ZOMERFILM 6 ; LES CONTES DE LA NUIT
Sinds het wonderlijke Kirikou en de heks geniet de Franse animatiefilmer Michel Ocelot een internationale reputatie. In Les contes de la nuit waagt hij zich voor het eerst aan een nieuw speeltje: 3D.
Eigenlijk is Les contes de la nuit niet bijzonder origineel. Vijf van de zes verhalen in deze omnibusfilm bracht Michel Ocelot al eerder op het kleine scherm, als onderdeel van de sprookjesserie Dragons et princesses op Canal+. Het is ook lang niet de eerste keer dat de animatiemaker zijn typische silhouetstijl gebruikt om een kort verhaal te vertellen. Ocelot begon er zijn carrière mee en in 2000 maakte hij – tussen zijn twee Kirikou-avonturen – al de compilatiefilm Princes et princesses. Ook Les contes de la nuit draait om een jongen en een meisje die in een verlaten bioscoop allerlei verhalen verzinnen. Wat Ocelots nieuwste productie uniek maakt, is de technologie waarop hij een beroep heeft gedaan. De 68-jarige Parijsenaar gaat met deze 3D-film voor een persoonlijke primeur. ‘Ik houd van nieuw speelgoed’, klinkt het bij Ocelot. ‘En 3D had ik nog nooit uitgeprobeerd. Ik vind dat het goed past bij mijn kleurrijke schaduwpoppentheater. Het geeft er een poëtisch tintje aan.’
Waarom heb je niet iets volledig nieuws gemaakt? Nu zie je duidelijk dat enkel het laatste verhaal specifiek voor 3D ontworpen is.
Michel Ocelot: 3D was niet het einddoel voor mij. Ik wilde bovenal die verhalen op een groot scherm krijgen, niet zozeer een showreel voor een nieuwe technologie maken. 3D is een manier om de film wat extra te kruiden, en dat volstaat.
‘Les contes de la nuit’ bevat een moordscène. Was je niet bang om zoiets in een familiefilm te stoppen?
Ocelot: Eigenlijk had ik een nog veel schokkendere scène in gedachten, maar ik kreeg schrik toen ik aan de reacties van de televisiezenders en de keuringscommissies dacht. Dus heb ik hem geschrapt. Ik heb mijn staart ingetrokken. (Lacht)
Sprookjes zijn vaak heel wreed.
Ocelot: Ik weet het! Ik lees voortdurend sprookjes en volksverhalen, en soms moet ik stoppen omdat ze te sadistisch worden. Zelf geef ik mijn publiek liever een blij gevoel.
Op YouTube valt tegenwoordig veel goede korte animatie te vinden. Volg je dat een beetje?
Ocelot: Daar heb ik jammer genoeg geen tijd voor. Ik doe bijna alles zelf – van scenario over storyboarding tot animatics en afwerking. Daarnaast geef ik les en werk ik aan een reeks boeken rond Les contes de la nuit. Bovendien ben ik bezig met een nieuw Kirikou-avontuur, Kirikou et les hommes et les femmes en bereid ik een grote film over Parijs anno 1900 voor. Na al die buitenlandse verhalen vond ik dat het tijd werd om me eens over mijn eigen stad te buigen.
LES CONTES DE LA NUIT
Vanaf 20/7 in de bioscoop.
DOOR RUBEN NOLLET
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier