Amelia Dimoldenberg, de youtuber die celebrity’s verleidt met kippennuggets
Of hoe Amelia Dimoldenbergs ongemakkelijke Chicken Shop Dates uitgroeiden tot de meest flirterige interviewreeks van het moment.
‘I think we have something going on here.’ Toen Amelia Dimoldenberg Andrew Garfield eindelijk mee op date vroeg naar haar favoriete kippenzaak moest dat wel vonken geven. Sinds de youtuber in 2023 Garfield complimenteerde met zijn oksels op de rode loper van GQ was het niet meer de vraag of de twee een nugget zouden delen, maar wanneer. In oktober, goed getimed met de Amerikaanse release van Garfields nieuwe prent We Live in Time, was het eindelijk zover. Het werd een crash course in flirten. Hij vindt het ‘sexy’ dat ze geregeld mensen op date vraagt. Hij noemt haar grappig. Zij hem ook. Hij noemt haar grappiger. Dimoldenberg loog niet toen ze zei dat er iets speelt tussen hen. ‘Ik kan niet geloven dat de beste romcom van 2024 een elf minuten lang promo-interview is tussen Amelia Dimoldenberg en Andrew Garfield’, schreef iemand op Twitter. ‘Ik wel’, repliceerde ze.
Voor wie niet vertrouwd is met het concept: Chicken Shop Date is een YouTube-reeks van intussen honderd afleveringen en met miljoenen views, waarin de Britse Amelia Dimoldenberg celebrity’s van Charli XCX tot Ryan Reynolds uitnodigt op dates in vettige fastfoodketens. Zij speelt een vrijgezel die tegelijk gevat en awkward is, hopeloos en hard to get. Haar dates worden – in ruil voor promo – knabbelend op hun kipje onderworpen aan Dimoldenbergs bizarre vragen en slechte oneliners (Billie Eilish kreeg te horen dat ze ‘geen ocean eyes, maar very flirtatious eyes’ had). Dat pakt doorgaans goed uit: alleen Dimoldenberg kan een onaantastbare heart-throb als Paul Mescal tien minuten lang nerveus op zijn stoel laten schuifelen. Eric André bleek dan weer de uitzonderlijke matige match, die proclameerde dat hij ‘de date wilde verpesten’ en vervolgens secondenlang in zijn prikmicrofoon schreeuwde. Niet zo romantisch, maar met Dimoldenberg als verleidster gebeurt er altijd wel íéts.
Chicken Shop Date zag tien jaar geleden het levenslicht. De toen zeventienjarige Dimoldenberg droomde van een job als modejournalist en was geobsedeerd met popmuziek. Toen al haar vrienden fan van grime bleken te zijn, ontstond het idee om grime-artiesten mee op date te vragen als een soort romantische variant op Between Two Ferns met Zach Galifianakis. Vandaag is het concept onveranderd gebleven, enkel haar datepubliek werd diverser. Dimoldenberg runt de show nog steeds in eigen beheer. Door de kosten laag te houden (iedere aflevering heeft een productiekost van minder dan 5.000 euro) kan ze onder haar eigen voorwaarden verder doen. Het kan zomaar eens de sleutel tot haar succes zijn geweest.
Ooit zal Chicken Shop Date stoppen, kondigde ze al enkele keren aan. Misschien wanneer ze een lief vindt. Andrew Garfield werd voorlopig gekatapulteerd naar de friendzone. Al geloven wij daar geen snars van.
Chicken Shop Date
Te zien op YouTube.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier