Listen Festival: zes tips voor ogen en oren

Marina Herlop
Milena Maenhaut
Milena Maenhaut Journalist bij Knack Focus

Van Rotterdamse postpunk tot de favoriete kantoormuziek van Frank Ocean: er is veel te ontdekken op Listen Festival, de Brusselse hoogmis voor de betere electronica. Zes aanraders.

Marina Herlop (Speelt op 26.03 in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken)


Animal Collective beschreef haar sound als ‘grote vraagtekens en smileys’. Zelf houdt ze het op ‘een soort ­monster dat uitzet en leegloopt, als een accordeon’. Het is moeilijk om een genre te plakken op het werk van de Catalaanse Marina Herlop. Na enkele piano-­albums die weinig teweegbrachten, brak ze in 2022 door met ­Pripyat, een verrassende reeks nummers met een ­glitchy productie, alien-achtige vocals en lyrics in een taal die niet bestaat. ‘Mensen vragen me vaak waar het album over gaat’, zei ze aan Pitchfork. ‘Wel, over niets. Dat is de magie ervan. Muziek bestaat op ­zichzelf en kan ons ontroeren zonder naar onze realiteit te ­verwijzen.’ Björk is fan. En na haar show in de mooie kerk van Laken, u wellicht ook.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tramhaus (Speelt op 28.03 in Volta)


‘Boosheid is een fijne emotie voor een songschrijver, omdat ze makkelijk op te roepen is’, zei zanger Lukas Jansen in de Volkskrant. Samen met zijn band Tramhaus maakt hij zich al eens kwaad op wat er zoal mis gaat in hun thuisstad Rotterdam, en bij uitbreiding in de rest van de wereld. Seduction, Destruction gaat over seksisme, The Goat over ongelijkheid en Make It Happen over het neoliberale beleid van Rotter­dam. Het legde hen geen windeieren: in een mum van tijd werden ze een van de vaandeldragers van de Nederlandse postpunk, trokken ze ook in het buitenland volle ­zalen en werd Make It Happen door KEXP uitgeroepen tot song of the day nadat ze met iemand van dat invloedrijke ­Amerikaanse radiostation in de sauna hadden gezeten. Het belooft druk te worden in Volta.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Mankiyan (Staat op 29.03 in C12)


Alia en Le ­Motel ­cureren een avond in de C12 en nemen, naast de ­iconische drum-’n-bassproducer dBridge, ook ­Mankiyan mee. Sinds ze enkele jaren geleden voor het eerst op ­feestjes van ­vrienden in Gent draaide, is het snel gegaan voor die ­Brusselse dj. Haar dynamische sets vol dub, rave, UK bass en grime brachten haar op ­festivals als Dour en Nuits Sonores, ze mocht een mix maken voor het ­gerenommeerde Ilian Tape-­label, heeft een twee­maandelijkse show op Kiosk ­Radio en werd door Rik De Bruycker van Studio Brussel ­‘Brussels queen of bass’ ­genoemd. Wie er maar niet genoeg van krijgt (en nog ­energie over heeft), kan op 30.03 ­overigens terecht in de nieuwe Brusselse club Umi voor een clubnacht ­geprogrammeerd door Brussels Bassed met nog meer breakbeat, donkere bassen en rugzakdansmoves.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

George Riley (Speelt op 30.03 in Botanique)


Lsdxoxo. Kleine Crack. Deli Girls. HiTech. De samenwerking tussen ­Listen en ­Botanique resulteert weer in een indruk­wekkende ­line-up. Wij kijken vooral uit naar de show van de ­Britse George ­Riley. Sinds ze in 2022 furore maakte met het ­album ­Running in Waves, heeft ze een depressie over­wonnen, een nieuwe relatie opgestart en inspiratie ­opgedaan ­tijdens een reis naar Jamaica, thuisland van een van haar ­grootste ­invloeden, Grace Jones. Het resultaat is Un/limited ­Love, een ep vol clubby pop en naar eigen zeggen de start van haar ‘sexy era’ na haar ‘sad girl phase’. ‘Ik wilde dans­nummers maken waarop ik me zou kunnen amuseren’, zei ze aan Clash. ‘Ik wilde blij en empowered zijn en ervoor ­zorgen dat andere mensen zich ook zo voelen.’ Voor uw ­tegengif tegen winterblues moet u in de Botanique zijn.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Marie Davidson (Speelt op 31.03 in Bozar)


‘You wanna know how I get away with ­everything? I work. All the fucking time.’ De kans is klein dat u in 2019 níét in een of andere club of op een festival op Work It van Marie Davidson hebt gedanst – en dan ­vooral de remix van Soulwax. Het nummer stuwde, ­samen met haar album Working Class Woman (2018), haar carrière naar ongekende hoogten. Maar met Davidson zelf ging het minder goed. Vier jaar bijna onophoudelijk touren en evenveel solo-albums eisten hun tol. Ze had last van burn-outsymptomen, worstelde met insomnia, ­raakte verslaafd aan slaappillen en besloot een pauze in te ­lassen. Op een plaat na – Renegade Breakdown (2020) ­onder de alias L’Œil Nu, met haar man Pierre Guerineau en producer Asaël Robitaille – hield de Canadese het ­rustig. Tot nu. In november vorig jaar gaf ze haar eerste soloconcert in jaren en kondigde ze een reeks shows aan die haar ook naar Bozar brengt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Crystallmess (Staat op 31.03 in Tunnel Complex Louiza)


Op Coachella liet Frank Ocean vorig jaar het ­Amerikaanse publiek kennismaken met Crystallmess, een Franse dj, ­producer en multidisciplinair artiest. Christelle Oyiri, ­zoals ze in het echt heet, ­maakte bij ons al een tijdje ­furore met gigs tot in Berghain en op Primavera en CTM, een ­album op het Berlijnse avant-gardelabel Pan en een maandelijkse show op NTS Radio. Ocean ­beschreef haar mix van dancehall, afro­futurisme, techno en trance als ‘naar wat hij luistert op ­kantoor’. Niet meteen iets waarop wij ­geconcentreerd ­zouden kunnen werken, voor een clubnacht in de tunnels onder het Louizaplein lijkt het dan wél weer geschikt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Listen Festival

26-31.03, ≠ locaties, ­Brussel. Alle info: listenfestival.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content