Waarom Arooj Aftab zich een beetje als Spider-Man voelt
Wedden dat het festivalrumoer even gaat verstommen wanneer Arooj Aftab het podium van Live Is Live betreedt?
Voor wie haar nog niet kent: luister naar de single Raat ki rani, kijk naar de video en je begrijpt al heel wat van de bedwelmende aantrekkingskracht van Arooj Aftab. Met zijn zachte beat en feëerieke zang geurt het nummer naar nachtelijke kalmte. ‘Raat ki rani’ is Urdu voor nachtjasmijn, Night Reign, zoals de titel van Aftabs nieuwe album. Die plant bloeit op de heetste zomernachten, waarin de kleine witte bloemen de duisternis nog benadrukken en de jasmijnachtige geur alles doordringt. Aftab zingt in het Urdu, de nationale taal van haar moederland Pakistan, maar schroomt er niet voor om daar een door Braziliaanse maracatu beïnvloed ritme onder te plakken en haar stem met autotune te kleuren. Traditie en moderniteit, onontwarbaar met elkaar vervlochten.
Het nummer kreeg een even zachte video mee, waarin twee modellen om elkaar cirkelen, tussen het afstandelijk smachten op een zwart-witfotoshoot en de aanrakingen van een kleurige dagdroom – of is het een herinnering? ‘Raat ki rani is een song over ‘iemand van wie de uitstraling en het charisma door een wondermooi avondlijk tuinfeest zweven’, zo zegt Aftab zelf.
Aftab is tegenwoordig evenzeer thuis op Radio 1 als Klara. Haar muziek put evenzeer uit hedendaags minimalisme en jazz als uit klassieke Urdu poëzie. Als kind – ze groeide op in Saudi-Arabië en Lahore voordat ze naar de VS versaste – luisterde ze evenzeer naar Billie Holliday als naar de Indiase zangeres Begum Akhtar. Ze luchtgitaarde Jack White en The Edge, en ging jong viraal met een cover van Leonard Cohens Hallelujah.
Haar eigen carrière kwam pas echt van de grond met haar vorige album Vulture Prince, een van de verrassingshits van 2021. Met de ballad Mohabbat won ze als eerste vrouw van Pakistaanse origine een Grammy, en belandde ze zelfs in de playlist van Barack Obama. Het succes zette haar wereld op zijn kop.
Arooj Aftab: De grootste verandering was dat ik mijn nine-to-five-job als geluidstechnicus kon opgeven. Daardoor kwamen mijn nachten tot leven. Als fulltimemuzikant heb je overdag nog steeds verplichtingen – maar het is ’s avonds en ’s nachts dat je speelt en ‘connecteert’. Sinds Vulture Prince heb ik elk jaar zowat 200 shows gespeeld. (glimlacht) In dat nieuwe, chaotische ritme heb ik de inspiratie voor Night Reign gevonden.
Lees verder onder de bio
Arooj Aftab
Geboren op 11 maart 1985 in Riyad, verhuist op haar tiende met haar ouders naar haar moederland Pakistan.
Studeert productie en geluidstechniek in Boston, woont ondertussen al meer dan tien jaar in New York.
Breekt door met haar derde album Vulture Prince (2021) en wint daarmee een Grammy voor de song Mohabbat.
Rekent onder veel meer Jeff Buckley, Anoushka Shankar, Terry Riley en Imogen Heap tot haar invloeden.
‘Wereldmuziek geldt als iets erg in traditie geworteld’, zei je onlangs. ‘Minder hedendaags, minder modern, meer klassiek. En dat ben ik niet.’
Aftab: Je hebt een verantwoordelijkheid als je iemand bent die culturele verschuivingen teweegbrengt. Zoals Spider-Man, weet je wel?
Euh, neen.
Aftab: (lacht) Ik bedoel, als iemand die plots iets nieuws, nog onbekends verpersoonlijkt. In mijn geval: iemand die een nieuw soort muziek bedenkt. Mensen voelen en begrijpen wel dat het nieuw is, maar net daardoor schieten woorden tekort. Dus grijpen ze terug naar iets heel herkenbaars, iets vertrouwds om het te beschrijven. Mijn vorige album Vulture Prince wás ook deels traditioneel – ik gebruikte heel oude poëzie en zo – maar Night Reign is weer een ander soort beest. Het is opnieuw muziek die eigenlijk voor zichzelf moet spreken.
Beschrijf toch eens welk soort beest.
Aftab: A cool cat die ’s nachts op pad is in New York, mijn thuisstad. Alles een beetje uitchecken, op een geliefde wachten, feesten en dronken worden, de weg naar huis terugvinden… Night Reign is een personage dat ’s nachts verschillende dingen beleeft, met ook de nacht zelf als personage.
Je zingt meestal in een taal die een flink deel van je publiek niet begrijpt, waardoor mensen puur emotioneel met je muziek connecteren. Dat kan overweldigend binnenkomen op een podium, lijkt me.
Aftab: Zeker, maar dat is wat ik doe: verhalen vertellen met meer dan alleen woorden. Elk instrument heeft zijn inbreng in dat verhaal. Dat is heel belangrijk voor me. Ik zou er erg triest van worden als mensen die connectie niet zouden maken enkel omdat ze de woorden niet begrijpen.
Je muziek heeft altijd al het best gedijt in de late uurtjes. Naar wat luistert Arooj Aftab zelf om te ontspannen?
Aftab: Ik heb de laatste tijd veel het soloalbum van Shabaka Hutchings opgelegd. Meshell Ndegeocello ook. Tenminste, áls ik aan luisteren toe kom. Er komt ook zó veel goede nieuwe muziek uit. Er staan nog veel platen op mijn ‘te checken’-lijstje. De nieuwe van St. Vincent, bijvoorbeeld, en die van Billie Eilish. Jaja, ik wil goed bijhouden wat de collega’s zoal uitvreten.
Night Reign
Uit op Verve.
Arooj Aftab staat vrijdag 28.06 op het Dageraadpodium van Live Is Live in Antwerpen.
Live op Linkeroever
Kijken wij ook naar uit op de affiche van Live Is Live.
Ruti (28.06, Dageraad)
De voormalige winnares van The Voice UK ontpopte zich met singles als Nothing’s Easy, Luh Luh Love en Bubblehouse Bounce (Move as One) als een veelzijdig vertolker van nieuwerwetse soul en funk.
Warhaus (29.06, Groot Podium)
Sinds Ha Ha Heartbreak (2022) waait er een nieuwe wind door Warhaus. Maarten Devoldere ging diep graven in zichzelf en vond er de zelfverzekerde flair waarmee hij nu in de songs én op het podium uitpakt.
The Smashing Pumpkins (30.06, Groot Podium)
Nee, Billy Corgan en de zijnen zijn niet meer van de jongsten, maar met Cherub Rock, Zero en Siva hebben ze wel enkele onsterfelijke riffs in de aanbieding. En ze brengen hun nieuwe gitariste Kiki Wong mee!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier