Nieuwe look van Facebook leidt tot massaal protest

De sociale netwerksite Facebook heeft sinds kort een nieuwe, euh, facelift gekregen. En opnieuw leiden de aanpassingen tot massaal verzet.

‘Change Facebook back to normal’. Dat is de slogan die gisteravond meer dan 700.000 gebruikers van Facebook bereikte, nog geen twee dagen nadat de protestgroep was opgericht. Aanleiding is de nieuwe look die Facebook afgelopen vrijdag lanceerde. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg pakte gisteren in een televisie-interview tijdens ’60 Minutes’ op de Amerikaanse zender CBS uit met een gloednieuw ontwerp voor profielpagina’s op de sociale netwerksite.

Nostalgie
Opmerkelijk is dat het nieuwe uitzicht sterke gelijkt op de oude versie, waarover vele gebruikers destijds nostalgisch deden. Veel Facebook-surfers zullen dus niet zo blij zijn met ‘alweer een verandering’. Met de introductie van het ene product na het andere lijkt de vrees van vele conservatieve webgebruikers steeds meer uit te komen: het wereldwijde web verandert in één gigantische sociale netwerkpoel.

De nieuwe features van Facebook dragen de woorden ‘visueel’ en ‘relevant’ hoog in het vaandel, met meer aandacht voor foto’s en daarnaast gefilterde updates en veranderingen die vrienden aanbrachten op de nieuwsoverzichtpagina. Die selectie is gebaseerd op het aantal reacties en commentaren dat andere gebruikers hebben gegeven, zodat alles wat overzichtelijker is. ‘Het zijn gebeurtenissen waarvan wij denken dat je ze leuk zal vinden,’ zegt Facebook. Je kan alle ongefilterde berichten nog steeds bekijken onder ‘Live overzicht’ .

‘Facebook goes classic’ De protesteerders tegen de vorige verandering die zich verenigden in protestgroepen van soms een miljoen leden, hebben nu deels terug hun zin gekregen. Maar het protest op de Facebook goes classic-look is even hevig. Facebook zelf geeft toe dat dat vervelend kan zijn, maar zegt rekening te houden met de feedback van zijn gebruikers.
Je mag dat protest trouwens relativeren, aangezien Facebook wereldwijd nog steeds ruim 300 miljoen actieve gebruikers telt, met als grootste leeftijdscategorie de 18- tot 34-jarigen. De nieuwe Facebook is dus nog altijd even populair als de oude.

Handig om weten is dat gebruikers hier hun huidige Facebookpagina kunnen updaten. Je krijgt er meteen een handige tutorial bij. Weet wel: eenmaal je de overschakeling hebt gemaakt; there’s no turning back.

Vindt u de nieuwe Facebook leuk? Laat het ons weten.

Bekijk hier het interview met Mark Zuckerberg op CBS ’60 Minutes’.

Andreas Ilegems

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content