselend op banjo en gitaar, liet zich ondersteunen door een uitstekende band en had mooie liedjes in petto, zoals ‘Song of Sorrow’ of ‘The Compromise’, die haast ongemerkt aan je gemoed kwamen knagen.
Over haar invloeden deed ze niet flauw: ze had zich in een Elvis Presley-T-shirt gehesen, bewoog zich tussen bedachtzame folk, pop, reggae en countrybilly en bracht ook nog een aardige coverversie van wat ze haar favoriete song noemde: ‘Oh Darling’ van The Beatles. Zo waarde de geest van Macca dus ook op de vierde festivaldag nog rond over de Brabantse euh… prairie.
“Ik ben al op veel plekken buiten gegooid en heb mij op nog méér plekken weer naar binnen gebluft”, vertelde King, die in Werchter haar verjaardag vierde. Bij het horen van een bluesy shuffle als ‘Chain Smokin’, Hard Drinkin’ Woman’ kon je je daar wel iets bij voorstellen. Maar ook al oogde Elle King een beetje als een Dolle Mina, in de ruwe bolster liet zich een blanke pit vermoeden. Haar muzikanten omschreef ze bijvoorbeeld als haar familie.“They hate me, but I love them“, grijnsde ze, zonder een zweem van ironie.
Humor had ze dan weer wél, zoals duidelijk werd tijdens de massaal meegezongen afsluiter ‘Ex’s and Oh’s’. Wat ze precies bedoelde met “They always want to come but they never want to leave” zullen we maar aan uw verbeelding over laten. Wie Elle King vóór dit weekend nog niet kende, zal zeker zin hebben gekregen om haar muziek aan een nadere inspectie te onderwerpen. Die vierde ster is alvast als aanmoediging bedoeld.
Materiaal voor uw snapchatverhaal?
Tijdens het zingen van de regel “I’m no man, I’m a woman” kneep Elle King, ten behoeve van wie het Engels niet machtig was, zichzelf wellustig in de borsten. Tegelijk vertelde haar blik: “Kijk, dat hoeft u niet te proberen.” Het idee!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier