Franse club PSG boos op M.I.A. voor het dragen van ‘aangepast’ voetbaltruitje
De Franse voetbalclub Paris Saint-Germain (PSG) is niet te spreken over de jongste videoclip van M.I.A. Daarin is de zangeres te zien in een voetbalshirt dat de draak steekt met de sponsors van de Franse club.
Vorig jaar kreeg de Londense zangeres lovende kritieken voor de videoclip van ‘Borders’, zonder twijfel een van de strafste clips van 2015.
Bekijk hier de video
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In de video plaatste Maya Arulpragasam een aantal vraagtekens bij de Europese aanpak van de opvangcrisis en het asielbeleid in Europa. Net zoals in eerder videoclips slaagt de zangeres erin om een stem te geven aan mensen die in het westen vaak niet aan het woord komen. Al haar hele carrière weeft ze haar engagement door haar songs, en dat is met haar recent werk niet anders.
Bij Paris Saint-Germain zijn ze niet opgezet met de clip. Daarin is de zangeres te zien in een truitje van de voetbalclub. Het is te zeggen: de naam van de belangrijkste sponsor Emirates, is vervangen door Pirates, in hetzelfde lettertype.
MIA vs PSG pic.twitter.com/7LwRn4YAof
— M.I.A (@MIAuniverse) January 11, 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Jean Claude Blanc, de CEO van de Franse club, stuurde daarom een brief naar de platenfirma van M.I.A.
‘We vinden dat het gebruik van ons merk en imago in een videoclip die de behandeling van vluchtelingen veroordeelt, onze club op een bepaalde manier in diskrediet brengt en onze communicatiebeleid doorkruist’, schrijft Blanc.
Daarom vraagt de club dat de clip niet meer uitgezonden zou worden, en een vergoeding voor de geleden schade.
— M.I.A (@MIAuniverse) January 11, 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Aangezien de brief van vorige maand dateert, en de clip nog steeds te bekijken is, wordt aangenomen dat de zangeres de bedreiging van de club niet al te ernstig neemt. De kans is zelfs groot dat door de aandacht die PSG aan het voorval geeft, de clip meer bekeken zal worden dan oorspronkelijk het geval zou zijn.
Daarnaast valt ook te betwijfelen of M.I.A. met haar actie PSG wilde treffen. De verwijzing op het shirt is er duidelijk een naar de luchtvaartmaatschappij Emirates, en de Qatarese aandeelhouders. Beide landen kregen al internationaal al veel kritiek sinds het uitbreken van de oorlog in Syrië.
Fans van M.I.A. tonen zich via Twitter wel niet verbaasd ‘dat PSG denkt dat deze clip over hen gaat, in plaats van over het lot van de vluchtelingen’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier