In première: Promis3 bouwt de Burial-klassieker ‘Archangel’ om tot eurotrance

Tobias Cobbaert

Muzieksnobs vinden het misschien heiligschennis, maar liefhebbers van zweverige dance en bewonderaars van Marina Abramović kunnen deze cover waarschijnlijk waarderen.

Voor veel fans van elektronische muziek is het een belangrijke mijlpaal: het moment waarop ze voor het eerst de iconische track Archangel van Burial horen – en bij uitbreiding diens volledige album Untrue. Zo ook voor Andras Vleminckx, producer van Promis3. ‘Ik denk dat Archangel voor iedereen die elektronische muziek maakt een goddelijke tracks is. Een van die nummers waar iedereen naar opkijkt door hoe het gemaakt is. Bovendien is de invloed dubbel, want de elementen waar Burial zijn nummer uit opbouwt hebben op zich ook een grote impact op mij gehad. Zo wordt er gesampled uit de soundtrack van Metal Gear Solid, een spel waarvan ik me nog levendig herinner hoe we het op de Playstation 2 speelden. Ook One Wish van Ray J, het r&b-nummer dat Burial verknipt, heb ik in originele versie vaak gehoord.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook Promis3-zanger Brent Dielen heeft een eigen band met de klassieker. ‘Eigenlijk kende ik Burial niet voor ik Andras ontmoette. Toch herkende ik Archangel meteen toen hij me het liet horen. Uiteindelijk bleek dat het nummer lang geleden al op mijn mp3-spelertje stond. Iemand had dat bestandje met me gedeeld en ik luisterde er constant naar, zonder te beseffen wie of wat Burial was (lacht).’

Heiligschennis

Om het nummer te eren en in hun eigen sets te kunnen verwerken, komt Promis3 nu met een eigen cover. Het is niet hun eerste herwerking van een klassieker: eerder namen ze bijvoorbeeld al Blue van Eiffel 65 en Summer Jam van The Underdog Project onder handen. Waar die nummers op organische wijze aansloten bij het Promis3-universum, ligt de melancholie van Burial echter wat verder buiten hun comfort zone. ‘Net omdat het origineel niet helemaal strookt met onze eigen sound, leek het ons cool om een Promis3-versie te maken,’ licht Vleminckx toe. ‘Ik had meteen een idee om die zanglijn om te zetten naar een melodie op een eurotrance synthesizer, en alles is redelijk vanzelf verlopen.’ Ook Dielen is fan. ‘Tijdens de meeste van onze optredens speel ik bij een windblazer. De laatste tijd maken we veel harde tracks, maar het leek me leuk om dat op te breken met een zweveriger nummer om in te spelen op die wind.’

Archangel van Burial ombouwen tot eurotrance: het bloed van sommige muzieksnobs begint ongetwijfeld al te koken. ‘De oudere garde heeft ons inderdaad al beschuldigd van heiligschennis,’ lacht Vleminckx. ‘Maar vooral van mensen die zelf niet meer echt in de scene zitten, enkel nog aan hun computer. Dezelfde types die beweren dat je geen dj-sets mag draaien met USB-sticks. Wat doe je daarmee? Gewoon negeren en covers blijven maken. (lacht)

Met dank aan het algoritme

Bij jongere ravers werd de cover wel met open armen ontvangen. Promis3 bracht de herwerking voor het eerst op Hör, een platform dat regelmatig dj-sets op het internet plaatst. ‘Veel mensen vroegen waar ze die versie van Archangel terug konden vinden. Het was met gemak het populairste nummer uit onze set, waarna het een eigen leven is gaan leiden.’

Op die manier belandde de cover zelfs bij Live From Earth, het trendy dj-collectief waar onder meer Horsegiirl en MCR-T thuishoren. ‘Dat mogen we aan het algoritme danken. (lacht) We hadden op Instagram een stukje van onze Hör-set gezet waarin we Archangel speelden, en dat is bij de mensen van Live From Earth beland. Die vonden het zo cool dat ze ons contacteerden om het officieel op hun label uit te brengen.’

Marina Abramovic

De bijhorende videoclip speelt zich af in een witte ruimte waar Promis3 voor een video-installatie performt, wat het geheel aan een museum voor moderne kunst doet denken. Niet meteen de context waarin je een eurotrance-banger verwacht te horen. Een contrast dat Dielen bewust opzoekt: ‘Op zich is het een zweverig nummer, maar de digitale sound en de kicks geven het toch een zeker punch. Dat contrast zit ook in het nummer. De zanglijnen van Archangel doen me altijd denken aan een liefdesode van iemand die vastzit in een cyclus, iemand die constant zijn liefde betuigt maar nooit bevestiging krijgt. Eigenlijk is het een breakup song, maar door dat in zo’n cleane museumstijl te brengen, toon je die pijn ook als iets moois.’

De witte omgeving verwijst niet alleen naar musea, maar stelt ook de hemel in zijn meest simplistische vorm voor. ‘We wilden zowel de romantiek als de onmacht tonen. Daarom zit er in de videoclip ook een soort verhaal. We beginnen met die bedscène waar we engelenvleugels dragen, om alles heel mooi voor te stellen. Daarna komt de boogschutterscène, die de keerzijde van die emoties toont. En uiteindelijk eindigt het met wij twee die op een nest van eieren broeden, omdat liefde toch altijd weer nieuwe dingen doet openbloeien.’

Vooral de boogschutterscène doet weer opnieuw denken aan musea, dankzij een knipoog naar Rest Energy van Marina Abramović. Dielen is grote fan van de performance-artieste. ‘Zij komt heel vaak terug op mijn mood boards. Niet alleen omdat ze een van de meest indrukwekkende artiesten is op vlak van performance, maar ook omdat ik haar persoonlijkheid heel grappig vind. Ze kaatst precies alles wat warm of liefdevol is volledig af. (lacht)

Bekijk hieronder hoe dat spel met contrasten uitpakt:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content