Bluai komt van ver: ‘Ik kan echt niet zeggen dat wij goed gespeeld hebben op de Rock Rally’
Niemand deed het hen voor: winnen in de Rock Rally, Sound Track én De Nieuwe Lichting. Voor hun debuutalbum breidde Bluai hun klanken uit met violen en banjo. Het Waasland ligt plots in de buurt van Nashville.
Nadat ze eind 2021 in Sound Track hadden getriomfeerd mocht de band rond singer-songwriter Catherine ‘Cath’ Smet zich begin 2022 ook laureaat van De Nieuwe Lichting noemen. En enkele maanden later eindigden ze op het hoogste schavot inde 23e editie van Humo’s Rock Rally. Langspeeldebuut Save it for Later moet die status van prijsbeesten nu verzilveren met tien songs waarop de nostalgische, muzikale horizon van Smet zich uitstrekt van de Oost-Vlaamse klei tot de Amerikaanse great wide open. In het rijke palet van glooiende indiefolk en rustieke americana figureren nu ook violen en banjo, een ingreep waarmee Bluai zowaar aansluiting vindt bij Beyoncé in haar nieuwste gedaante.
Catherine Smet: Godverdikke, dacht ik toen ik die banjo in Texas Hold ’Em, de nieuwe single van Beyoncé, voor het eerst hoorde. Die hele countrysound is echt wel aan een revival bezig: ook Lana Del Rey broedt op een door country geïnspireerd album, dat nog dit jaar verschijnt. Maar ik ben niet bepaald rouwig om die trend, hoor. (glimlacht)
Ik hoor de banjo onder meer in jullie singles My Kinda Woman en In Over My Head. Heb je die zelf ingespeeld?
Smet: Yep. Wat nieuw was voor mij, en dat hoor je soms. Als je bijvoorbeeld goed naar Sad Boy, Angry Boy luistert, hoor je dat ik de snaren niet helemaal perfect aansla. Maar net dat aarzelende maakt het mooi, vind ik.
Wat zijn jouw referenties in de country?
Smet: In de echt traditionele country heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept. Eerder dan het genre op zich zijn het vooral de typische instrumenten die me boeien, zoals banjo en lapsteel. Die americanasound op Save It for Later is er heel natuurlijk gekomen. Het heeft iets heel zomers en nostalgisch dat ik goed bij de songs vond passen.
Je was vroeger geen paardenmeisje met een bandana om de hals dat droomde van een leven op de ranch?
Smet: (lacht) Ik was totáál geen paardenmeisje, nee! Het is het pure in het songschrijven dat ik zo aan country en americana waardeer. Complexiteit is niet iets dat ik van nature opzoek. Iemand als Katie Crutchfield van Waxahatchee gebruikt vaak niet meer dan drie akkoorden in een nummer, maar in die ruimte vertelt ze met die klok van een stem telkens wel heel coole verhalen. Waxahatchee was een heel grote invloed voor deze plaat.
Ben je anders beginnen te schrijven na jullie triomfjaar 2022 – vanaf dat je wist dat er een publiek mee zou luisteren?
Smet: De songs op onze ep Junkyard (2022) gingen toen al even mee, maar de nummers op deze plaat heb ik in één jaar geschreven, een jaar waarin ik niet meer studeerde, op zoek was naar een job en dus eigenlijk niet heel veel beleefde. (grijnst) Vandaar dat ik zo vaak teruggrijp naar vroeger, naar mijn jeugd, heel reflectief. En dat die nieuwe songs nu meer blootstaan aan commentaar van buitenaf… Dat mag je je niet aantrekken, hè. Over het publiek maak ik me geen zorgen. Wat ík vooral belangrijk vind, is dat de lat nu hoger ligt en dat we betere muziek maken. Al die wedstrijden, heel fijn, maar we waren echt nog maar een beginnende groep toen, amper een paar maanden bezig, de naam ‘band’ amper waardig zelfs. Terwijl je als muzikant echt wel door een suckperiode moet gaan.
‘De Rock Rally: ik kan echt niet zeggen dat wij toen goed gespeeld hebben. We komen van ver.’
En die suckperiode viel voor Bluai op welk moment?
Smet: Van zodra we voor een livepubliek op een podium werden gesmeten. (lacht) We stonden meteen in de spotlights, niet zo fijn. Neem nu de Rock Rally: ik kan echt niet zeggen dat wij toen goed gespeeld hebben. Ik ga ervan uit dat de jury toen vooral het potentieel zag en hoorde. We komen van ver, al zeg ik het zelf.
De Rock Rally is volop bezig. Heb je goede raad voor aspirant-finalisten?
Smet: Nooit bang zijn om op je bakkes te gaan, ook al is het en plein public. Dat is wat wij deden. Bij de eerste voorronde gooide een kapotte kabel roet in het eten, bij de tweede was er een bandlid ziek, en in de ronde daarna speelden we een gloednieuw nummer voor het eerst live – tot afgrijzen van onze manager. (lacht) Maar als er iets misloopt: gewoon aanvaarden dat het erbij hoort en verder doen. En altijd dankbaar blijven. Daarom kijk ik zo op naar Lara Chedraoui van Intergalactic Lovers, die meezingt op en meegeschreven heeft aan Better, I Swear. Lara pakt al meer dan tien jaar op haar eigen, innemende manier een publiek in vanaf het podium, maar blijft altijd gul, altijd dankbaar voor alle mensen die komen kijken.
De titelsong van het album, Save It for Later, gaat over mooie momenten koesteren. Is er iets dat je zelf bewaard of achtergehouden hebt bij deze plaat?
Smet: Er is één song afgevallen, eentje die we voorlopig geparkeerd hebben.
Eentje maar? Dua Lipa beweerde onlangs in een interview dat ze in totaal 97 songs geschreven had voor haar nieuwe album.
Smet: (fronst) Tja, dat zal dan wel, zeker? Maar zelf schijt ik geen songs, nee. Ik had er elf, er staan er tien op de plaat. Wat je krijgt, is wat er is. (lacht) En dat vind ik perfect zo. Met een schone lei op naar het volgende album.
Save It for Later
Uit op 01.03 bij Unday.
Bluai
29.03, AB, Brussel; 02.05, Het Depot, Leuven; 08-09.05, De Roma, Borgerhout; deze zomer onder meer op Blues Peer, Rock Werchter, Cactus Festival en Rock Olmen.
Bluai
Line-up (vlnr.) Catherine Smets (zang, gitaar), Mo Govaerts (drums) en Caitlin Talbut (bas).
Schiet in de belangrijkste talentenjachten (Sound Track, De Nieuwe Lichting en Humo’s Rock Rally) drie keer de hoofdvogel af.
Debuteert in 2022 met de ep Junkyard, deze week gevolgd door het album Save It for Later, geproducet door Willem Ardui van Blackwave.
Voor fans van Phoebe Bridgers, Feist, Big Thief en Julia Jacklin.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier