Paljassen, knappe grieten en een vleugje absurdisme: zo herwerkt Mauro Boudewijn de Groot
Hij speelde ooit bij Kris De Bruyne, schreef muziek voor De Kreuners en stortte zich als Maurits Pauwels zélf op het Nederlandstalige lied. En nu waagt Mauro Pawlowski zich ook nog eens aan Nacht en Ontij, de meest on-Boudewijn-de-Groote der Boudewijn de Groot-platen. ‘Wie voor de klassiekers komt, zal zich bedrogen voelen.’
Vijftig jaar, zo lang is het geleden dat Boudewijn de Groot Nacht en Ontij opnam, zijn vierde en veruit meest occulte langspeler, met enkel het korte nummer Babylon en het in twee stukken gekapte Heksensabbath. Maar dat Mauro Pawlowski’s tribute aan de Nederlandse songsmid samenvalt met dit jubileum, doet de Evil Superstar af als toeval. ‘Een goeie plaat heeft na vijftig jaar sowieso nog weinig last van de retroziekte’, zegt Pawlowski. ‘De nineties daarentegen, die werken nog stééds op mijn zenuwen.’
***
U kent Boudewijn de Groot van songs als Verdronken vlinder, Testament en Welterusten, mijnheer de president, maar met de spoken word, prille elektronica en langgerekte psychedelische passages op Nacht en Ontij deed hij destijds menig wenkbrauw fronsen. Zowel bij critici als bij fans heerste onbegrip, en aan de kassa flopte de plaat zo hard dat het de slechtst verkochte Boudewijn de Groot ooit werd.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Geen lauwe tribute
Maar Nacht en Ontij vergaarde wél een cultstatus bij muzikanten, onder wie dus ook Mauro Pawlowski. ‘Het is een plaat met vele gezichten. Ze heeft een weird, folky kantje dat vandaag heel vertrouwd aanvoelt. Het klinkt allemaal erg tijdloos.’ De inbreng van de Nederlandse elektronicapionier Dick Raaijmaekers was daarbij essentieel, vindt de gewezen dEUS-gitarist. ‘Raaijmaekers deed al ongelofelijke dingen met taperecorders en elektronische geluiden toen de mannen van Kraftwerk nog in de wieg lagen. Onder het pseudoniem Kid Baltan stond hij aan de bakermat van de acid. Legendarische muziek! Als ze dat nu op een feestje draaien, weten mensen niet wat ze horen. Het feit alleen al dat Boudewijn de Groot voor Nacht en Ontij met zo iemand heeft samengewerkt, maakt van die plaat een experimenteel bolwerk.’
Weird en folky, maar toch tijdloos: Nacht en Ontij is een plaat met vele gezichten.
Mauro Pawlowski
Nacht en Ontij live brengen: De Groot himself heeft het nooit aangedurfd, Pawlowski doet het wél, op donderdag 19 april in de Ancienne Belgique en een dag later op het Rotterdamse festival Motel Mozaïque. ‘De structuur van de plaat wordt behouden, omdat die gewoonweg perfect in elkaar zit. Toch heb ik ook een berg extra muziek geschreven. De overgangen tussen de nummers zullen bol staan van de harde gitaren en elektronische improvisaties. Het mag geen lauwe tribute worden. De mensen die voor het klassieke repertoire van Boudewijn de Groot komen, gaan zich bedrogen voelen. En dat is een goede zaak.’ (grijnst)
Meer Mordor dan Hobbitland
De Groot gaf Pawlowski zijn zegen, op voorwaarde dat hij zijn teksten wat mocht bijschaven. ‘Hij vond ze een beetje over datum’, zegt Mauro. ‘Verder wilde Boudewijn niet te diep op de plaat ingaan, om ons zoveel mogelijk vrijheid te gunnen. Ik heb bijgevolg geen idee waarover hij zingt, maar het duistere randje spreekt me aan. Het is meer Mordor dan Hobbitland. Dat de plaat over een bad trip zou gaan, veegde Boudewijn wel al snel van tafel. In de sixties had zogezegd álles met drugs te maken, hè.’
Naar Boudewijn de Groot zelf hoeft u op het podium van de AB niet te zoeken. ‘Een bewuste keuze: de concerten mochten niet té veel rond hem draaien’, aldus Pawlowski. ‘Als hij zou hebben meegedaan, zou dat ons te fel beperkt hebben bij het herinterpreteren van de muziek. En Boudewijn in dit project smijten, dat wilden we hem niet aandoen. Ik vermoed dat hij zich sowieso al afvroeg: ‘Wat komen die Belgen me nu vragen om Nacht en Ontij te spelen? Zijn ze daar in Nederland dan nooit op gekomen?” (lacht)
‘Ik vermoed dat Boudewijn zich afvroeg: ‘Wat komen die Belgen me nu vragen om Nacht en Ontij te spelen? Zijn ze daar in Nederland dan nooit op gekomen?”
Dan maar een nieuwe gruppo stichten, moet Pawlowski gedacht hebben. Daarvoor rekruteerde hij het Braaknoot Ensemble, een dertienkoppige begeleidingsband vol prominenten uit het Belgische alternatieve circuit. Naast vaste trawanten uit de Maurowereld – u herkent Elko Blijweert, Pascal Deweze en Jeroen Stevens van Gruppo Di Pawlowski en Roman Hiele van The Mechanics – doen ook onder meer Fulco Ottervanger (De Beren Gieren), Dijf Sanders en Annelies Van Dinter (Echo Beatty) mee. De visuals worden dan weer voorzien door Jaak De Digitale, de animatiewizard die met Millionaire en Meteor Musik werkte én in 2015 de veelbesproken reünieshow van Mauro’s Evil Superstars op Pukkelpop opleukte.
‘De liveset is heel organisch gegroeid’, aldus Mauro Pawlowski, orkestleider van het Braaknoot Ensemble. ‘Met de meeste muzikanten heb ik al samengewerkt, dan weet je wat je aan elkaar hebt. Iemand als Roman Hiele is zo’n beetje de Dick Raaijmaekers van deze tijd, hè. Hem kan je toch moeilijk regeltjes gaan opleggen? Geen gezeik, dus, gewoon spelen! Een paar paljassen, enkele knappe grieten en een vleugje absurdisme: meer moet dat niet zijn, toch?’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Mauro Pawlowski & Braaknoot Ensemble brengen een ode aan Boudewijn de Groots Nacht en Ontij op 19/4 in de Ancienne Belgique, Brussel en op 20/4 op Motel Mozaïque, Rotterdam.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier