Dit zijn de beste 10 opera’s en klassieke concerten van 2024

Knack Focus blikt terug op het beste dat 2024 te bieden had. Dit zijn de beste opera’s en klassieke concerten van 2024.

Ontdek al het beste van 2024 in ons dossier.

10) Pygmalion en Zémide (Concertgebouw Brugge, 29.11)

Het verhaal van Pygmalion kennen we ten laatste sinds My Fair Lady. Maar Jean-Philippe Rameau bleef wel dichter bij het origineel. Reinoud Van Mechelen koppelde Pygmalion aan het tien jaar later ontstane ballet Zémide van Pierre Iso. Een ontdekking, of weet u soms wie Zémide was?

9) Graal théâtre (De Bijloke, 29.03)

De in 2023 overleden grande dame van de hedendaagse muziek Kaija Saariaho zag in de Arthurlegende een metafoor voor het (viool-)concerto als levende geschiedenis van de solist en van het orkest als de – vaak vijandige – wereld rondom. Wibert Aerts en de verzamelde krachten van HERMESensemble en I Solisti onder Koen Kessels waren waardige vertolkers.

8) Ombra van Alain Platel (Opera Ballet Vlaanderen, 30.03)

Niemand zal de boom vergeten die Berlinde De Bruyckere had ontworpen en die gedurende de voorstelling langzaam sterft, zodat hij op het einde ondersteund en toegedekt moet worden. Een prachtige voorstelling over mededogen en de onontkoombaarheid van oorlog, lijden, angst en dood.

7) René Jacobs vindt Carmen opnieuw uit (De Singel, 12.03)

Geen opera is populairder dan Bizets Carmen. Maar, zo toont René Jacobs aan, misschien wel om de verkeerde redenen. In zijn gereconstrueerde oerversie (zonder de überpopulaire Habanera) wordt het werk rauwer maar ook waarachtiger.

6) Thomas Hengelbrock dirigeert het Deutsche Requiem van Brahms (Bozar, 20.02)

Enkele dagen tevoren had Philippe Herreweghe hetzelfde werk indrukwekkend gebracht in De Singel. Maar wat Thomas Hengelbrock bij Bozar uit zijn Balthasar Neumann Choir & Orchestra haalde, greep in zijn oer-Duitse eenvoud nog harder naar je keel.

5) Bachs Hohe Messe (De Singel, 09.10)

Alleen al voor de door merg en been gaande zang van Alexander Chance in het Agnus Dei zou je deze uitvoering moeten gehoord hebben. Maar ook de rest van de sublieme muziek werd door Vox Luminis en Lionel Meunier uitstekend gediend.

4) Il Diluvio Universale (Grand Manège Namen, 30.06)

In 1682 schreef Michelangelo Falvetti een oratorium over de zondvloed. Eerst druppelt het water, dan klatert het, de Dood zingt een ijzingwekkende aria en de verdrinkende mensheid slaakt een laatste kreet. Een barokke sensatie, tot leven gewekt door Leonardo García Alarcón.

3) Fanny and Alexander (De Munt, 01.12)

Ivo van Hove toont nogmaals zijn grote klasse in deze wereldpremière van een opera naar de beroemde film van Ingmar Bergman. Overweldigende muziek van Mikael Karlsson, een goed gestructureerd libretto van Royce Vavrek, enkele grote sterren (Thomas Hampson, Anne Sofie von Otter) en even goede zangers in de cast: dit zou een blijver kunnen worden.

2) Een Brahms uit Boedapest (Concertgebouw Brugge, 06-07.06)

De Hongaarse dirigent Iván Fischer lijkt wel vergroeid met Johannes Brahms. Niet verwonderlijk gezien diens liefde voor het Hongaarse muzikale idioom. Twee concerten met fenomenale solisten (Alexandre Kantorow, Veronika Eberle, Steven Isserlis): veel beter krijg je deze muziek momenteel niet te horen.

1) Die Walküre (De Munt, 21.01)

Oppervlakkig bekeken leek de enscenering die Romeo Castellucci van Die Walküre maakte, donker en pessimistisch. Maar wie zich onderdompelde in de muziek en de vaak verstilde beelden, gebaren en rituelen, werd diep ontroerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content