Auteur Paul Koeck (83) overleden

Paul Koeck
Paul Koeck © Reinhilde Dewit

Auteur en scenarioschrijver Paul Koeck is op 83-jarige leeftijd overleden. Dat vernam VTM Nieuws van zijn partner Reinhilde Dewit.

Koeck schreef zowel boeken, fictie en non-fictie, als scenario’s voor televisie, toneel en film. Hij publiceerde ook in verschillende tijdschriften, onder meer Humo en Knack, en de krant De Morgen. Hij zou volgende week 84 geworden zijn.

Koeck werd op 20 augustus 1940 geboren in Boom. Hij gaf eerst enkele jaren les, tot hij begin de jaren zeventig voltijds schrijver werd. Hij pende in zijn carrière romans, toneelstukken, verhalen en scenario’s voor televisie en bioscoop neer.

Zijn debuut was er in 1964, met de roman ‘Litte’, de bijnaam van zijn opa, gevolgd  door de romans ‘Chinchilla’s kweken’ (1967) en ‘Het Plantenoffensief’ (1969). Ook van zijn hand zijn onder meer ‘De gigolo’ (1985) en ‘Le petit Belge’ (2004). Zijn laatste roman, ‘De jaloersmaker’, verscheen in 2010.

Koeck volgde in binnen- en buitenland verschillende opleidingen om scenario’s te schrijven. Zijn eerste tv-scenario was er een voor de toenmalige BRTN, met ‘De Routiers’ (1973). Voor de openbare omroep werkte hij verschillende scenario’s uit in de jaren 70 en 80. Later schreef hij voor VTM het scenario voor ‘Ons Geluk’ (1995-1996), een prestigieuze reeks met twee seizoenen naar het gelijknamige boek van Gerard Walschap. Ook ‘Veel geluk, professor!’ (2001), een dramareeks op basis van het werk van Aster Berckhof’, schreef hij voor VTM.

Zijn bekendste worp voor het grote scherm is misschien wel ‘De Paniekzaaiers’ uit 1980. Paul Koeck schreef het scenario voor de tweede, populaire, film met het komische duo Gaston en Leo in de hoofdrol.

Koeck won tijdens zijn carrière onder meer de Louis Paul Boonprijs (1975) met de roman ‘Irish Mist’ en de Dirk Martensprijs (1980) voor de roman ‘De Celbezoeker’. Voor zijn toneelstuk ‘De Aardemakers’ mocht hij de toenmalige driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde (1988) op de schouw zetten. In 1981 was er de prijs beste Sociale Film met ‘Hellegat’.

“Hij was een zeer volkse schrijver, die heel goed de noden en gevoelens van de ‘gewone’ mens hoorde”, herinnert Mike Verdrengh, voormalig directeur van VTM, zich zaterdag bij de websites van Het Laatste Nieuws en De Morgen. “Ook kon hij zeer goed dialogen schrijven. Misschien was hij zelfs een beetje ondergewaardeerd.”

Partner Content