In première: Ramkot verlegt de Californische woestijn naar Gent met ‘Zeppelin’
Het Gentse rocktrio Ramkot mocht hun tweede album opnemen in de iconische Rancho De La Luna en treedt daarmee in de voetsporen van Queens of the Stone Age, Iggy Pop en PJ Harvey. Lead single Zeppelin laat ons een eerste keer die woestijnsfeer opsnuiven.
Arctic Monkeys, Iggy Pop, Kyuss,… Het zijn slechts enkele artiesten die naar de Californische woestijn trokken om muziek op te nemen in de legendarische Rancho De La Luna. Sinds kort mogen we ook het Gentse rocktrio Ramkot aan dat lijstje toevoegen. ‘Een ongelooflijke ervaring,’ noemt basgitarist Hannes Cuyvers het. ‘We hadden meer dan ooit het gevoel dat we met drie samen muziek maakten in de studio, in plaats van chirurgisch laagje per laagje te schrijven. De sfeer in de Rancho is zo ongedwongen dat je op een veel natuurlijkere manier kan werken.’
Opnemen in de iconische studio was een droom voor het drietal. Eentje die verrassend makkelijk werkelijkheid is geworden. ‘Ons eerste album hadden we volledig zelf geproducet en gemixt. Voor de opvolger wilden we eens iemand anders in ons proces toelaten als producer,’ vertelt zanger en gitarist Tim Leyman. Op de shortlist van kandidaten stonden Belgen, maar ook enkele ambitieuzere opties uit het buitenland. Eén daarvan was Alain Johannes, die zijn muzikale stempel drukte bij onder meer Queens of the Stone Age, PJ Harvey, Mark Lanegan en de supergroep Them Crooked Vultures. ‘Iemand die nooit de frontman speelt, maar een gigantische voetafdruk nalaat in alle projecten waarbij hij is betrekken,’ aldus drummer Leyman.
De Gentenaars trokken hun stoute schoenen aan, Johannes bleek fan van hun muziek te zijn, en enkele e-mails later was de samenwerking beklonken. ‘Daarna heeft hij zelf de vraag gesteld: kom ik naar België, of willen jullie op verplaatsing werken? En vervolgens stelde hij zelf de Rancho voor,’ herinneren de rockers zich. ‘Uiteraard hoopten we stiekem dat Alain het laatste puzzelstukje zou zijn om ons op die iconische plek te krijgen. In de Zoomcall deden we eerst heel droog, alsof we niet onder de indruk waren, maar toen hij aflegde was het groot feest.
Gentse woestijn
In de videoclip voor Zeppelin, de eerste single van Ramkots tweede plaat, krijgen we een hoop sfeerbeelden uit de studio en de Californische woestijn te zien. Het past perfect, want de song klinkt als de ideale soundtrack voor een roadtrip door de Amerikaanse woestijn. ‘Op zich hebben we altijd inspiratie gehaald uit desert rock en zijn de funderingen van de songs nog in Gent geschreven,’ vertelt Hannes. ‘Maar als je weet dat je naar Californië trekt, dan gaat dat je schrijfproces wel beïnvloeden. Op een heel natuurlijke manier put je inspiratie uit die bestemming.’
In Californië wilde de band meer dan ooit met drie rocken: jeugdige energie in de muziek vatten, foutjes in de muziek toelaten, en gewoon spontaniteit in de muziek accepteren. Daarom was Zeppelin een ideale single. Het nummer is immers in één take opgenomen. ‘Als wij nu terugluisteren naar dat nummer, dan horen we zaken die niet op voorhand afgesproken waren,’ legt Tom uit. ‘Maar toen we die take opgenomen hadden, keken we spontaan naar elkaar en beseften we alle drie dat hier iets speciaals gebeurd was.’
Het is niet de enige manier waarop Ramkot het musiceren deze keer wat anders aanpakte. Voor het eerst had het trio ook geen eigen instrumenten mee, maar speelden ze alles op wat er in de Rancho voorhanden was. ‘Ondanks de andere instrumenten en klanken, denk ik dat mensen wel nog steeds gaan horen dat wij drie erachter zitten. Als ik Tom hoor drummen, herken ik meteen zijn signatuur. Het was een verademing om te horen dat onze eigen stijl ook op die manier overeind blijft,’ aldus Hannes.
Gitaar met een verfborstel
Misschien klinkt het als een tegenstelling: door meer nadruk te leggen door met drie in de studio te rocken, is de muziek van Ramkot meer beginnen ademen. ‘Onze vorige projecten waren meer een stoomtrein die aan één stuk doorraasde. Door dat materiaal live te spelen, begonnen we te merken dat er nood was aan wat meer rustpunten. Als je de energie eventjes terugschroeft, komt die daarna immers dubbel zo hard weer binnen.’ Ook daarom was Zeppelin met z’n atmosferische passages een ideale lead single.
In de Rancho De La Luna heeft Ramkot die missie makkelijk kunnen volbrengen. Niet alleen door de ontspannen sfeer in de studio, maar ook door spontaan de aanwezige middelen te omarmen. ‘We hebben bijvoorbeeld een nummer gemaakt dat bijna enkel uit zang en piano bestaat, omdat daar nu eenmaal zo’n prachtig instrument stond. Nogal atypisch voor ons, maar ik denk dat mensen aangenaam verrast gaan zijn.’ En ook Alain Johannes, die optrad als mentor voor de jonge muzikanten, heeft voor onverwachte accenten gezorgd, bijvoorbeeld door een gitaar met verfborstels te bespelen. ‘We hebben geleerd om onze oogkleppen af te zetten.’
Dan rest er nog één vraag: een rockband die een nummer genaamd Zeppelin uitbrengt, is dat een bewuste knipoog naar Led Zeppelin? ‘Dat laten we graag in de ether hangen,’ luidt het cryptische antwoord.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier