‘Adele dankt monsterverkoop aan 55- tot 64-jarigen’
Waarom heeft de Britse zangeres Adele zo’n succes met haar album ’25’. Het Nielsen-instituut onderzocht die existentiële kwestie en kwam tot de conclusie dat haar succes goeddeels op rekening te schrijven is van vijftig- en zestigplussers.
Aan de hand van gegevens over de miljoenen kopers van het album kwam Nielsen tot de vaststelling dat Adele vooral goed in de markt ligt bij -gegoede- mensen in de leeftijdscategorie 55 tot 64. Die demografische groep wordt doorgaans door de steeds meer op een jong publiek afgestemde muziekindustrie verwaarloosd en in dat gat is Adele (onbewust) gesprongen, opinieert het opinie-instituut.
Taylor Who?
Op iTunes wordt het album vooral door jongeren gekocht, maar dat valt vooral toe te schrijven aan het gebrek aan IT-kennis bij voormelde ouderengroep.
Van “25” zijn op enkele weken tijd in de VS vijf miljoen exemplaren verkocht. Dat is het hoogste aantal sinds 2011, toen het album “21” qua verkoop meteen in de miljoenen ging. “21” was het vorige album van Adele.
Adele scoort eigenlijk in alle leeftijdsgroepen, en gaat daarmee tegen de trend in. Taylor Swift, bijvoorbeeld (Taylor Who? voor vijftigplussers), moet het haast uitsluitend van een publiek van pubers en bakvissen hebben.
(Belga/RR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier