Listen Festival: zes tips voor ogen en oren
Van Rotterdamse postpunk tot de favoriete kantoormuziek van Frank Ocean: er is veel te ontdekken op Listen Festival, de Brusselse hoogmis voor de betere electronica. Zes aanraders.
Marina Herlop (Speelt op 26.03 in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken)
Animal Collective beschreef haar sound als ‘grote vraagtekens en smileys’. Zelf houdt ze het op ‘een soort monster dat uitzet en leegloopt, als een accordeon’. Het is moeilijk om een genre te plakken op het werk van de Catalaanse Marina Herlop. Na enkele piano-albums die weinig teweegbrachten, brak ze in 2022 door met Pripyat, een verrassende reeks nummers met een glitchy productie, alien-achtige vocals en lyrics in een taal die niet bestaat. ‘Mensen vragen me vaak waar het album over gaat’, zei ze aan Pitchfork. ‘Wel, over niets. Dat is de magie ervan. Muziek bestaat op zichzelf en kan ons ontroeren zonder naar onze realiteit te verwijzen.’ Björk is fan. En na haar show in de mooie kerk van Laken, u wellicht ook.
Tramhaus (Speelt op 28.03 in Volta)
‘Boosheid is een fijne emotie voor een songschrijver, omdat ze makkelijk op te roepen is’, zei zanger Lukas Jansen in de Volkskrant. Samen met zijn band Tramhaus maakt hij zich al eens kwaad op wat er zoal mis gaat in hun thuisstad Rotterdam, en bij uitbreiding in de rest van de wereld. Seduction, Destruction gaat over seksisme, The Goat over ongelijkheid en Make It Happen over het neoliberale beleid van Rotterdam. Het legde hen geen windeieren: in een mum van tijd werden ze een van de vaandeldragers van de Nederlandse postpunk, trokken ze ook in het buitenland volle zalen en werd Make It Happen door KEXP uitgeroepen tot song of the day nadat ze met iemand van dat invloedrijke Amerikaanse radiostation in de sauna hadden gezeten. Het belooft druk te worden in Volta.
Mankiyan (Staat op 29.03 in C12)
Alia en Le Motel cureren een avond in de C12 en nemen, naast de iconische drum-’n-bassproducer dBridge, ook Mankiyan mee. Sinds ze enkele jaren geleden voor het eerst op feestjes van vrienden in Gent draaide, is het snel gegaan voor die Brusselse dj. Haar dynamische sets vol dub, rave, UK bass en grime brachten haar op festivals als Dour en Nuits Sonores, ze mocht een mix maken voor het gerenommeerde Ilian Tape-label, heeft een tweemaandelijkse show op Kiosk Radio en werd door Rik De Bruycker van Studio Brussel ‘Brussels queen of bass’ genoemd. Wie er maar niet genoeg van krijgt (en nog energie over heeft), kan op 30.03 overigens terecht in de nieuwe Brusselse club Umi voor een clubnacht geprogrammeerd door Brussels Bassed met nog meer breakbeat, donkere bassen en rugzakdansmoves.
George Riley (Speelt op 30.03 in Botanique)
Lsdxoxo. Kleine Crack. Deli Girls. HiTech. De samenwerking tussen Listen en Botanique resulteert weer in een indrukwekkende line-up. Wij kijken vooral uit naar de show van de Britse George Riley. Sinds ze in 2022 furore maakte met het album Running in Waves, heeft ze een depressie overwonnen, een nieuwe relatie opgestart en inspiratie opgedaan tijdens een reis naar Jamaica, thuisland van een van haar grootste invloeden, Grace Jones. Het resultaat is Un/limited Love, een ep vol clubby pop en naar eigen zeggen de start van haar ‘sexy era’ na haar ‘sad girl phase’. ‘Ik wilde dansnummers maken waarop ik me zou kunnen amuseren’, zei ze aan Clash. ‘Ik wilde blij en empowered zijn en ervoor zorgen dat andere mensen zich ook zo voelen.’ Voor uw tegengif tegen winterblues moet u in de Botanique zijn.
Marie Davidson (Speelt op 31.03 in Bozar)
‘You wanna know how I get away with everything? I work. All the fucking time.’ De kans is klein dat u in 2019 níét in een of andere club of op een festival op Work It van Marie Davidson hebt gedanst – en dan vooral de remix van Soulwax. Het nummer stuwde, samen met haar album Working Class Woman (2018), haar carrière naar ongekende hoogten. Maar met Davidson zelf ging het minder goed. Vier jaar bijna onophoudelijk touren en evenveel solo-albums eisten hun tol. Ze had last van burn-outsymptomen, worstelde met insomnia, raakte verslaafd aan slaappillen en besloot een pauze in te lassen. Op een plaat na – Renegade Breakdown (2020) onder de alias L’Œil Nu, met haar man Pierre Guerineau en producer Asaël Robitaille – hield de Canadese het rustig. Tot nu. In november vorig jaar gaf ze haar eerste soloconcert in jaren en kondigde ze een reeks shows aan die haar ook naar Bozar brengt.
Crystallmess (Staat op 31.03 in Tunnel Complex Louiza)
Op Coachella liet Frank Ocean vorig jaar het Amerikaanse publiek kennismaken met Crystallmess, een Franse dj, producer en multidisciplinair artiest. Christelle Oyiri, zoals ze in het echt heet, maakte bij ons al een tijdje furore met gigs tot in Berghain en op Primavera en CTM, een album op het Berlijnse avant-gardelabel Pan en een maandelijkse show op NTS Radio. Ocean beschreef haar mix van dancehall, afrofuturisme, techno en trance als ‘naar wat hij luistert op kantoor’. Niet meteen iets waarop wij geconcentreerd zouden kunnen werken, voor een clubnacht in de tunnels onder het Louizaplein lijkt het dan wél weer geschikt.
Listen Festival
26-31.03, ≠ locaties, Brussel. Alle info: listenfestival.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier