De eighties-hitfabriek van Stranger Things
Met Running Up That Hill was Stranger Things niet aan zijn proefstuk toe. Vier keer dat de succesreeks van Netflix een eighties-hit aan een nieuw publiek hielp.
Seizoen 1: Africa van Toto
Niemand die precies weet hoe en waarom Africa van Toto in 2017 tot de favoriete song van het internet uitgroeide, maar achteraf bekeken zou de soundtrack van het eerste seizoen van Stranger Things, dat een jaar eerder verscheen, daar wel eens een rol in gespeeld kunnen hebben. Africa, een song uit 1982, kreeg geen prominente plek in de reeks – hij is in de achtergrond op de radio te horen tijdens de eerste kus tussen Nancy en Steve in de allereerste aflevering – maar groeide achteraf wel uit tot een van de favoriete songs in de talloze Stranger Things-playlists. Duizenden fans maakten hun eigen compilaties van songs uit de reeks, waarvan de grootste, gecureerd door Spotify, alleen al bijna 600.000 volgers heeft. Daarmee is het veruit de meest beluisterde tv-soundtrack van de laatste jaren, vóór reeksen als Sex Education en Euphoria, goed voor naar schatting 17 miljoen uur streams . Of hoe Stranger Things een hitfabriek voor eightieshits werd.
Seizoen 2: Time after Time van Cyndi Lauper
Van in het begin maakte Stranger Things er een gewoonte van zijn songs niet gewoon als soundtrack te gebruiken, maar ze in het verhaal te verweven. Zo speelde Should I Stay or Should I Go van The Clash een centrale rol in het eerste seizoen: het is het nummer dat Will gebruikt om zichzelf te kalmeren in The Upside Down. (Waarna de streams van The Clash met 30 procent de hoogte in gingen.) Nooit deed de reeks dat schoner en eleganter dan in de finale van het tweede seizoen, waarin Dustin op het schoolfeest eenzaam aan de kant staat tijdens de obligate slow, tot Nancy hem de dansvloer optrekt op de tonen van Cyndi Laupers Time after Time. Bijna een half miljard streams heeft de song ondertussen op Spotify. Daar zitten héél veel Stranger Things-luisteraars tussen.
Seizoen 3: Never Ending Story van Limahl
Een controversiële scène onder de fans: in de laatste aflevering van het derde seizoen brengen Dustin en Suzie per radio-ontvanger een duet van de theme song van Never Ending Story. Maar of u het nu een schattige singalong vond dan wel het moment waarop Stranger Things officieel te melig werd, niemand die het themalied, geschreven door Giorgio Moroder en gezongen door Limahl, achteraf uit zijn hoofd kreeg. Drie dagen later werd het nummer 825 procent meer gestreamd, aldus Spotify. Stranger Things weet hoe het een 35 jaar oud lied in de markt moet zetten.
Seizoen 4: Running Up That Hill van Kate Bush
Over de desbetreffende scène kunnen we om spoilerredenen niets zeggen. Laat ons het erop houden dat Running Up That Hill (A Deal with God) van Kate Bush in de vierde aflevering het favoriete nummer van Max blijkt te zijn. Een weekend na de release van het vierde seizoen stond het bovenaan in de Amerikaanse iTunes-charts. Enkele dagen later steeg het ook naar de vierde plek in Spotify’s Top 200. Niet geheel tot tevredenheid van enkele harde Kate Bush-fans overigens, die op sociale media smalend reageerden op de luisteraars die haar nu pas ontdekken, getuige een artikel van The Daily Beast. Er valt dan ook niet meer naast te kijken: voor generatie Z is Stranger Things de nieuwe platenkast van je ouders.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier