Asura’s Wrath
Generaal Asura is woest en zint op wraak in dit volgens de regels van de Japanse animekunst opgebouwde interactieve klank- en lichtspektakel.
PS3, Xbox 360 ? CAPCOM
GAMEPLAY 7 ? GRAFIEK 8 ? GELUID 8
Verhaal Ooit behoorde Asura tot een van de acht goddelijke generaals die hemel en aarde beschermden tegen duistere krachten. Nadat hem valselijk de moord op de keizer in de schoenen geschoven wordt, wendt Asura zijn krachten aan om de waarheid bloot te leggen. Zijn stoppen slaan helemáál door wanneer hij vrouw en dochter verliest. Onder de vlag van gerechtigheid moet de halve kosmos eraan geloven.
Concept De game gebruikt het format van een traditionele Japanse animatieserie om verhaal, personages en actie te schetsen. Cineastische tussenfilmpjes waarin de speler op het juiste moment de op het scherm vertoonde knoppencombinaties dient te vormen (quick time events) eisen een belangrijk aandeel van de speeltijd op. Toch verdient deze in achttien episodes opgedeelde titel lang niet het neerbuigende predicaat van interactieve tekenfilm.
Speeltijd Sfeer, verhaal en stemming zijn de hoofdrolspelers. Samen dicteren ze de actie en de speelstijl van de personages, en niet andersom zoals bij de meeste games het geval is. Afhankelijk van de spelsituatie kan de protagonist vliegen, krachten en stralen wegschieten, lijf-aan-lijfgevechten leveren, klimmen en klauteren. Allesvernietigende aanvallen worden dan weer gebruikt om torenhoge eindbazen klein te krijgen.
Verdict Asura’s Wrath zet doelbewust de conventies van het videogamemedium op zijn kop en neemt hierbij flink wat risico. Het levert de speler bovenal een interessante ervaring op, waarbij uitdaging en denkwerk naar de achtergrond verdwijnen. Mocht de gamer met zijn acties een grotere impact hebben op de verhaalontwikkeling, dan was dit een blinde aanrader geweest. Nu blijft het veeleer een gewaagd, maar niet helemaal geslaagd multimedia-experiment.
Dimitri Dewever
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier