Azealia Banks versus Lazy Jay

Vorige week moest Beyoncé nog schoorvoetend toegeven dat ze voor de choreografie in de clip van ‘Countdown’ iets té opzichtig Anne Teresa De Keersmaeker achterna trippelde, en nu is er een tweede Belgisch-Amerikaanse auteursrel in de maak.

Kent u Azealia Banks al? Dit 19-jarige raptalent voert in de single ‘212’ een aangebrand hiphousenummertje op en is momenteel het middelpunt van een wild uitslaande internethype. De gratis MP3 verspreidde zich als een lopend vuurtje in de blog community en werd intussen opgepikt door invloedrijke media als BBC Radio One, The Guardian en Pitchfork.

Azealia Banks- 212 by abeano

De smeuïge flow (denk Leika K. of Cookie Crew in overdrive) is geheel voor rekening van de New Yorkse, maar het schoentje wringt in de opruiende dirty house-beats. Die werden drie jaar geleden gefabriceerd in de Kempische studio van Lazy Jay, oftewel het broederpaar Jef (31) en Toon (29) Martens uit Hoogstraten – en zij wisten van niks.

Hallo, Jef?! Als ik het goed begrijp heeft mevrouw Banks jullie vooraf niet gecontacteerd?

Jef Martens: Ik had nooit eerder van Azealia Banks gehoord tot Nadiem Shah van Stubruenkele weken geleden per toeval de YouTupe-clip van ‘212’ op de blog van Kele Okereke (inmiddels ex-Bloc Party, nvdr.) zag staan. Die belde me meteen op: ‘Dat is toch jullie track ‘Float My Boat’?’. En tot mijn verbazing bleek ze inderdaad over onze beats te rappen.

‘Float My Boat’ is een single die jullie drie jaar geleden in eigen beheer uitbrachten?

Martens: Mijn broer en ik werken elk apart in de muzieksector. Ik maak progressive house onder de naam Basto, maar schrijf ook songs voor andere dance-artiesten. Mijn broer is vooral actief in de publishingsector. Lazy Jay is ons ‘weekendproject’, een excuus om lekker loos te gaan met vette festivaltracks in het genre van Fake Blood en Swedish House Maffia. Singles als ‘Float My Boat’ en ‘Bingo’ zijn via De Maxx opgepikt door Studio Brussel, maar de meeste van onze tracks doen het vooral goed in de underground. Het is nooit bewust de bedoeling geweest om een crossover te maken naar de mainstream.

En nu?

Martens: Via Twitter zijn we bij het management van Azealia Banks terechtgekomen. Daar klonk het dat ze ons wel wílden contacteren maar niet wisten hoe. Een dubieuze uitleg maar ze waren vriendelijk en bereid tot een deal. Toen barstte de bom: Lilly Allen begon over ‘212’ te Twitteren, net als Mike Shinoda van Linkin Park. Annie Mac draaide de single in haar programma op BBC Radio One, Music Week nam hem op in hun playlist, The Guardian en Pitchfork springen op de kar… En plots loopt de communicatie met het management eerder stroef (lacht).

En telkens de single gedraaid wordt lopen jullie auteursrechten mis?

Martens: Omdat de rechten niet gecleard zijn zal geen enkele platenfirma de single officieel uitbrengen, dus die airplay valt voorlopig wel mee. De track doet wel al weken de ronde als gratis download, daar lopen wij natuurlijk wél centen mis. Maar het is ons ook niet per se om het geld te doen, wel om de erkenning.

Het steekt om overal laaiende recensies te lezen over Azealia Banks zonder dat Lazy Jay vermeld wordt. Zij heeft intussen een bekende showbizzadvocaat onder de arm genomen, dezelfde kerel die de belangen van Lady Gaga en Rihanna behartigt. Net als bij Beyoncé versus Anne Teresa De Keersmaeker trekken ze de kaart van exposure – ‘jullie mogen toch blij zijn met al die gratis reclame?’, dat bekende verhaaltje. Wat natuurlijk enkel klopt als onze naam netjes in de credits staat. Alle grote platenfirma’s trekken intussen aan de mouw van Banks, wij willen daar graag een graantje van meepikken.

Dus ook een advocaat onder de arm genomen?

Martens: Via onze publisher laten we alvast alle YouTube-links blokkeren, dat verhoogt de druk op een deal. Voor alle duidelijkheid: wij vinden ‘212’ óók een supervette track! We praten dus verder, ook over een eventuele verdere samenwerking. Kortom: er zit muziek in.

Via-via vernamen we dat 2manyDJs een remix wil maken van ‘212’.

Martens: Dat hebben we zelf ook via-via mogen vernemen. Ook de naam van Dr. Dre is al gevallen, wat natuurlijk fenomenaal zou zijn. Maar éérst moeten alle violen gelijk gestemd worden, en dan kunnen we voluit knallen. Nu voor Lazy Jay de bal aan het rollen is gaan we Technotronic achterna: werelddominantie! (lacht).

Jonas Boel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content