Dit zijn de beste 10 klassieke concerten van 2023
1 Van duisternis naar licht (18.11, deSingel, Antwerpen)
Over zijn Brahms kun je discussiëren, maar zijn vijfde van Tsjaikovski blies je omver. Niemand groef zo diep in dit tragische werk als Teodor Currentzis, de enfant terrible van het dirigentengilde, en zijn orkest Utopia.
2 Bastarda! (21-23.03, De Munt, Brussel)
Het waagstuk van het seizoen. De Munt maakte van de vier opera’s van Gaetano Donizetti over koningin Elizabeth I van Engeland een over twee avonden uitgesmeerde show. Bijzonder vermakelijk.
3 Antwerpse virginalisten (25.08, Laus Polyphoniae, Antwerpen)
Laat in de nacht, bij kaarslicht speelde Jean Rondeau, de muzikaalste klavecimbelspeler van het moment, muziek van de beste klaviervirtuozen van de Antwerpse barok. Een concert als een omhelzing.
4 Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth (17.06, deSingel, Antwerpen)
Rimski-Korsakovs Sheherazade en Stravinsky’s Petroesjka vertegenwoordigen de periode van ‘meer musici, meer klank, meer kleuren, meer noten’. Weinigen verdedigden dat zo eloquent als Roth en zijn orkest Les Siècles.
5 Tristan und Isolde (25.03, Opera Ballet Vlaanderen, Gent)
Het tweede waagstuk van het seizoen. Een Franse cultregisseur gaat aan de haal met dé cultopera van Wagner. Het resultaat was controversieel én beklijvend.
6 Trio’s van Mendelssohn (26.02, Amuz, Antwerpen)
Hartverwarmende muziek van de (volgens Schumann) ‘Mozart van de negentiende eeuw, die de tegenstrijdigheden van onze tijd duidelijk doorziet en voor het eerst verzoent’, met liefde gespeeld door Amandine Beyer, Marco Ceccato en Kristian Bezuidenhout.
7 Maria Mater Meretrix (22.04, deSingel, Antwerpen)
Van Hildegard van Bingen tot George Crumb: sopraan Anna Prohaska en violiste Patricia ‘Patkop’ Kopatsjinskaja weefden een muzikale mozaïek over Maria en Maria Magdalena.
8 Vilde Frang & B’Rock Orchestra (14.04, CC Hasselt)
Werken van Haydn, Schnittke en Karmanov en het gerehabiliteerde vioolconcerto van Schumann. Zo moeten inspirerende programma’s eruitzien. En ze moeten gespeeld worden zoals B’Rock en Vilde Frang dat deden.
9 La Jérusalem délivrée (16.07, Namur Concert Hall, Namen)
Voor de opening van het concertgebouw van Namen stond de opera La Jérusalem délivrée van de latere regent van Frankrijk, Philippe d’Orléans, op het programma. Verbluffend originele muziek, sprankelend gebracht.
10 Clair-obscur (08.02, De Munt, Brussel)
Een concert over een term uit de schilderkunst en de filosofie, mag het? Sandrine Piau peilde niet alleen naar de tegenstelling tussen licht en duisternis, maar ook naar de onbestendigheid van bepaalde muziek.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier