Adinda Van Geystelen wordt General Manager bij Rosas en bouwt er mee aan vast dansersensemble

© Anne Van Aaerschot
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Anne Teresa De Keersmaeker verwelkomt Adinda Van Geystelen als General Manager bij Rosas. Zij komt het managementteam versterken en zal mee aan een vast dansersensemble bouwen.

Anne Teresa De Keersmaeker verwelkomt Adinda Van Geystelen als General Manager bij Rosas. Zij versterkt het managementteam en zal mee een vast dansersensemble uitbouwen.

Adinda Van Geystelen zal vanaf dit najaar de dagelijkse leiding van Rosas op zich nemen. Na een opleiding als architect bouwde ze een succesvolle eigen architectuurpraktijk uit, waarmee ze talloze wedstrijden won. Ze doceerde aan de TU Eindhoven en de KU Leuven. In 2007 zei ze de architectuurpraktijk vaarwel om zich voltijds voor de kunsten te engageren. Van 2007 tot 2009 was ze werkzaam als raadgever Kunsten op het kabinet van Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux. Ze was er verantwoordelijk voor de coördinatie van het Kunstendecreet. In 2010 werd Van Geystelen benoemd tot adjunct artistiek directeur van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en sinds 2014 is ze er directeur artistiek beleid. Als rechterhand van directeur-generaal Paul Dujardin plaatste ze het huis de voorbije jaren mee op de Europese cultuurkaart.

‘Mijn keuze voor Rosas is een keuze om dichter te staan bij het artistieke creatieproces vanuit een grote liefde voor de podiumkunsten; een keuze voor dans, muziek, ruimte en structuur. Ik kijk er ontzettend naar uit me te kunnen inzetten voor onmiskenbare wereldkwaliteit’, aldus Van Geystelen.

Rosas trad de afgelopen jaren meer dan ooit op en is actief op verschillende domeinen. Naast nieuwe creaties, speelt het gezelschap repertoirevoorstellingen in binnen- en buitenland. Bovendien zijn er steeds meer samenwerkingen met musea en operahuizen. Zo was Rosas te gast in het Londense Tate Modern en MoMA in New York. Recent was er de negen weken durende succesvolle tentoonstelling Work/Travail/Arbeid in WIELS. Rosas werkt ook samen met de opera’s van Parijs, Lyon en met het Ballet van Lissabon. En De Keersmaekers gezelschap heeft ook aandacht voor context en educatie, het ontwikkelde Rondomdans en Dancingkids en bracht in samenwerking met de VUB de reeks A Choreographer’s Score uit.

Om al deze activiteiten verder te ontwikkelen, zal Rosas de komende jaren opnieuw aan een vast dansersensemble bouwen en daar kan Van Geystelen een cruciale rol in spelen.

(EVS)

Fragment uit het laatste (succes)project van Rosas:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Anne Teresa De Keersmaeker, Work/Travail/Arbeid, 2015, at Wiels in Brussels from Artforum on Vimeo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content