4,5 / 5 Reviews Wouter Deprez speelt een show als een bloemenboerderij: vrolijk, kleurrijk en aandoenlijk
Podium Podium Sportwagens en een diadeem met penisjes: dit was het theaterjaar 2024 Theater mocht dit jaar weer knotsgek zijn.
Podium Podium Dit zijn de beste 10 voorstellingen van 2024 Knack Focus blikt terug op het beste dat 2024 te bieden had. Dit zijn de beste tien theatervoorstellingen van het voorbije jaar.
Podium Podium Marijke Pinoy waagt zich op glad ijs: ‘Natuurlijk! Dat moet!’ Marijke Pinoy staat bijna veertig jaar op de planken. Maar in de nieuwe voorstelling Gemislukt van Theater Antigone doet ze alsnog iets voor de eerste keer: ze vertolkt een man die gruweldaden op zijn geweten heeft.
Podium Podium Wouter Deprez: ‘Ik ben de enige mens die op doktersvoorschrift pol en soc heeft gestudeerd’ Wouter Deprez probeert in Wouter Moet Meer Orde Hebben niet in paniek te raken over een lijf met kwaaltjes en een huis vol spullen die hij niet kan weggooien.
Reviews 4,5 / 5 Reviews Zo intens en geestig zag je Anton Tsjechovs 'De Meeuw' nog nooit Theatermaker Stijn Van Opstel besloot om zich na de dood van een van zijn vrienden - de dove Seppe Fourneau - te verdiepen in de Vlaamse Gebarentaal. Het gevolg? De allereerste enscenering van de repertoireklassieker De meeuw in Vlaamse Gebarentaal bij Toneelhuis.
Reviews 3,5 / 5 Reviews Het houdt pas op als we gaan dansen. Dat besef je na 'Perzen', een stuk over het Gazaconflict Regisseur Chokri Ben Chikha moeit zich op de minst voorspelbare manier met het Gazaconflict in Perzen. Triomf van empathie. Zijn stelling? Het houdt pas op als we gaan dansen.
Reviews 3 / 5 Reviews Acteurs die flamboyant flirten met het doodse, dat is ‘Aan de start van de brug’ Werktoneel had torenhoge verwachtingen in te vullen na hun successtuk Gruis / ode aan de twijfel. Hun Aan de start van de brug is bovenal een poging om compleet te verrassen en niet te voldoen aan verwachtingen.
Reviews 3 / 5 Reviews 'every_body' is op z’n best wanneer de acrobaten als een bolletje liefde aan een optrekstang bengelen De theaterzaal van De Vooruit stroomde vol voor de Belgische première van every_body, de verse worp van choreograaf en circuskunstenaar Alexander Vantournhout. De verwachtingen waren groots, de reacties nadien waren verdeeld.
Podium Podium Xander De Rycke: ‘Ik was als een asielhond die voor het eerst gestreeld wordt’ Een vaste job bij de radio, vijf shows in de Lotto Arena en een prettig pril vaderschap: het gaat comedian Xander De Rycke voor de wind. Dat was ooit anders, en ook nu nog voelt hij onrust: ‘De mensen met wie ik mijn geluk wil delen, zijn er niet meer. Dat doet pijn.’
Reviews 3,5 / 5 Reviews 'A Family Affair' van Tine Reymer, Peter Van den Begin & dochters is bovenal ‘a love affair’ Na een crash raapt Tine Reymer – eigenares van een van de mooiste, zoetgevooisde stemmen der Lage Landen – haar moed bij mekaar en trekt op tournee. Nog niet met een band, wél met haar gezin: echtgenoot Peter Van den Begin en dochters Charlie en Thelma flankeren haar in 'A Family Affair'.
Podium 4 / 5 Podium ‘Wil iedereen me verdomme met rust laten?!’, smeekt Veerle Malschaert in 'Verlicht mij' Veerle Malschaert worstelt in 'Verlicht mij' met zichzelf, haar puberzoon, de zorg om haar ouders én – vooral – de almaar veeleisender wereld waarin we leven. Gelukkig levert dat geen donkere comedyshow op maar een voorstelling vol lachsalvo’s (en lichtjes).
Podium Podium Stijn Van Opstal brengt Tsjechov naar de bühne, zonder woorden: ‘Niemand kan tederder de klungelende mens analyseren’ Stijn Van Opstal brengt de allereerste versie van De meeuw van Anton Tsjechov waarin niets gezegd wordt, maar waarin de acteurs communiceren in Vlaamse Gebarentaal.
Podium 3 / 5 Podium ‘Ademen’ blaast je niet compleet van je sokken, ondanks ontroerend thema Het nieuwstedelijk ensceneert Duncan Macmillans klassieker Lungs (2011) tot mooi, iets te mat geregisseerd muziektheater, mét een verrassende figuur op de scène… ‘Dáár is ze!’, is gek genoeg het allereerste wat door je hoofd schiet wanneer Ademen start. De scene is zeer sober: kale vloer, spiegelende achterwand – ‘want het publiek is net als de …
Podium 3,5 / 5 Podium ‘Rustoord’ is een snoepkleurig maar snoeihard statement over ouderenzorg Twintigers Martha Balthazar, Jana De Kockere, Barbara T’ Jonck en Mats Vandroogenbroeck interviewden onder meer bewoners, personeelsleden en de directie van woonzorgcentrum Sint-Maarten. Daaruit puren ze een diep schrijnend maar ook met humor gespeeld en in snoepkleuren gehuld portret over woonzorgcentra.
Podium 3,5 / 5 Podium Spelen staat centraal: zo'n genereuze, swingende ‘Faust’ zag je nog niet Theater Arsenaal, De Maan en het muziekensemble De Compagnie sloegen de handen in elkaar voor een zalig speelse én swingende versie van het legendarische verhaal rond dokter Faust.
Podium 4 / 5 Podium 'Parkplatz' is een cadeautje, dankzij de chemie tussen Robrecht Vanden Thoren en Titus De Voogdt In 2008 speelden Robrecht Vanden Thoren en Titus De Voogdt de heerlijke voorstelling Altijd Prijs. Anno 2024 snakten naar een vers duet? Dus floten ze Johan Heldenbergh bij zich en het resultaat is het knetterende Parkplatz, toneel om van te smullen. Een cadeautje!
Reviews 3,5 / 5 Reviews Tom Van Dyck flirt met literatuur én extremisme in 'Overal zit mens' Van Dyck las Yves Petry’s bekroonde boek Overal zit mens - een moordfantasie, sprintte naar de boekhandel, verslond en bewerkte die prachtige brok literatuur en trekt nu met die solo door het land.
Reviews 4 / 5 Reviews Jaha Koo maakt 'Haribo Kimchi': een stuk waar je honger van krijgt De uit Korea afkomstige en in België wonende Jaha Koo zegt het graag met woorden én eten. In zijn nieuwste voorstelling – die deze zomer in Belgische première ging, tijdens Theater Aan Zee – tracht hij al kokend voor enkele toeschouwers zijn liefde voor zijn moederland én zijn thuisland te tonen. Het maakt van Haribo Kimchi een stuk waar je honger van krijgt.
Podium Podium Stefaan Van Brabandt over de toch-niet-zo-norse filosoof Schopenhauer Stefaan Van Brabandt schreef voor acteur Damiaan De Schrijver (Callboys, F*** You Very, Very Much) de solo Schopenhauer.
Podium Podium Tom Van Dyck brengt Yves Petry’s ‘Overal Zit Mens’ naar het podium: ‘Het is godverdoms monnikenwerk!’ In de voorstelling Overal zit mens: een moordfantasie laat Tom Van Dyck je meedenken met een mogelijke maar vooral machteloze moordenaar.
Reviews 2,5 / 5 Reviews ‘What the Butler Saw’ is een komedie die je (te vaak) doet groen lachen… Theater Malpertuis wilde trots uitpakken met een komedie over grensoverschrijdend gedrag, gebracht door een topcast. Die topcast geeft het beste van zichzelf. Maar kan niet vermijden dat je groen lachen het iets te vaak wint van schaterlachen…
Reviews 3,5 / 5 Reviews Herfstsonate is gelukkig méér dan een enscenering van Ingmar Bergmans filmklassieker ‘Herfstsonate’ Carly Wijs trommelde collega-actrices Eurudike De Beul en Scarlet Tummers op om samen een contrair, geestig en scherp stuk te maken, geïnspireerd door de filmklassieker Herfstsonate.
Reviews 4,5 / 5 Reviews Een stuk als een indrukwekkend Permekeschilderij: dat is ‘Werken en dagen’ FC Bergman las stapels boeken over landbouw, zoog zich vol films en schilderijen over landbouwen. Dit verwerkte de ploeg tot het bloedmooie, verstilde Werken en dagen. Het stuk oogt als een Permekeschilderij en een ode is aan de mens van vroeger, en het theater.
Podium 4 / 5 Podium ‘De idealist’ – de eerste solo van Bart Hollanders – is allesbehalve een strontstuk Bart Hollanders - je welbekend van rollen in series als Callboys of De Twaalf en de film Dealer - waagt zich op verzoek van muzikant Bo Spaenc aan zijn allereerste monoloog. Hij bekende aan Knack Focus dat het een strontstuk zou kunnen worden. Het werd een prachtstuk!
Reviews 3,5 / 5 Reviews Mohsin Abbas danst de comedyscène in met zijn debuutshow 'Moh?!' Moh?! is het naar meer smakende debuut van ambtenaar en, vooral, stand-upcomedian Mohsin Abbas. Abbas danst graag. Dus opent en sluit hij de show met een verrassend dansant momentje. Maar Abbas danst allerminst naar de pijpen van zijn publiek. Integendeel... Zijn interacties zijn gedurfd scherp en daardoor de meeste hilarische momenten van de show.
Reviews 4 / 5 Reviews Milo Rau does it again. Choqueren én doen lachen tijdens 'Medea’s kinderen' Milo Rau verlegt de focus in Euripides' tragedie Medea van de moordende moeder naar haar kinderen. Dus trommelt hij een clubje kinderen op, en twee begeleiders: acteurs Peter Seynaeve en Lien Wildemeersch. Je komt, kijkt en denkt: Milo Rau does it again.
Reviews 4 / 5 Reviews De meest tragische versie van 'Madama Butterfly', speelt in Opera Ballet Vlaanderen Topregisseur Mariano Pensotti slaagt erin om Giacomo Puccini’s wereldberoemde opera Madama Butterfly (1904) te bewerken tot een overrompelende actuele opera. Niet door de opera zélf ingrijpend te bewerken maar door er een kaderverhaal in te schrijven. Het resultaat? Dit is mogelijk de meest tragische versie ooit...
Podium Podium Johan Heldenbergh over ‘Parkplatz’: ‘Zelfs met de grootste klootzakken moet je kunnen meeleven’ Johan Heldenbergh schrijft eindelijk nog eens mee aan een stuk. In Parkplatz voeren twee broers het heftigste gesprek van hun leven met zicht op een mooie sportauto.
Podium Podium We moeten elkaar wat meer als zeekoeien behandelen volgens Anemone Valcke en Verona Verbakel Anemone Valcke en Verona Verbakel willen met Het ego de systematiek van grensoverschrijdend gedrag blootleggen. ‘Het is nog steeds moeilijk om iets aan te kaarten, maar er is nu een veilige omgeving.’
Podium Podium ‘Vandaag moet je geen optimist of pessimist zijn, maar activist’: cast en crew over ‘For Rosa’ Nic Balthazar regisseert For Rosa, een stuk over Benjamin en zijn vriendin Rosa, de vijftienjarige klimaatactiviste die in Marcourt omkwam tijdens de overstromingen in de zomer van 2021.
Podium Podium Bart Hollanders over zijn solodebuut: ‘We willen te vaak de superheldenversie van onszelf zijn’ Bart Hollanders trakteert zijn publiek met De idealist op een rockconcert dat ook een intieme theatermonoloog is.
Reviews 3 / 5 Reviews ‘De Madonna van het moeras’: het stuk is (nog) beter dan het boek Jessa Wildemeersch debuteerde dit voorjaar met de roman De madonna van het moeras. Ze bewerkte de roman tot een gelijknamige solo. Het stuk is (nog) beter dan het boek.
Reviews 3 / 5 Reviews ‘Voice Noise’ baadt in virtuositeit maar mist intimiteit Jan Martens jaagt zes performers de vloer op en laat hen dansen op evenveel bloedmooie songs, gezongen door vrouwenstemmen. Mooi maar er ontbreekt wat. Voice Noise baadt in virtuositeit maar mist intimiteit.
Podium Podium Stef Aerts over ‘Werken en Dagen’: ‘Ons leven wordt gedirigeerd door technologie, en daar worstelen we mee’ Stef Aerts liet zich inspireren door de eeuwenoude boerenalmanak van de Griekse dichter Hesiodos voor Werken en Dagen, het woordeloze stuk dat hij met zijn collectief FC Bergman maakte.
Reviews 3,5 / 5 Reviews 'Under the influence' werpt een tragikomische blik op psychisch lijden In 1975 liet Johan Cassavetes de film Under the influence op de wereld los. Theatermakers en levenspartners Colette Goossens en Stan Martens maken er hun vonkende theaterversie. Eentje die een tragikomische blik op psychisch lijden werpt.
Reviews 3 / 5 Reviews Seksende aliens in een vitrine. Dat is – ultrakort – 'Scapegoat' van Ferenc Balcaen Balcaen is een nieuwe naam in de podiumkunstenwereld maar ‘nieuw en jong zijn’ weerhoudt er hem niet van om groots, stout en bezwerend toneel te maken dat zich laat samenvatten als ‘seksende aliens in een vitrine’.
Podium Podium Sterballerina Michaela DePrince (29) overleden Ballerina Michaela DePrince is overleden. De in Sierra Leone geboren DePrince is 29 jaar geworden, meldt haar team via sociale media. De doodsoorzaak is niet bekendgemaakt.
Podium Podium Komiek Mohsin Abbas: ‘Na mijn show kan je dansen als een Bollywoodster’ Mohsin Abbas heeft Pakistaanse roots, woont in Oostende en wil je met zijn debuut Moh?! de slappe lach bezorgen.
Podium Podium ‘De KVS wordt omgetoverd tot technotempel’: Junior Mthombeni over ‘Hannibal’ Junior Mthombeni en KVS-directeur Michael De Cock mixen in Hannibal twee mythen tot een techno-opera met als hamvraag: ‘Willen we oorlog of vrede?’
Reviews 3 / 5 Reviews 'Devicky (wax the pain away)' is felroze technotheater met deze rouwtip: blijven waxen! Theatermaker en theaterdocent Ruth Bruyneel schreef een tragikomisch stuk over de jongedame Vicky. In Devicky (wax the pain away) tracht Vicky haar door rouw gebroken hart te lijmen. Hoe? Door te blijven waxen!
Reviews 3,5 / 5 Reviews Dries Vanhegen bewijst in ‘Ensor est un fou / Ensor is zot’: gek zijn is gezond! In het Ensorjaar reist Dries Vanhegen het land rond met een solo over James Ensor. Dit klinkt véél saaier dan de muzikale monoloog is. Want Ensor est un fou / Ensor is zot bewijst: gek zijn is gezond!
Podium Podium Lisi Estaràs heeft een ‘monkey mind’: ‘In dans is dat een kracht’ Choreografe Lisi Estaràs en haar twee kompanen verhaspelen dans, taal en tekening in de performance Crudo.
Podium Podium Internationaal Theater Amsterdam stopt samenwerking met regisseur Ivo van Hove Het Internationaal Theater Amsterdam (ITA) verbreekt onmiddellijk de samenwerking met de Belgische regisseur Ivo van Hove. Dat heeft algemeen directeur Clayde Menso van ITA woensdag gezegd. Het besluit is "in goed overleg" genomen. Ook de raad van toezicht van het theater treedt per direct in zijn geheel terug.
Reviews 3 / 5 Reviews 'Den Blok' is broos theater met een gouden hart De Nieuwe Bazaaar is een gloednieuw gezelschap dat inzet op toegankelijke voorstellingen over sociale hangijzers. In Den Blok zetten ze eenzaamheid in the picture. Dit is broos theater met een gouden hart.
Reviews 3 / 5 Reviews Giechelactrice en feministe fatale: Evelien Bosmans is het moeiteloos tegelijk in het vermakelijke ‘Venus’ Evelien Bosmans en Lukas De Wolf brengen onder de vleugels van Compagnie Marius hun vermakelijke 'Venus'. De chemie tussen beide spelers werkt zowel in een theaterzaal als op een groene openluchtplek.