Britse rapper Jawnino klinkt als een mengeling van The Streets en Burial

Jawnino
Tobias Cobbaert

NAAM & LEEFTIJD onbekend

LOCATIE Londen

INSTAGRAM @jawnino

IN HET KORT Britse rapper. Laat zijn gezicht nooit zien. Maakt Londense dansmuziek melancholisch.

Volgens neurowetenschappers krijgt het menselijke brein miljoenen impulsen per seconde binnen, waarvan het er maar zo’n veertig bewust kan verwerken. Met die filosofie heeft Britse rapper Jawnino zijn debuutalbum 40 vormgegeven. De mixtape klinkt alsof je rondrijdt in nachtelijk Londen en overal flarden hoort van de verschillende dansgenres die in de hoofdstad geboren zijn. Dance2 knipoogt naar melige UK garage à la Craig David, Lost My Brain roept een zweterig drum-’n-bassfeestje op, terwijl het nevelige Sentfromheaven je katapulteert naar een vage afterparty. De lijm die alle verschillende invloeden samenhoudt, zijn de vocals van Jawnino, die monotoon rapt alsof hij na vijf uur feesten een microfoon heeft gevonden. Zo zorgt hij ervoor dat zelfs de grootse strijkers uit Westfield als grootstedelijke malaise gaan klinken. Sommige recensenten vergeleken de sfeer van zijn werk al met dat van Burial, die Britse dansmuziek ook steevast een melancholische draai geeft.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Zelf wijst Jawnino naar een andere belangrijke invloed: The Streets. ‘De manier waarop Mike Skinner alles bespreekt over dansritmes is een grote inspiratie.’ Naar eigen zeggen probeert Jawnino daar zijn eigen versie van te maken vanuit de grime, het Britse rapgenre waarin hij zich het meeste thuis voelt. Al laat hij tijdens dat proces invloeden uit alle richtingen toe. Hij werkte al samen met avant-gardecomponist Klein, ambient reggaetonproducer DJ Python en Wraith9, de mysterieuze beatbakker die ook verantwoordelijk is voor LV Sandals van EsDeeKid en Fakemink, de grootste hit die de Londense underground dit jaar voortbracht.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bij Jawnino komen al die verschillende invloeden weer samen tot een coherente visie. Jawnino brengt alle verschillende genre-impulsen samen om de gentrificatie van de Londense clubscene aan te kaarten. ‘Alles wordt te hard gecontroleerd. Op een bepaald moment moet alles stoppen, je mag maar tot een bepaald volume gaan en DIY-feestjes worden door de politie stilgelegd. We hebben meer clubs nodig die 24 uur per dag open zijn.’

EEN WILLEKEURIGE QUOTE  ‘Voetbal is kunst, kunst is voetbal. Ze reflecteren elkaar en alles wat ik doe.’

IN CONCERT op zaterdag 11 oktober in Recyclart, Brussel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise