Stand-upcomedian Amelie Albrecht staat als de belichaming van woman power op de scène in ‘Goe genoeg’

4,5 / 5
© 5to9 management
4,5 / 5

Voorstelling - Goe genoeg

Regisseur - Bas Birker

Gezelschap - /

Locatie - /

Cast - Amelie Albrecht

Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Amelie Albrecht speelt haar tweede show Goe Genoeg op mooie plateaupumps. Maar ze maakte de voorstelling met zevenmijlslaarzen aan de voeten want ze zet gigantische stappen als performer en ze levert een van de beste comedyshows van het jaar af.

Overdrijven we? Neen. Albrecht debuteerde in 2021 met Zwaar leven. Stevig debuut met – zo hoort dat bij een debuut – stevige werkpunten, eigen aan jong werk. Een comedytaal moet groeien. Albrecht koos voor een groeispurt. Ze ging na de tournee van Zwaar leven lang aan de schrijftafel zitten, dronk Duvel en ging met haar hond Duvel wandelen. Zo ontstond een voorstelling die staat als een huis.

Albrecht blijft dicht bij zichzelf. Ze heeft nu een lief, gevonden dankzij een uitgekiende methode, geïnspireerd op honden in het asiel (meer verklappen is zonde). Ze is nu ‘bekend’ en krijgt af te rekenen met Kiana van de Action die Albrecht online schoffeerde.

Telkens Albrecht het over machomannen heeft, zet ze een kostelijk nors gezicht, wappert met haar ellenbogen en gromt: ‘mannen mannen mannen’. Net een gorilla die een poging doet de vogeltjesdans te dansen.

Baseline van de show: ‘mensen zijn monsters’. In hoe ze die baseline rustig naar moppen – verankerd in haar leven tussen tafel, bed, dierenasiel én Tinder – vertaalt, toont ze zich een open gebloeid stand-upcomedian. Met geen woord rept ze over ‘de wereldproblemen’ maar tegelijkertijd maakt ze een statement van formaat over die wereld. Albrecht houdt niet zo erg van machomannen die, bijvoorbeeld, op quads door het leven razen. Telkens ze het over zo’n mannen heeft, zet Albrecht een kostelijk nors gezicht, wappert met haar ellenbogen en gromt: ‘mannen mannen mannen’. Net een gorilla die een poging doet de vogeltjesdans te dansen.

Haar lief is overigens niet zo’n man. Hij is muzikant. Wat jonger. Hij staat onrechtstreeks mee op de scène. Want die scène oogt als een concertpodium (met drum, bas, gitaar) waar elk moment een knalconcert kan beginnen. ‘En jullie zitten al de ganse tijd naar die instrumenten te loeren en te hopen dat ik erop zal spelen. Helaas! Niet!’, klinkt het halverwege de show. Ze zou graag muzikant zijn – het hoopje woordjes dat Harry Styles maar moet schrijven om een wereldhitje te pakken! – maar ze kan niet zingen. Als ziet het publiek wél hoe ze kan rocken met woorden te midden instrumenten. Voilà, dat is slim en grappig spelen met een decor, iets waar de jonge comedians – ook Boeva doet het geweldig in zijn nieuwe show – steeds inventiever in worden.

Goe Genoeg is een show die rockt als een plaat.

Albrecht schreef met heel veel zorg aan Goe genoeg. Het resultaat? Een show die rockt als een plaat. De frontvrouw brengt heerlijke zelfrelativerende comedy. Tussen het moppen tappen door voorziet ze spannend veel hilarische interactie met het publiek. Steun vindt Albrecht bij haar glas Duvel, haar microfoonstandaard én een hart dat vol liefde is voor een man die niet beantwoordt aan het ‘mannen mannen mannen’-beeld. Ze staat er als de hoopvolle belichaming van woman power.

Goe genoeg van Amelie Albrecht reist tot 22 juni door het land. amelielabrecht.be

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content