Gent Jazz: 10 tips van producer Koen Gisen

Bart Cornand
Bart Cornand Redacteur Knack

Koen Gisen, de Daniel Lanois van de Lage Landen, is de producer achter een groot stuk van de New Wave of Belgian Jazz die een paar jaar geleden opstak. Waar kijkt hij naar uit op Gent Jazz 2024? Hou je klaar voor een paar verrassende keuzes.

Ottla (05/07)

Gisen: ‘Op Gent Jazz moet je de garden stage in de gaten houden. Op je openingsavond sluit Ottla af. Ik heb in 2019 hun eerste, titelloze album geproducet. Gitarist Bert Dockx blijft me verrassen. Met de nieuwe plaat, Vogel, hebben ze een ander instrumentarium met een muzikaal andere insteek: je hoort meer invloeden van buiten de jazz. Benieuwd wat het live geeft.’

Mòs Ensemble (05/07)

Gisen: ‘Ze brachten dit jaar een intrigerende plaat uit. Met Astrid Creve, Marta Del Grandi en Roos Denayer hebben ze goeie zangeressen in huis. En let op gitarist Artan Buleshkaj, een ongelooflijke alleskunner. Heel virtuoos, maar met smaak en persoonlijkheid, van lyriek tot metal als het moet.’

The Bony King of Nowhere (10/07)

Gisen: ‘Hoe kan ik Bram Vanparys overslaan? Ik heb zijn nieuwe album, Everybody Knows, geproducet. Benieuwd hoe hij die intimistische songs naar de main stage gaat vertalen. En hoe Gertjan Van Hellemont – Douglas Firs dus – de gitaarpartijen van Vitja Pauwels naar zijn hand zet. Hij gaat dat zéker goed doen.’

Andre 3000 (12/07)

Gisen: ‘Het blijft raar, een figuur die je niet met zijn eigen album zou associëren. Een zweverige fluitplaat? Welaan dan. Máár: ik vind New Blue Sun een coole seventiesvibe hebben. Veel mellow shit, maar wel onderhoudend.’

Eliades Ochoa (14/07)

Gisen: ‘De strafste gast van de Buena Vista Social Club, dat zeker. Maar vergeet ook zijn solowerk niet, zoals Sublime Ilusión met David Hidalgo van Los Lobos.

Altin Gün (15/07)

Gisen: ‘Een Turkse band die een soort westerse wereldmuziek speelt. Voor wie nog niet door heeft dat Turkije eigenlijk Europa is.’

Nile Rodgers & Chic (15/07)

Gisen: (uitgelaten) ‘Dit is een hoogdag. Wat een legende, wat een producer. En dan blijkt het ook nog een lieve gast. Je moet op YouTube eens kijken hoe dat gitaarriffje van Le Freak bijna en stoemelings ontstond. De lijst van zijn hitproducties is natuurlijk eindeloos. Blondie, Spacer van Sheila, Like a Virgin van Madonna, Let’s Dance van David Bowie… Het strafste vind ik nog dat hij met Chic niet echt mainstream was, maar van zijn eigen esthetiek de mainstream heeft gemáákt.’

AIR (18-19/07)

Gisen: (opgewonden) Voor mij de tweede grote uitschieter dit jaar. Ze spelen dus Moon Safari. Ik vind dat nog altijd een ongelooflijke plaat – voor mij is het nog altijd een referentie wanneer ik mix. Ze hadden vroeger fantastische gastzangeressen. Benieuwd wat dat nu geeft. Oh, en nu je daar de eerste avond van AIR toch bent, mis ook Ão niet.’

Loverman (19/07)

Gisen: ‘Deze tip ik vooral uit professionele interesse. Ik had het leuk gevonden om met hem te werken. Geloofwaardig én een goeie stem.’

Early Life Forms (20/07)

Gisen: ‘Als je de kans hebt om De Beren Gieren te zien, moet je ze grijpen. Ze openen op de main stage. Daarna gaat mijn aandacht naar de garden stage. Sonic Hug ligt me na aan het hart. Hun album was een plezier om te maken. Bandleider en bassiste Louise van den Heuvel is fantastisch. En Early Life Forms, de band van gitarist Vitja Pauwels, sluit af. Vitja is voor mij de belangrijkste figuur in de Belgische jazz en daarbuiten. Luister ook naar zijn band Bombataz en zijn duowerk met Naïma Joris. Hij is zot virtuoos, maar met een neus voor gekke popmuziek. Een instant composer.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content