In première: Jeroen Perceval gaat al rappend op zoek naar zingeving
Met zijn hiphopproject Kramer brengt Jeroen Perceval Zin uit, zijn eerste single in zes jaar. Daarin beschrijft hij al de constructieve en destructieve manieren waarop mensen betekenis aan het leven proberen te geven.
De kans is groot dat je Jeroen Perceval kent als acteur (Billie vs Benjamin, Borgman), scenarist (D’Ardennen) of regisseur (Dealer). Lang voordat hij voor of achter de schermen werkte, had de Antwerpenaar echter al een andere creatieve uitlaatklep. In zijn tienerjaren begon hij te rappen als Kramer, de artiestennaam waaronder hij al de albums Droomt & Waakt en Beestje uitbracht.
Of het nu als scenarist, regisseur of rapper is: voor Perceval zijn het verschillende vormen om dezelfde thema’s aan te snijden. ‘Ik voel nu eenmaal de behoefte om verhalen te vertellen. Die gaan over menselijke dilemma’s, over de condition humain,… Via verhalen probeer ik de wereld te vatten. De conclusies die ik daaruit trek zijn nog steeds in ontwikkeling. Hopelijk voor altijd.’
Hoewel hiphop Percevals eerste liefde was, stoort het hem niet dat het grote publiek hem niet per se als rapper kent. ‘Het belangrijkste is dat ik dingen wil communiceren. Alleen duurt het schrijven van scenario’s of regisseren van films soms jaren. Een tekst schrijven en op muziek zetten kan een pak sneller gaan. Op die manier appelleert muziek aan mijn ongeduld om dingen uit te brengen. (lacht) Al heb ik ook geen gigantisch hoge output aan nummers, net omdat mijn andere werk soms zoveel tijd opslorpt.’
Zin en onzin
Het is inderdaad alweer van 2018 dat Kramer van zich liet horen. Daar komt nu verandering in met de nieuwe single Zin. De titel heeft een dubbele betekenis: Perceval noemt een hoop dingen en activiteiten op waar hij zin in heeft, in de hoop dat hij daarmee zijn leven zin kan geven. Alleen wordt het al snel duidelijk dat de dingen waarin hij betekenis zoekt niet altijd even gezond of productief zijn. Zo worden de zinnen ‘zin in wat ket, zin in een dealer’ tegenover ‘zin in iets echt, zin in iets dieper’ geplaatst, alsof ze beide even veel zingeving bieden.
‘Zo gaat het voor veel mensen, he? We proberen ons leven soms zin te geven door te consumeren of via uiterlijk vertoon. Langs de ene kant proberen we allemaal het goede pad te bewandelen, langs de andere zijn we allemaal wel eens het slachtoffer van driften, consumptiedrang en escapisme.’ Of zoals Kramer het zelf in het refrein verwoordt: ‘soms is de zin er in de vlucht.’ ‘Volgens mij is die tegenstelling grotendeels verantwoordelijk voor de staat waarin de wereld zich nu bevindt,’ vult Perceval nog aan. ‘Iedereen is op hun eigen manier op zoek naar zingeving. Soms is dat constructief, soms destructief.’
Eén van de dingen die in Zin duidelijk als onproductief naar boven komen, zijn sociale media. Ondertussen weten we allemaal wel al dat ze vaak de illusie van verbinding opwekken, zonder echte connecties te bieden. ‘Zelf heb ik er ook een heel dubbele relatie mee. Nu ik een nieuw nummer uitbreng, zijn sociale media natuurlijk handig om dat te promoten. Anderzijds merk ik bij mezelf en vele anderen een compulsieve neiging om constant die telefoon te checken. Ons brein is niet bestand tegen die nieuwe technologie die ons constant dopamineshots geeft, waardoor we er veel te veel mee bezig zijn. Volgens mij komt er in de toekomst nog een moment dat we het gebruik daarvan gaan reguleren, net zoals sigaretten, omdat de verslavende kant ervan echt niet gezond is.’
Nostalgische animatie
Hoewel Perceval zelf ervaring met regisseren heeft, maakte hij de bijhorende videoclip niet zelf. In plaats daarvan schakelde hij Joost Jansen in, de animator die meewerkte aan reeksen als Kinderen van het Verzet en Kinderen van de Collaboratie. ‘Joost was al fan van Kramer en had mij al eens gevraagd om een tekst te schrijven voor zijn film Drifter. Daarop liet hij weten ook eens een videoclip voor mij te willen maken. Ik liet hem een paar onuitgebrachte tracks horen, en Zin sprak hem het meest aan. Ik vond het interessant om iemand anders mijn nummer te zien interpreteren, en ik ben blij dat ik het resultaat zelf ook zo mooi vind. (lacht)’
Een opvallend element in Jansens interpretatie zijn de referenties naar cartoons als Looney Tunes en Wonder Woman, alsof hij terug naar zijn kindertijd wil vluchten. Een sentiment dat in de songtekst ook terugkomt in de zin ‘zin in een leven simpel als Lego’. Perceval beaamt: ‘Het is niet altijd makkelijk om in een westerse, kapitalistische maatschappij te leven. Als kind ben je onbezorgd, maar plots word je volwassen en moet je geld verdienen en de complexiteiten van het volwassen leven navigeren. Voor de duidelijkheid: ik ben tevreden met mijn leven. Maar soms heb je van die dagen dat het allemaal even te veel wordt. En dan ga je soms op de verkeerde plaatsen naar zingeving zoeken.
Bekijk hieronder de videoclip voor Zin en oordeel zelf op welke manier je daar zin aan geeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier