De Zuid-Afrikaanse contratenor Sanele Mwelase (1997) is de ster van Ali, een verrassend flashy opera over bootvluchtelingen van De Munt en KVS.
In 2019 ontvlucht de veertienjarige Ali Abdi Omar Somalië. Hij onderneemt een levensgevaarlijke tocht over land, over zee en door de lucht. Uiteindelijk belandt hij in België en start er een nieuw leven. Regisseur Ricard Soler Mallol en kunstenaar Grey Filastine verwerken Omars verhaal tot een overrompelende opera die gezongen en gedanst wordt door een opmerkelijk jonge, gekleurde cast. Met Sanele Mwelase als Ali.
De rol van Ali lijkt voor je geschreven.
Sanele Mwelase: (zichtbaar geraakt) Zo voelt het ook. Ali en ik hebben veel gemeen. Net als hij ontvluchtte ik mijn thuis. Ik groeide op in Soweto, een township in Johannesburg, Zuid-Afrika. Als kind werd ik gepest en bedreigd. Omdat ik ben wie ik ben, een queer persoon. Ik had geen dromen, maar ik hield van muziek. Muziek geeft moed. En ik zong graag. Eerst was ik bij een gospelkoor in de kerk. Tot een leerkracht me aanmoedigde om meer te doen met mijn zangtalent. Mijn ouders zijn geen kunstenaars maar ze lieten me doen. Ik was toch niet te stoppen. (lacht)
‘Dankzij het zingen woon ik in Brussel, een plek die veiliger is dan thuis.’
Hoe kwam je in Europa terecht?
Mwelase: Ik studeerde eerst aan de universiteit van Kaapstad. Daar raadde mijn docente, sopraan Violina Anguelov-Hobbs, me aan om mijn stem – die uitzonderlijk zacht en hoog is voor een mannenstem – verder te ontwikkelen in Europa. Dus verliet ik Zuid-Afrika om een opleiding te volgen in Duitsland. En nu woon ik net in Brussel. Dankzij het zingen woon ik op een plek die veiliger is dan thuis. Je kan dus zeggen dat de opera mijn leven redde.
Zal je ooit de beroemde aria van de Koningin van de Nacht uit Wolfgang Amadeus Mozarts Die Zauberflöte zingen?
Mwelase: (lacht) Ik weet niet of mijn stem dat aankan. Maar ik houd van alle opera’s van Mozart. Ooit wil ik de rol van Annius uit Mozarts La clemenza di Tito zingen, omdat het een zacht personage is dat alleen maar goed wil doen en altijd bemiddelt. Maar ik wil niet alleen grote repertoirerollen zingen. Ik hoop ook nieuwe stemmen, zoals Ali, te vertolken. Opera heeft nood aan nieuwe verhalen, aan personages met een empathische ziel. Opera moet meer dan ooit doen waar het zo goed in is: liefde verspreiden. Daar wil ik werk van maken. En ik wil ervoor zorgen dat mijn ouders me live kunnen zien optreden. Ali zagen ze op video, want een vliegtuigticket naar Europa kunnen ze niet betalen.
Ali
Van 31.10 tot 09.11, De Munt, Brussel, lamonnaiedemunt.be