Couleur Café 2014: Tien om te onthouden

© Wouter Van Vaerenbergh

Ondanks het druilerige weer bleef het gemoedelijke karakter van Couleur Café intact. Dit waren voor ons de tien muzikale hoogtepunten van de jongste editie:

Drie dagen lang stond de site van het Brusselse Thurn & Taxis weer in het teken van muziek en exotiek en na 25 jaar wappert op het festival nog steeds de vlag van de multiculturaliteit. Een terugblik in 10 hoogtepunten.

1. TRICKY (zaterdag, Univers)

Een set vol donkere nachtmuziek, waartoe het opvallend relaxte enfant terrible uit Bristol hulp zocht -en kreeg- bij zangeres Francesca Belmonte, een drummer en een gitarist. Beproefde klassiekers werden afgewisseld met naar rock en blues neigende nieuwe songs. Weinig opkikkerend misschien, maar wél wurgend intens én een opvallend geslaagde cover van ‘Do You Love Me Now?’ van The Breeders.

2. MAGNUS (zondag, Move)

Gedààn met DJ-sets: vanaf nu is Magnus een vijfkoppige liveband, die Tom Barman in staat stelt te bewijzen dat hij ook broeierige, sensuele en ronduit sexy dansmuziek in de vingertoppen heeft. Een geslaagde vuurdoop en meteen een voorproefje van de nieuwe cd ‘Where Neon Goes To Die’. Goed idee trouwens om gitarist Tim Vanhamel mee in het bad te trekken. Magnus heeft de spirit van een rockgroep, maar klinkt tegelijk ‘funky as hell’. Een knaller die de komende maanden ongetwijfeld nog talloze slachtoffers zal maken.

3. BASEMENT JAXX (vrijdag, Titan)

Geholpen door een prima live-band en een kleurrijke stoet zangers- en zangeressen, kregen de twee Britse house-dj’s het publiek moeiteloos aan het dansen en feesten met een uitgekiende ‘greatest hits’-set. Een carnavaleske show die uitmondde in collectieve euforie.

4. GIRLS IN HAWAII (vrijdag, Univers)

Na de rouw volgt de vitaliteit. De energie en de appetijt waarmee de ‘local heroes’ zich vastbeten in hun rijkgelaagde indierocksongs was opzienbarend. Hun zoveelste ‘moment de gloire’ sinds het verschijnen van hun comeback cd ‘Everest’.

5 DJ TUDO E SUA GENTE DE TODO LUGAR (zaterdag, Move)

Er kunnen niet genoeg Brazilianen op Couleur Café spelen. Dat bleek nog eens ten overvloede uit het concert van deze zingende en bassende etnomusicoloog, die traditionals als uitgangspunt voor nieuwe composities gebruikte. Zijn band legde een onweerstaanbbare groove en was een toonbeeld van muzikale inventiviteit.

6. GABRIEL RIOS (zondag, Univers)

De naar New York verkaste Gentse Puertoricaan stond slechts met een akoestisch trio en drie blazers op het podium, maar met een Jimi Hendrix-cover, een drastisch herwerkt ‘Broad Daylight’ en enkele prachtige nieuwe liedjes wist hij van de grote tent toch een intieme plek te maken. Geen geringe prestatie.

7. SEUN KUTI & EGYPT 80 (vrijdag, Move)

De jongste zoon van Fela Kuti hield, samen met de legendarische band van zijn vader, de Afrobeat-fakkel méér dan brandend. De zanger-saxofonist en zijn gevolg namen de tijd om ter zake te komen, maar bewezen wél dat maatschappijkritiek behoorlijk kan swingen.

8. BEN HOWARD (zaterdag, Titan)

De introverte singer-songwriter gooide de hormonenhuishouding van het jonge, vrouwelijke publiek flink door elkaar: zijn folky emoliedjes werden woord voor woord meegepreveld, terwijl honderden handen op de eerste rijen tot hartjes werden geplooid. Wij stelden vooral vast dat Howard een prima gitarist is die af en toe een memorabel nummer uit de ether plukt.

9. KEZIAH JONES (zaterdag, Titan)

Een wolkbreuk beroofde deze Nigeriaanse blufunkateer van een groot deel van zijn publiek, maar dat belette hem niet zijn motto ‘Rhythm is Love’ op het podium de nodige kracht bij te zetten. Keziah Jones maakte indruk met zijn percussieve gitaartechniek en toverde nu en dan de geest van Jimi Hendrix te voorschijn.

10. ALPHA BLONDY (zondag, Titan)

De “Afrikaanse Bob Marley” wist het publiek in te pakken met wiegende rootsreggae-met-een boodschap. Heupwiegen mocht, maar de ster uit Ivoorkust stond er wél op ook in sociaal en politiek opzicht de puntjes op de i te zetten. “Terroristen en religieuze fanatici, betrek God niet in jullie vuile oorlog”, riep hij tussen twee nummers in. Zo, die zàt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content