Quid de zomerhit? La Bamba

Los Lobos © REUTERS

Nog tot het einde van deze maand halen we elke dag een zomerhit onder het stof vandaan. Vandaag: ‘La Bamba’ van Los Lobos.

DE ARTIEST? Los Lobos (originele versie van Richie Valens)

DE HIT? La Bamba

HET JAAR? 1958 (Valens), 1987 (Los Lobos)

DE IMPACT? De kusjesdans, of course.

De jaren ’90, een scoutsfuif of chirobal, ergens in een Vlaams dorp. De jongens staan schuchter aan de zijkant, nippend van hun eerste pintje. De meisjes huppelen vrolijk op het beste wat de Ultratop op dat moment te bieden heeft. Iedereen voelt dat de hormonen snel als oriëntatiegestoorde bromvliegen in het rond zullen stuiven, maar op de ultieme lont in het kruitvat is het nog even wachten. Tot ineens een bekende gitaarintro door de tent schalt. Iedereen vormt een kring en enkele ongelukkigen worden Daniëlgewijs in de leeuwenkuil geworpen. Het is tijd voor de kusjesdans.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bij de jongens onderscheiden de routiniers zich meteen. Met zoveel sex appeal als een zestienjarige hebben kan, wenken ze iemand van het andere geslacht in de kring en werpen zich aan haar voeten voor die ene zoen. De mindere goden kijken dan weer lichtjes transpirerend om zich heen, zoekend naar iemand die niet té ver buiten bereik ligt.

De minst benijdenswaardige groep is echter die van de armzaligen die nooit worden gekozen. Elke fuif leeft bij hen de stille hoop weer op om uit de kring worden gelicht, maar keer op keer vangen ze bot. Wie nooit in die situatie heeft gezeten, kan het gevoel best vergelijken met de positie van Simon Mignolet bij de Rode Duivels: gretig, hardwerkend en vol talent, maar altijd afgetroefd door iemand buiten categorie. Het mag dan ook niet verwonderen dat de opmars van de kusjesdans gelijkliep met de populariteitscurve van Edwin Ysebaerts Het Eenzame Hartenbureau.

Dan oogt het verhaal van Ritchie Valens, aan wie we die fameuze kusjesdans te danken hebben, op het eerste gezicht wel een pak mooier. Ricardo Valenzuela, zoals hij voor de burgerlijke stand heet, is een gewone tienerjongen met Mexicaanse roots die de wereld verovert als rock-‘n-rollster. In een nachtclub stoot hij op La Bamba, een traditional die hij meteen omzet in zijn pensioennummer.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het vroege succes kent helaas een abrupt einde. Op 3 februari 1959 komt Valens, samen met Buddy Holly en The Big Bopper, om in een vliegtuigcrash. Het ongeluk staat tot vandaag bekend als The Day the Music Died en is het onderwerp van Don McLeans klassieker American Pie.

Alles samen vormt Valens’ leven een prachtonderwerp voor een biopic. In 1987 komt dan ook La Bamba in de zalen. De latinrockers van Los Lobos tekenen voor de titelsong, een herwerking van Valens’ grote hit. Het is die versie die casanova’s heeft gemaakt en Mignolets heeft gekraakt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content