In première: post-punkgitarist Baely vervelt tot elektronisch producer in livesessie van ‘Shopski’

© Roxy Wynona
Tobias Cobbaert

Op zijn debuutalbum Isle  of Lag serveert de Belgische producer Baely een hoop rondstuiterende melodieën en harde beats. En ook een Bulgaars koor dat ‘iets over soep’ zingt.

Schoon volk komt ook altijd te laat. Zo ook Billy Andriessens, die iets meer dan een academisch kwartiertje nodig had om deel te nemen aan de Zoomcall. Ik had het kunnen raden, aangezien hij vorige week Isle of Lag (letterlijk vertaald: eiland van vertraging) uitbracht, zijn debuutalbum als Baely. ‘Ik ben een man van grote vertraging’, excuseert hij zich. ‘Deadlines zijn altijd moeilijk voor mij geweest. In het verleden hebben mijnvriendschappen en liefdeservaringen ook al heel wat moeten doorstaan door mijn te laat komen. Omdat het zo’n groot probleem is in mijn leven, heb ik die titel eraan opgedragen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Gelukkig is Baely’s muziek het wachten waard. Misschien ken je Andriessen al als gitarist van de post-punkband Dammit. Als Baely maakt hij echter heel andere muziek. Geen rock, maar luide, maximalistische elektronica. ‘Zelf muziek produceren heeft er bij mij altijd in gezeten. Al voordat ik bij Dammit zag, was ik daar in mijn vrije tijd constant mee bezig. Volgens mij is dit project ook meer een beeld van wie ik zelf ben als artiest. Bij Dammit zit je met vier verschillende mensen die elk een andere visie op kunst en muziek hebben, waaruit er een mix gemaakt wordt. Hier heb ik zelf de touwtjes in handen.’

Hulde aan Niels Orens

In zijn eigen wereld bouwt Baely een kleurrijk universum op. ‘Tijd en ruimte zijn er heel rekbaar,’ vertelt Andriessens. ‘Het is echt mijn eigen eilandje waar ik constant nieuwe dingen blijf leren en ontdekken. Soms is dat vermoeiend, maar vooral heel leuk.’

Baely’s muziek werd al vergeleken met het werk van andere producers wiens werk allerlei kanten opschiet, zoals Sophie en Iglooghost. Andriessens beaamt die invloeden, al noemt hij dichter bij huis iemand die recent nog meer impact op hem had. ‘Onlangs heb ik Niels Orens live gezien, en dat was enorm inspirerend. Hij maakt niet alleen fantastische muziek, live doet hij ook nog eens bijna alles on the spot. Een groot verschil met mijn eigen liveshows, waar ik veel met backing tracks werk. Ik zat al een tijdje op mijn honger, ik wist niet goed hoe ik mijn liveshows anders wilde doen, en Niels heeft me daar onverwacht heel erg in geïnspireerd.’

Gitaar en synthesizer

Hoe het er tijdens een liveshow van Baely aan toe gaat, kan je vanaf vandaag zien in de livesessie voor het nummer Shopski. Wanneer je de link voor het eerst aanklikt, kan de opstelling misschien verrassen. We krijgen geen synthesizers te zien, maar Andriessens op gitaar, bijgestaan door een drummer. ‘Zo zagen mijn live shows er vroeger dus uit: mijn muziek op een backing track, met daarover ik die gitaar speelde. Wellicht heb ik mijn werk uit Dammit nog iets te veel meegenomen. Niet dat ik de gitaar in de toekomst weg ga laten, want dat is een karakteristiek element dat altijd aan mij zal blijven hangen. Maar in het vervolg wil ik meer experimenteren met synthesizers en modules, kijken hoe ik wilder kan inspelen  op mijn drummer, dat soort dingen.’

De livesessie is opgenomen in de Brusselse zaal Volta. Tot voor kort geen plek die veel betekenis had voor Andriessens. ‘Eerlijk gezegd was ik er nog nooit geweest. (lacht) Onlangs ben ik er beland om Martin Mereau te ontmoeten, de beste drummer die ooit al heb leren kennen. Toen ontdekte ik dat er daar best grote artiesten altijd gaan repeteren, een rijtje waar ik ineens tussen mocht staan. Samen met Martinhebben we dan vrij snel die sessie ingeblikt.’

Bulgaarse soep

Van alle nummers op Isle of Lag werd uiteindelijk Shopski uitgekozen om tijdens de livesessie te brengen. ‘Van alle nummers was dat het eerste dat echt af was,’ legt Andriessens uit. ‘Daarnaast is het ook een van de toegankelijkere nummers. Tijdens mijn liveshows merk ik dat Shopski het moment is dat mensen eindelijk het gevoel krijgen dat ze mogen dansen. (lacht) De melodie is misschien niet zo commercieel en er zit een arpeggio in die bijna als een drilboor klinkt, maar een goeie beat kan veel doen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het meest opvallende element in Shopski is het Bulgaarse koor dat erin gesampled wordt. ‘Er was een periode waarin ik heel gefascineerd was door folk, specifiek uit Bulgarije. Tijdens mijn zoektochten op Youtube ben ik dan op het nummer Dva Shopski Dueta van The Mystery of Bulgarian Voices gestoten. Ken je dat gevoel dat je iets zodanig cool of episch vindt dat je er niet stil bij kan zitten? Van het ene kwam het andere, en ik moest er mijn eigen nummer van maken.’

Of Andriessens weet wat de woorden Dva Shopski Dueta betekenen? ‘Iets met soep. (lacht) Concreter dan dat weet ik het niet, maar ik ben het ook bewust niet aan het opzoeken. Ik wil het mysterie een beetje bewaren voor mezelf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content